Vickers Viscount

Alles aangaande de vloot van de KLM
Plaats reactie
robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Vickers Viscount

Bericht door robertpaul » 11-02-2009 18:07

In de 50-er jaren werd op veel Europese routes met de Convair (240, later 340) gevlogen, ik meen met 44 stoelen.
Vanaf 1957 werd op aantal daarvan de nieuwere Engelse Vickers Viscount 800, de eerste verkeers-propjet, ingezet. De configuratie was, dacht ik, rond 60 stoelen.
Dat was dus een uitbreiding met ruim een derde. Aangezien de dienstregeling zo efficiënt mogelijk geplanned was met een zo kort mogelijke turnaround, rees de vraag of er een aanpassing nodig was i.v.m. de grotere aantallen passagiers en bagage per vlucht.
Het Lijnbedrijf Europa kwam met de Vliegdienst overeen, dat met een geplande testvlucht een proef-lijnvlucht zou worden gevlogen AMS-ZRH vv. Hiervoor werden 60 (als dat getal klopt) collega’s van het HK HAG gevraagd om mee te vliegen onder medeneming van een of twee koffers, die leeg mochten zijn. In Zürich zou dan compleet uitgeklaard worden en een paar uur later weer normaal ingechecked voor de terugreis. Alles zou uiteraard getimed worden door onze stationsdienst aldaar.
Kortom, na aankomst werden de koffers uitgeladen en, zoals dat toen ging, op lange lage tafels gelegd voor controle door de douane. Deze wees een koffer aan om open te maken: leeg! En nog een, enzovoorts. Het resultaat was dat de douaniers woedend waren, omdat de KLM speciaal gekomen was om hen een loer te draaien. Onze vertegenwoordiger daar heeft flink moeten praten om e.e.a. te sussen!
(Ik geloof overigens, dat de afhandelingstijden niet verruimd behoefden te worden.)

Afbeelding

Afbeelding
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

Plaats reactie