Rode lamp in de neus van de Constellation

Alles aangaande de vloot van de KLM
Plaats reactie
Tillerman
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-03-2008 14:43

Rode lamp in de neus van de Constellation

Bericht door Tillerman » 01-03-2013 19:35

Een vraag die mij al vele jaren bezighoudt. Niet dat ik er slecht van slaap, maar nu wil ik het wel eens weten. Ik hoop erop dat de oud-BWK's en/of vliegers misschien iets meer kunnen vertellen.

Op vele foto's, van de typen L-749 en L-1049, is er in de neus een tweetal lampen te zien. Een witte, waarvan ik aanneem dat het een taxi-licht is, en een rode waarvan ik het doel niet ken. En daar ben ik dus nieuwsgierig naar. Kijk eens op deze pagina van deze website: http://klmhistorie.forum2go.nl/klm-cons ... s-t55.html , daar is er op een aantal foto's prima te zien wat ik bedoel. Je moet dan letten op de neuzen waar een venstertje inzit met de witte en de rode lamp erachter.
De L-1049's van de KLM kregen later een langere radarneus waarmee ze de bedoelde lampen kwijtraakten.

Op andere fora heb ik de vraag ook al gesteld, maar een antwoord dat echt uitsluitsel geeft is er nog niet gekomen. Wat ik daar tot op heden als antwoord heb gekregen is dat het een 'passing light' was. Het werd gebruikt bij vliegvelden waar geen begeleiding was door een verkeerstoren; als het rode licht aangeschakeld werd gaf de captain daarmee aan dat hij reden had om eerder te willen landen dan dat hij eigenlijk aan de beurt was in de rij wachtende vliegtuigen. Een zieke passagier of kritische brandstofsituatie ofzoiets: http://warbirdinformationexchange.org/p ... 16&t=48911

U ziet, ook hier geen definitief antwoord.
Kan een van de lezers misschien antwoord geven op mijn vraag? Soms heb je van die totaal onbelangrijke dingen die je blijven achtervolgen...

Tillerman.
Jets are nice. Props are nicer.

Plaats reactie