Kleuren in de Cabine

Alles aangaande de vloot van de KLM
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Kleuren in de Cabine

Bericht door TheFlyingDutchman » 09-03-2008 15:06

Beste lezers,

Onlangs was ik bij een oud-chef van mij, hij is ook groot verzamelaar van allerhande oude KLM zaken.

In één van zijn KLM ansichtkaarten-albums (jawel, daar deed de KLM vroeger nog heel veel aan!) kwam ik een ansichtkaart tegen van de cabine van een KLM Super Constellation.
Afgebeeld was de lounge en een doorkijk naar een ander cabine gedeelte daarachter (of daarvoor, dat was niet op te maken uit de foto).

Afbeelding

Wat mij opviel waren de kleuren van bijvoorbeeld de lounge-banken, die waren met stof bekleed en paars/lila van kleur, de stoelen in de lounge een soort lichtbruin/oranje achtig leer.
Gordijnen voor de ramen waren blauw, maar in de cabine erachter (of ervoor...) waren de gordijnen geel van kleur.

Toch een redelijk "bonte" kleurstelling, wat misschien destijds mode was geworden, want ook de eerste DC8 had qua stoelen een redelijk gewaagd kleurenspel. Zelfs de eerste 747's en DC10's hadden dat dacht ik begin jaren '70 ook nog.

Aangezien er al heel weinig cabine interieur foto's zijn uit de jaren '50, en de meeste zwart/wit vraag ik mij af of er een lezer is die zich wellicht nog wat kleuren van de diverse vliegtuigen en reis-klassen kan herinneren?

Hadden bijvoorbeeld de DC7-C, de L749 Connie, de DC6 e.d. ook deze bonte kleuren? Wanneer is men daar ongeveer mee begonnen? Kan natuurlijk ook pas in de late jaren '50 geweest zijn, en niet eind jaren '40 of begin jaren '50.

Plaats reactie