KLM Constellation's mooie sfeerplaatjes.
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
KLM Constellation's mooie sfeerplaatjes.
Beste lezers,
Op websites als Airliners.net en dergelijke is met wat zoeken heel fraai fotowerk te vinden van KLM vliegtuigen uit de gloriejaren.
Hieronder een kleine selectie:
Prestwick:
Schiphol:
Keulen:
(Let op het onder de romp gemonteerde "Speedpack" een extra laadruim).
Frankfurt:
Lissabon:
Kinshasa:
Bangkok:
Port of Spain:
Enroute:
Those were the days!
Op websites als Airliners.net en dergelijke is met wat zoeken heel fraai fotowerk te vinden van KLM vliegtuigen uit de gloriejaren.
Hieronder een kleine selectie:
Prestwick:
Schiphol:
Keulen:
(Let op het onder de romp gemonteerde "Speedpack" een extra laadruim).
Frankfurt:
Lissabon:
Kinshasa:
Bangkok:
Port of Spain:
Enroute:
Those were the days!
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 23-04-2008 22:04
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
Heel goed opgemerkt Ferry!
Het was mij nog niet eens direct opgevallen...
Ik keek meer naar dat Speedpack, daar zijn ook niet zoveel foto's van.
Wie weet hier meer van in technische zin?
Ik kan mij voorstellen dat zo'n afwijkende prop t.a.v. het "in resonantie" lopen van de motoren, en evt. de afwijkende spoed-verstelling en performance er toch nog wel een kleine A.O.M. toevoeging noodzakelijk was hiervoor?
Kwam dit wel meer voor?
Ik hoor het graag.
Het was mij nog niet eens direct opgevallen...
Ik keek meer naar dat Speedpack, daar zijn ook niet zoveel foto's van.
Wie weet hier meer van in technische zin?
Ik kan mij voorstellen dat zo'n afwijkende prop t.a.v. het "in resonantie" lopen van de motoren, en evt. de afwijkende spoed-verstelling en performance er toch nog wel een kleine A.O.M. toevoeging noodzakelijk was hiervoor?
Kwam dit wel meer voor?
Ik hoor het graag.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 23-04-2008 22:04
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 13-03-2008 15:16
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
In de bovenstaande fotogallerij even verder gekeken en kom tot de conclusie dat Henk gelijk heeft dat platte tips niet per definitie Super Connie betekent.
De Super Connies op deze foto's hadden allen platte tips, echter de laatste foto op Prestwick toont ook een L749 met 4x een prop met platte tips.
Ook in een boek wat ik heb staat een foto uit 1954 van een L749 (PH-LDS) met 4 props met platte tips.
Wel blijft het opmerkelijk dat op de LDE te CGN er een MIX is gebruikt, en dan ook nog slechts op 1 (outboard) motor.
En daar gaar het nu om.
Ik heb even in de "Connie Bijbel" van Peter J. Marson gekeken en ben daar op pagina 109 een tweetal foto's tegengekomen.
Op de ene foto een prop met ronde tips, met als bijschrift Hamilton Standard hollow-steel blades, maar ook gemonteerd op een Turbo Compound motor (dat kon dus ook gewoon), en daarnaast een foto van de prop met platte tips met als bijschrift: Curtiss-Electric square tipped propeller blades, ook op een Turbo Compound motor gemonteerd.
KLM had dus op haar Super Connies de laatst genoemde versie.
Maar de Curtiss-Electric propellers op de L749 versies hadden, in ieder geval de eerste jaren, dus ook ronde tips.
Maar ik ben ervan overtuigd dat we het mysterie van de "LDE-CGN Connie" op enig moment wel op kunnen lossen met elkaar.
Ik heb Peter Marson overigens wel even een mailtje gestuurd over dit onderwerp. Misschien weet hij er iets meer van.
De Super Connies op deze foto's hadden allen platte tips, echter de laatste foto op Prestwick toont ook een L749 met 4x een prop met platte tips.
Ook in een boek wat ik heb staat een foto uit 1954 van een L749 (PH-LDS) met 4 props met platte tips.
Wel blijft het opmerkelijk dat op de LDE te CGN er een MIX is gebruikt, en dan ook nog slechts op 1 (outboard) motor.
En daar gaar het nu om.
