Pagina 1 van 1

Tiptanks op de KLM Super Constellations.

Geplaatst: 29-04-2008 20:10
door TheFlyingDutchman
Beste lezers,

Zojuist een interessant gesprek gehad met een oud KLM-er die van 1948-1956 bij de KLM heeft gewerkt, Kase Dekker.

Sinds 1956 woont hij in de USA.

Hij wist mij te vertellen dat de tiptanks redelijk eenvoudig aan te brengen en weer te verwijderen waren.
Hij bezit foto's van eenzelfde TWA Super Constellation, zowel met als zonder tiptanks.

Weet iemand misschien of het uitwisselen van deze tanks bij de KLM ook heeft plaatsgevonden?

Het enige wat ik weet is dat er ooit een aantal KLM L1049C en L1049E typen gemodificeerd zijn naar de L1049G uitvoering (met de tiptanks dus).

Het lijkt mij dat er toch nog wel wat bij komt kijken (aansluiten fuel-lines bijvoorbeeld) en aanpassing van het en weight/balance sheet
voor die gegeven registratie, en evt. checklists (t.a.v. de exra fuel en fuel-transfer tussen de tanks) etc.

Voor zover mij bekend hebben er fixed registraties met, en fixed regi's zonder gevlogen, maar ik kam mij daarin vergissen natuurlijk.

Ik hoor er graag meer over.

Geplaatst: 17-10-2008 22:10
door Ferry van der Geest
Ik ken meerdere foto's van Super Connies met dezelfde registratie met en zonder tiptanks. Ook de F104 in de Klu vloog met of zonder tiptanks. ze waren eenvoudig weg te laten.
Groeten,
Fer

Geplaatst: 02-08-2013 09:32
door goldb328
Ik ben benieuwd wat voor vleugel er aan zit. De A330 tankers hebben normaal een A340 vleugel waarbij de buitenste pylonposities worden gebruikt voor de droguepotten.