Pagina 1 van 1

KLM Caravelle

Geplaatst: 22-02-2010 11:24
door Caravelle
Helaas heeft de KLM nooit met de Caravelle gevlogen,
men koos toen voor de Lockheed Electra II, tewijl de
rest van Europa vaak wel de Franse jet koos :D

Hier een foto van een KLM Caravelle model:

Afbeelding

Geplaatst: 24-02-2010 12:00
door TheFlyingDutchman
Dat klopt, er is vaak gezegd dat de Electra II een verkeerde keus was van KLM, ook intern, maar toch denk ik dat we er een fantastische machine mee hadden, die, in tegenstelling tot een keuze voor de Caravelle, ook op de midden-lange en verre lijnen kon worden ingezet met zeer goede efficiency.
Die flexibiliteit en efficiency was m.i. als uitgangspunt zeker niet slecht.

Wel bleek dat, juist voor de Midden, Verre Oosten en Afrika diensten, de passagier de voorkeur gaf aan de met de DC8 gevlogen diensten.
KLM trok de Electra dus redelijk snel terug van die lijnen om er op Europa en het nabije oosten mee verder te vliegen.

Het was een zeer comfortabel en ruim vliegtuig, en na het verhelpen van de engine/wing-flutter problemen uit de begintijd ook een zeer degelijk vliegtuig.
Alle vliegers waren er ook uiterst enthousiast over, een 'pilots dream' om mee te vliegen.

Een aantal vliegen er nog steeds rond, zelfs nog een ex. KLM-er (PH-LLG)!
(als vrachtmachines)

Dat zegt wel iets over de grote kwaliteiten van het toestel.

Geplaatst: 24-02-2010 12:13
door Caravelle
Tuurlijk is de Electra II ook een zeer fraai vliegtuig :D

De keuze voor Lockheed werd in die tijd ook door de politiek bepaald
en had dit ook niet te maken met steekpenningen (??)

Daarnaast was KLM een grote klant van Douglas en was men de
eerste met de DC-9-15 in Europa. (wel veel later dan de meeste
concurrenten die inmiddels al jaren met de Caravelle vlogen)

Geplaatst: 24-02-2010 19:04
door Herman Dekker
Caravelle schreef:Tuurlijk is de Electra II ook een zeer fraai vliegtuig :D
De keuze voor Lockheed werd in die tijd ook door de politiek bepaald
en had dit ook niet te maken met steekpenningen (??)
Daarnaast was KLM een grote klant van Douglas en was men de
eerste met de DC-9-15 in Europa. (wel veel later dan de meeste
concurrenten die inmiddels al jaren met de Caravelle vlogen)
Er zijn twee momenten in de KLM-geschiedenis geweest dat de aanschaf van Caravelle's op het laatste moment niet doorging.
In 1956 waren de onderhandelingen over compensatieorders bij Fokker al vergevorderd; het werden dus toch Electra's.
In 1964 toen de samenwerking met Air France in Air Union niet doorging ketsten ook de (wéér) vergevorderde onderhandelingen over de Caravelle af. Die zouden, neem ik aan, de Electra's vervangen. Het werden dus DC-9's.
Herman Dekker.
www.hdekker.info

Geplaatst: 02-04-2010 22:03
door Ferry van der Geest
Ben zeer benieuwd of dit model van de KLM Carravelle nog ergens bestaat??