"5th Pod" operatie op de DC8

Alles aangaande de vloot van de KLM
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

"5th Pod" operatie op de DC8

Bericht door TheFlyingDutchman » 16-07-2008 17:37

Beste lezers,

Van gepensioneerd KLM-er Joop Dobrosch ontving ik een heel interessant verslag met fraaie foto's van het vervoer van een reservemotor per DC8 in 1967, waarvoor hartelijk dank.

Ik ben in mei 1967 vanaf Schiphol met de PH-DCE en een z.g.n. vijfde motor meegevlogen naar Sidney.
De vlucht ging Amsterdam - Karachi - Bangkok - Manilla - Darwin - Sidney.
Mijn opdracht was om als e.v.t. door welke omstandigheid ook onderweg de vijfde motor eraf moest om deze dan te demonteren.
Dit is niet gebeurd maar wel in Sidney waar en DC-8 (weet niet de registratie meer) stond met motor storing.
In Sidney kreeg ik hulp bij de motor verwisseling van Qantas technische dienst, deze hadden monteurs uit gezocht met een Nederlandse achtergrond, één naam van de monteurs is me bij gebleven om dat zijn naam Henk van Schiphol was.
Na aankomst is de motor verwisseld en ik ben twee dagen later terug gevlogen, zonder vijfde motor, naar Amsterdam.
Deze vlucht was zeer droevig om dat aan board ook een verdronken collega uit Karachi naar Nederland werd vervoerd.
Doordat het meenemen van en vijfde motor veel payload kost moest er een planning gemaakt worden om de motor weer uit Sidney op te halen.
Ongeveer een week later was ik weer op weg naar Sidney en heb daar de pylon weer op de motor gemonteerd.
Op de terug weg is de 6 daagse oorlog van 5 tot 10 juni 1967 met Israël uitgebroken.
De bemanning heeft toen besloten om een paar uur te wachten in Karachi om in donker over dit gebied te vliegen.
Dit is gedaan om de verdenking dat we met een bom over het gebied zouden vliegen weg te nemen.
Op een van de foto’s kan je zien dat ik met de BWK, als geintje, een handel op de paddestol hebben gemaakt als zijnde een bom releasehandel.
We zijn uiteraard goed op Schiphol aangekomen.
De foto’s zijn gemaakt op de tussen stop in Darwin waar we werden afgehandeld door Qantas.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie