Biafra Airlift met (ex) KLM DC7-C's.

Alles aangaande de vloot van de KLM
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Biafra Airlift met (ex) KLM DC7-C's.

Bericht door TheFlyingDutchman » 23-04-2008 14:01

Beste lezers,

Eind jaren '60 vond er een grote luchtbrugoperatie plaats om voedsel, medicijnen en andere hulpgoederen naar Biafra (Uli airstrip) te vliegen i.v.m. het door burgeroorlog geteisterde Nigeria.

Vanwege het grote risico op beschieting door de Nigeriaanse luchtmacht werden de hulpgoederenvluchten 's nachts uitgevoerd onder moeilijke omstandigheden. De basis van waaraf geopereerd werd was een eilandje voor de kust, Sao Tomé.

Een aantal (ex) KLM DC7-C's zijn ook betrokken geweest bij het Biafra conflict. Eén ervan in vredelievende zin, namelijk de PH-DSL.
Deze machine heeft, op dat moment in dienst van Martinair, maar in opdracht van het Rode Kruis, hulpgoederen naar Biafra gevlogen.

Hieronder een foto van de machine op Schiphol.

Afbeelding
(Foto: Archief Thijs Postma).

Maar ook de PH-DSH, PH-DSM, en de PH-DSP hebben een rol gespeeld in het Biafra conflict.
Maar deze machines waren allen eigendom van de Amerikaan Hank Warton die de machines gebruikte voor illegale wapenleveranties aan Biafra.

Van de PH-DSP is bekend dat deze tijdens deze operaties de registratie 5T-TAL droeg.

Van de DSH en de DSM zijn mij geen registraties bekend tijdens de illegale wapenvluchten.

Zijn er misschien lezers die meer weten van deze DC7-C betrokkenheid, danwel misschien foto's hebben van de machines in deze periode?

Hoewel de machines op dat moment niet meer in KLM dienst waren, is het toch wel interessant om te weten wat er allemaal met de machines is gebeurd in die tijd.

Overigens is er ook nog een ex. KLM Super Constellation, de PH-LKK bij het Biafra gebeuren betrokken geweest die met registratie 5T-TAC te Port Harcourt is verongelukt met hulpgoederen aan boord.

Henk de Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2008 15:16

Bericht door Henk de Waard » 25-04-2008 18:12

PH-DSH 5T-TAB
PH-DSM 5T-TAD
Ook de voormalige DC-6A PH-TGB/PH-DFB werd door Martinair als PH-MAM gebruikt in de luchtbrug naar Biafra.
PH-DSI werd als TR-LNZ gebruikt door Jack Malloch als gun-runner.
Hetzelfde voor de PH-DSG als TR-LOJ. Ook de PH-DSB als TR-LOK.
Overigens gebruikte Hank Warton fake registraties. Dat zorgde ervoor dat een attente verkeersleider in Malta zag dat de registratie van een Super Connie 5T-TAF ook uitgegeven was voor een Cessna 206.
De echte 5T-TAB was een CP.301C-2 Emeraude, 5T-TAD eenzelfde type.
Henk Warton vervoerde niet alleen wapens maar had een acoord met kerkorganisaties om ook voedselvluchten uit te voeren. De zogenaamde JCA (Joint Church Aid en populair Jesus Christ Airlines)

Tillerman
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-03-2008 14:43

Bericht door Tillerman » 07-06-2008 00:47

Henk de Waard schreef:De zogenaamde JCA (Joint Church Aid en populair Jesus Christ Airlines)
Die documentaire daarover, gemaakt in 2001 door Lasse Jensen, heb ik nog steeds op band. Geweldig!

Tillerman.
Jets are nice. Props are nicer.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 09-06-2008 20:01

Tillerman schreef:
Henk de Waard schreef:De zogenaamde JCA (Joint Church Aid en populair Jesus Christ Airlines)
Die documentaire daarover, gemaakt in 2001 door Lasse Jensen, heb ik nog steeds op band. Geweldig!