Ik heb even in de "Connie Bijbel" van Peter J. Marson gekeken en ben daar op pagina 109 een tweetal foto's tegengekomen.
Op de ene foto een prop met ronde tips, met als bijschrift Hamilton Standard hollow-steel blades, maar ook gemonteerd op een Turbo Compound motor (dat kon dus ook gewoon), en daarnaast een foto van de prop met platte tips met als bijschrift: Curtiss-Electric square tipped propeller blades, ook op een Turbo Compound motor gemonteerd.
KLM had dus op haar Super Connies de laatst genoemde versie.
Maar de Curtiss-Electric propellers op de L749 versies hadden, in ieder geval de eerste jaren, dus ook ronde tips.
Maar ik ben ervan overtuigd dat we het mysterie van de "LDE-CGN Connie" op enig moment wel op kunnen lossen met elkaar.
Ik heb Peter Marson overigens wel even een mailtje gestuurd over dit onderwerp. Misschien weet hij er iets meer van.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 23-04-2008 22:04
Alle gewone Connies van de KLM, dus de 049,749 en de 749A hadden Curtiss Electric propellers danwel Hamiltons, beide soorten met een puntige tip of een ronde tip. Volgens mijn vader, die in de vijftiger jaren als coco begon op de Connie ,vlogen de L749's in hun laatste stadium van gebruik bij de KLM, lees tussen 1958 en 1960,met zg. "leen"props van de Super Connie vloot. Ik trof ooit een foto van een KLM 749 aan op JFK in Airliners Magazine, met inderdaad squared tip props. Jon Proctor, de toenmalige hoofd redacteur, wist me dit ook te vertellen. Uiteraard had de KLM wellicht props over met weinig uren en was het een koud kunstje deze te monteren op de laatste 749 modellen, maar een mix had ik nog nooit gezien....
Groeten,
Ferry
Groeten,
Ferry
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
Kijk, dat werpt in ieder geval weer een stuk helderder blik op de zaak en is een bevestiging van wat er op een aantal foto's uit die tijd ook te zien was: L749's uitgerust met props met platte tips.
Maar de mix van verschillende props blijft dus vooralsnog een vraagteken.
In mijn eigen KLM Connie AOM kom ik er niets specifiek over tegen, maar ik neem aan dat als er al iets over vermeld zou worden, dit op een "gele pagina" (ofwel temporary valid) gestaan zou hebben, en die zitten nu net niet in mijn boeken...
Groeten,
Ronald.
Maar de mix van verschillende props blijft dus vooralsnog een vraagteken.
In mijn eigen KLM Connie AOM kom ik er niets specifiek over tegen, maar ik neem aan dat als er al iets over vermeld zou worden, dit op een "gele pagina" (ofwel temporary valid) gestaan zou hebben, en die zitten nu net niet in mijn boeken...
Groeten,
Ronald.
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
Via gepensioneerd KLM BWK Dhr. op den Velde ontving ik nog nadere informatie over het mixed-prop verhaal op de Connie.
Dat was goed mogelijk en werd ook wel toegepast bij de KLM.
Voorwaarde was alleen dat het synchroon werd toegepast.
Dus of op motor 1 en 4, of op motor 2 en 3.
Voor de rest waren er geen speciale procedures van toepassing voor de BWK en de operatie van het vliegtuig.
De props met de platte tips waren wel iets efficiënter en leverden dus naar ik aanneem ook net even iets meer power.
Dat was goed mogelijk en werd ook wel toegepast bij de KLM.
Voorwaarde was alleen dat het synchroon werd toegepast.
Dus of op motor 1 en 4, of op motor 2 en 3.
Voor de rest waren er geen speciale procedures van toepassing voor de BWK en de operatie van het vliegtuig.
De props met de platte tips waren wel iets efficiënter en leverden dus naar ik aanneem ook net even iets meer power.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 17-09-2009 14:23
Fraaie foto's. Op de in-flight window foto's van de 1049-G is te zien, dat de carburator inlaat een klep heeft, waarmee die inlaat afgesloten kan worden, zie de 2e foto vanuit het raam. Waarom zou je de carburator (als dat het is) willen afsluiten, vooral tijdens de vlucht? En waarom is dat klepje beschilderd met strepen? Als iemand daar meer licht op kan werpen, ben ik zeer geinteresseerd.
Groet.
Groet.