Biafra Airlift met (ex) KLM DC7-C's.
Geplaatst: 23-04-2008 14:01
Beste lezers,
Eind jaren '60 vond er een grote luchtbrugoperatie plaats om voedsel, medicijnen en andere hulpgoederen naar Biafra (Uli airstrip) te vliegen i.v.m. het door burgeroorlog geteisterde Nigeria.
Vanwege het grote risico op beschieting door de Nigeriaanse luchtmacht werden de hulpgoederenvluchten 's nachts uitgevoerd onder moeilijke omstandigheden. De basis van waaraf geopereerd werd was een eilandje voor de kust, Sao Tomé.
Een aantal (ex) KLM DC7-C's zijn ook betrokken geweest bij het Biafra conflict. Eén ervan in vredelievende zin, namelijk de PH-DSL.
Deze machine heeft, op dat moment in dienst van Martinair, maar in opdracht van het Rode Kruis, hulpgoederen naar Biafra gevlogen.
Hieronder een foto van de machine op Schiphol.
(Foto: Archief Thijs Postma).
Maar ook de PH-DSH, PH-DSM, en de PH-DSP hebben een rol gespeeld in het Biafra conflict.
Maar deze machines waren allen eigendom van de Amerikaan Hank Warton die de machines gebruikte voor illegale wapenleveranties aan Biafra.
Van de PH-DSP is bekend dat deze tijdens deze operaties de registratie 5T-TAL droeg.
Van de DSH en de DSM zijn mij geen registraties bekend tijdens de illegale wapenvluchten.
Zijn er misschien lezers die meer weten van deze DC7-C betrokkenheid, danwel misschien foto's hebben van de machines in deze periode?
Hoewel de machines op dat moment niet meer in KLM dienst waren, is het toch wel interessant om te weten wat er allemaal met de machines is gebeurd in die tijd.
Overigens is er ook nog een ex. KLM Super Constellation, de PH-LKK bij het Biafra gebeuren betrokken geweest die met registratie 5T-TAC te Port Harcourt is verongelukt met hulpgoederen aan boord.
Eind jaren '60 vond er een grote luchtbrugoperatie plaats om voedsel, medicijnen en andere hulpgoederen naar Biafra (Uli airstrip) te vliegen i.v.m. het door burgeroorlog geteisterde Nigeria.
Vanwege het grote risico op beschieting door de Nigeriaanse luchtmacht werden de hulpgoederenvluchten 's nachts uitgevoerd onder moeilijke omstandigheden. De basis van waaraf geopereerd werd was een eilandje voor de kust, Sao Tomé.
Een aantal (ex) KLM DC7-C's zijn ook betrokken geweest bij het Biafra conflict. Eén ervan in vredelievende zin, namelijk de PH-DSL.
Deze machine heeft, op dat moment in dienst van Martinair, maar in opdracht van het Rode Kruis, hulpgoederen naar Biafra gevlogen.
Hieronder een foto van de machine op Schiphol.
(Foto: Archief Thijs Postma).
Maar ook de PH-DSH, PH-DSM, en de PH-DSP hebben een rol gespeeld in het Biafra conflict.
Maar deze machines waren allen eigendom van de Amerikaan Hank Warton die de machines gebruikte voor illegale wapenleveranties aan Biafra.
Van de PH-DSP is bekend dat deze tijdens deze operaties de registratie 5T-TAL droeg.
Van de DSH en de DSM zijn mij geen registraties bekend tijdens de illegale wapenvluchten.
Zijn er misschien lezers die meer weten van deze DC7-C betrokkenheid, danwel misschien foto's hebben van de machines in deze periode?
Hoewel de machines op dat moment niet meer in KLM dienst waren, is het toch wel interessant om te weten wat er allemaal met de machines is gebeurd in die tijd.
Overigens is er ook nog een ex. KLM Super Constellation, de PH-LKK bij het Biafra gebeuren betrokken geweest die met registratie 5T-TAC te Port Harcourt is verongelukt met hulpgoederen aan boord.