KLM vliegtuigen in vreemde beschildering.

Alles aangaande de vloot van de KLM
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

KLM vliegtuigen in vreemde beschildering.

Bericht door TheFlyingDutchman » 09-03-2008 15:49

Beste lezers,

KLM heeft in het verleden diverse malen vliegtuigen verhuurd aan andere maatschappijen, al dan niet als onderdeel van een samenwerkingsverband.
Voorbeelden daarvan zijn: Air Ceylon (Constellation, Super Constellation en Lockheed Electra), Gradua en P.A.L. (DC8, Super DC8 en DC10)
Viasa (DC8, DC10, B747)

Hieronder een foto van KLM Lockheed Electra PH-LLD in de kleuren van Perisan Air Service. De foto is begin jaren '60 genomen op Schiphol.

Afbeelding

Vreemd genoeg kan ik niets van deze lease danwel samenwerking terugvinden. Wie weet hier meer van?

Hieronder nog een hele merkwaardige foto:

Afbeelding
Foto: "Kase Dekker/American Aviation Historical Society"

Een AVENSA DC9-14 met Venezolaanse registratie die in ieder geval aan één kant in volledige KLM kleuren is beschilderd. Behalve de motorgondel, die heeft nog het (oude) AVENSA schema.

Ook hier is niets van te vinden in de bekende bronnen zoals productie/vlootlijsten etc.

Met Viasa is er meermalen een samenwerking geweest waarbij op bepaalde vliegtuigen de ene kant in Viasa kleuren en de andere kant in KLM kleuren was uitgevoerd. Maar van een dergelijke samenwerking met AVENSA is mij niets bekend.

Was het bijvoorbeeld een (tijdelijke) operatie in de West (Antillen)?
Het vreemde is dan wel dat de machines een KLM beschildering droegen en niet die van ALM (die vrijwel exact overeen kwam).

Wie weet hier meer van?

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 20-03-2008 22:58

Inmiddels heb ik wat informatie ontvangen over de Persian Air Service lease met de PH-LLD.

De machine is verhuurd geweest (ik weet niet of dat inclusief KLM bemanning is of niet) van 1 januari 1962 t/m 10 maart 1962.

Een zeer korte periode dus, waarbij het opmerkelijk is dat de machine voor een dergelijke korte periode volledig is omgeschilderd in de kleuren van P.A.S.

De PH-LLD is trouwens ook al eens verhuurd geweest aan Air Ceylon, ook in volledige kleuren van die maatschappij.

Ferry van der Geest
Berichten: 22
Lid geworden op: 23-04-2008 22:04

Bericht door Ferry van der Geest » 26-04-2008 16:27

De routes die werden gevlogen waren oa. vanuit Abadan naar Teheran en door naar London. Het was een wet-lease hoorde ik van mijn vader. Hij vloog als FO op de L188 van 1960 tot 1966.

petergloor
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-12-2010 00:07

Swissair livery??

Bericht door petergloor » 07-12-2010 00:19

Can anybody confirm that KLM painted one Lockheed L-049 in 1949 for a planned but never realised sale or lease to Swissair, in Swissair's livery?
I heard there is a picture somewhere, I am desperatly searching for it like a needle in a haystack.
Thanks
Peter

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 08-12-2010 16:28

Hello Peter,
The only thing I know is that PH-TAU, TAV and TAW were involved in the Swissair deal that fell through, but sofar I've not been able to find out which registration was painted in SR-livery at the time.
I've send out some questions to a good contact of mine who might be able to assist. I'll keep you posted, but I'm afraid the mentioned needle might still stay hidden...
Regards, Ronald

Conniefreak
Berichten: 16
Lid geworden op: 03-05-2008 20:33

Bericht door Conniefreak » 18-04-2013 17:29

een goede vriend van mij heeft mij het volgende verteld over de L-049's die voor Swissair bestemd waren :

Als kleine jongen mocht ik een keer met Hr. de Jongboers (KLMer) mee naar Schiphol en in de hangar kijken. We kwamen voorbij hangar 8 en ik heb daar toen een staart gezien van een Connie met de Zwitserse kleuren.
Later is, bij navraag, de kist geheel blank vertrokken naar Lockheed als inruil / betaling voor een L749. Lockheed heeft de PH-TAU gelijk doorverkocht naar Capital Airways. (Niet te verwarren met Capitol).

Plaats reactie