Onlangs ontving ik van Dhr. op den Velde, gepensioneerd KLM Boordwerktuigkundige die ook op de Super Constellations heeft gevlogen, alle informatie over het bovenstaande luchtinlaat-kleppen vraagstuk waarvoor hartelijk dank:
Quote:
Inderdaad zijn de zogenaamde sneeuw kleppen ter voorkoming van ijsvorming in de inlaat van de motor.
Eigenlijk moeten ze voorkomen dat er water in de inlaat komt als er door regen, hagel of sneeuw wordt gevlogen.
De kleppen werden door de bwk gesloten met de daarvoor bestemde schakelaars.
In de bijlage die ik heb meegestuurd leest u dat er bij de KLM twee verschillende inlaat systemen werden gebruikt.
Het zogenaamde stuw systeem gaf een iets betere vulling van de cilinders van de motor.
Het voorkomen van ijs in de regelunit (carburateur waar geen brandstof met lucht wordt vermengd, de motoren hadden directe inspuiting) kon op drie manieren gebeuren n.l. sneeuw klep dicht (indien aanwezig), alcohol inspuiting voor de unit of de voorverwarmings klep die de
inlaatlucht mengden met de warme koellucht van de cilinders. zie tekening.
Blower (supercharger):
Betreffende de aandrijving van de blower in de motor (supercharger) dat gebeurde niet via de uitlaatgas turbines, 3 in getal, maar via een twee
versnellings tandwiel stelsel rechtsteeks vanaf de motor zelf.
De uitlaatgas turbines zorgden via tandwielen en een vloeistof koppeling direct verbonden aan een tandwiel op de krukas voor extra vermogen.
zie bijgevoegde tekening.
Tekeningen komen uit het hollands handboek van de Connie.
Unquote.
Waardevolle informatie wat antwoord geeft op twee vraagstukken tegelijk.