KLM Constellation's mooie sfeerplaatjes.

Alles aangaande de vloot van de KLM
Ferry van der Geest
Berichten: 22
Lid geworden op: 23-04-2008 22:04

Bericht door Ferry van der Geest » 18-09-2009 14:01

LS.,
deze streepjes waren puur een indicator of de klep open of dicht was.

zanderij
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-09-2009 14:23

Bericht door zanderij » 18-09-2009 20:14

deze streepjes waren puur een indicator of de klep open of dicht was
OK, dat is logisch. Maar waarom überhaupt een klep in die inlaat?
Ik lees in Airliners Tech Series Super Constellation, dat die inlaat de supercharger voedt, dus op grotere hoogte heb je die toch in ieder geval nodig, zou ik zeggen.
Groet.

Ferry van der Geest
Berichten: 22
Lid geworden op: 23-04-2008 22:04

Bericht door Ferry van der Geest » 18-09-2009 22:27

Die super charger werd, volgens mij, voornamelijk bij de klim en tijdens cruise climbs gebruikt. Verder inderdaad bij icing conditions was het lijkt me wenselijk deze intake dicht te doen. Op de laatste foto is hij dicht.... :?:

zanderij
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-09-2009 14:23

Bericht door zanderij » 19-09-2009 11:41

Aha, zat dat zo. Bedankt voor de info.
Groet.

Ferry van der Geest
Berichten: 22
Lid geworden op: 23-04-2008 22:04

Bericht door Ferry van der Geest » 19-09-2009 12:39

Verder valt op dat bijv. de 1049C modellen die intakes helemaal niet hadden. (Proton ect.)

zanderij
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-09-2009 14:23

Bericht door zanderij » 20-09-2009 10:27

Jawel, dat hadden ze wel, het zijn ook compound motoren, dus met een door de uitlaat aangedreven turbo voor de inlaat. Alleen de opening voor de supercharger-lucht zat binnen in de motorkap. Waarschijnllijk was de aerodynamica van die opstelling niet efficient genoeg, en werd de opening naar bovenop de motorkap verplaatst -denk ik-.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-09-2009 19:40

Onlangs ontving ik van Dhr. op den Velde, gepensioneerd KLM Boordwerktuigkundige die ook op de Super Constellations heeft gevlogen, alle informatie over het bovenstaande luchtinlaat-kleppen vraagstuk waarvoor hartelijk dank:

Quote:

Inderdaad zijn de zogenaamde sneeuw kleppen ter voorkoming van ijsvorming in de inlaat van de motor.
Eigenlijk moeten ze voorkomen dat er water in de inlaat komt als er door regen, hagel of sneeuw wordt gevlogen.
De kleppen werden door de bwk gesloten met de daarvoor bestemde schakelaars.
In de bijlage die ik heb meegestuurd leest u dat er bij de KLM twee verschillende inlaat systemen werden gebruikt.
Het zogenaamde stuw systeem gaf een iets betere vulling van de cilinders van de motor.

Afbeelding

Afbeelding

Het voorkomen van ijs in de regelunit (carburateur waar geen brandstof met lucht wordt vermengd, de motoren hadden directe inspuiting) kon op drie manieren gebeuren n.l. sneeuw klep dicht (indien aanwezig), alcohol inspuiting voor de unit of de voorverwarmings klep die de
inlaatlucht mengden met de warme koellucht van de cilinders. zie tekening.

Blower (supercharger):

Betreffende de aandrijving van de blower in de motor (supercharger) dat gebeurde niet via de uitlaatgas turbines, 3 in getal, maar via een twee
versnellings tandwiel stelsel rechtsteeks vanaf de motor zelf.

De uitlaatgas turbines zorgden via tandwielen en een vloeistof koppeling direct verbonden aan een tandwiel op de krukas voor extra vermogen.
zie bijgevoegde tekening.

Afbeelding

Afbeelding

Tekeningen komen uit het hollands handboek van de Connie.

Unquote.

Waardevolle informatie wat antwoord geeft op twee vraagstukken tegelijk.

Ferry van der Geest
Berichten: 22
Lid geworden op: 23-04-2008 22:04

Bericht door Ferry van der Geest » 29-09-2009 21:09

Kijk, dit zijn prachtige anrwoorden! weer een raadsel opgelost!
Nu nog het raadsel van de twee verschillende props!

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-09-2009 21:31

Ook dat vraagstuk wist Dhr. op den Velde van.

Quote:

Bij de bladen van propellers met platte uiteinden lopen de voor en achter-rand vrijwel evenwijdig waardoor deze efficiënter zijn (groter effectief oppervlak).
Hierdoor is voortstuwingsrendement beter.
Beide soorten propellers konden tegelijk gebruikt worden, maar dan wel symmetrisch. Voor de operatie en bediening had dit geen gevolgen.

Unquote

Plaats reactie