Tillerman.
Dat is heel interessant!

Heb die documantaire nooit gezien helaas.
Waren er ook nog beelden bij van één van de ex. KLM machines in aktie?

Henk de Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2008 15:16

Bericht door Henk de Waard » 11-06-2008 12:04

Niet herkenbaar.
Voor de documentaire is gebruik gemaakt van een DC-6A van Air Atlantique. Het ziet er allemaal er reeel uit.
Ik heb nog contact gehad met de maker van de documentaire en hij vertelde dat de opnamen die later in Biafra gemaakt zijn voor het maken van het programma niet zonder risico waren.

Herman Dekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 13-03-2008 16:01

Biafra Airlift

Bericht door Herman Dekker » 12-06-2008 19:10

Als je geïntersseerd bent in dat onderwerp: "SHADOWS Airlift and Airwar in Biafra and Nigeria 1967-1970" is een ongelooflijk goed gedocumenteerd en geïllustreerd boek door Michel Draper. Luchtvaartenthousiast, historicus en piloot die zelf in die campagne gevlogen heeft. Ook de ex-Nederlandse toestellen komen uiteraard uitgebreid aan bod!
(ISBN 1 902109 63 5)
Herman Dekker.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 12-06-2008 19:59

Herman,
Bedankt voor deze info!

Tillerman
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-03-2008 14:43

Bericht door Tillerman » 19-06-2008 01:37

Dubbele post.

Tillerman.
Jets are nice. Props are nicer.

Tillerman
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-03-2008 14:43

Bericht door Tillerman » 19-06-2008 01:52

TheFlyingDutchman schreef: Waren er ook nog beelden bij van één van de ex. KLM machines in aktie?
Nee, wel Transavia.
Henk de Waard schreef: Voor de documentaire is gebruik gemaakt van een DC-6A van Air Atlantique.
Kun je dat toelichten? Wat is je bron? Ik heb daar niets van gezien. Volgens mij waren het allemaal historische opnamen, en Air Atlantique bestond toen nog niet.

Van Wikipedia ove Air Atlantique:
De luchtvaartmaatschappij werd in 1969 gesticht en begon datzelfde jaar met het leveren van diensten onder naam General Aviation Services in Jersey in de kanaaleilanden. De huidige naam werd in juni 1977 aangenomen toen het bedrijf met Douglas DC-3 vliegtuigen met chartervliegtuigen begon. In december 1985 luchtvaartmaatschappij verplaatste naar haar huidige thuishaven Coventry.

Atlantic Airlines, die vroeger alle luchtvaartactiviteiten van de Atlantic Holdings groep beheerste (bezitters van Air Atlantique) werd in juli 2004 uitgekocht en opereert nu als een onafhankelijk bedrijf.
Tillerman.
Jets are nice. Props are nicer.

Henk de Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2008 15:16

Bericht door Henk de Waard » 24-06-2008 16:17

Als je naar de documentaire kijkt zie je op verschillende momenten de twee linkermotoren van een DC-6 met groene (Air Atlantique) spinners.
Ook na bijna een half uur zie je de linkerzijkant van de romp met een bies, geaccentueerde noodluiken (iets wat pas veel later gebruikt werd). Ook dat is een kist van Air Atlantique. Ook wat cockpitdetailopnamen waren daarvan. Eea is bij het maken van het programma dermate goed gelukt dat het nauwelijks te zien is, en dat was ook de bedoeling.

Dit heb ik net even gechecked bij de versie zoals uitgezonden door de IKON. De versie die op Channel 4 in Engeland uitgezonden is verschild op een paar punten.

Mijn bron is de maker van de documentaire Lasse Jensen. Ik heb daar indertijd contact mee gehad ivm mijn belangstelling voor die luchtbrug en mijn plan om eens in Biafra te gaan kijken.

Plaats reactie