"5th Pod" operatie op de B747.
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
"5th Pod" operatie op de B747.
Beste lezers,
Ook de eerste jaren van B747 operatie kende de "5th Pod" operatie indien er ergens een reservemotor naartoe moest.
Later kregen we de combi's en werden de motoren meestal op het maindeck geladen.
Ook werd er, bijvoorbeeld op de DC10, de "split engine" procedure toegepast, waarbij de motor in delen precies passend op het lowerdeck geladen kon worden.
Via Hans Hennequin en Carel de Hond ontving ik wat foto's van de 5th Pod op de B747, waarvoor hartelijk dank.
Ook de eerste jaren van B747 operatie kende de "5th Pod" operatie indien er ergens een reservemotor naartoe moest.
Later kregen we de combi's en werden de motoren meestal op het maindeck geladen.
Ook werd er, bijvoorbeeld op de DC10, de "split engine" procedure toegepast, waarbij de motor in delen precies passend op het lowerdeck geladen kon worden.
Via Hans Hennequin en Carel de Hond ontving ik wat foto's van de 5th Pod op de B747, waarvoor hartelijk dank.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 09-08-2008 15:53
5th pod B747
Volgens mij was het alleen mogelijk om met de JT9 machines 5th pod te vliegen. De latere machines hadden ook geen voorzieningen meer. D.w.z. de CF6 machines. Ik heb zelf alleen maar CF6 machines gevlogen en daar geen referentie meer gezien in de AOM's. Alle JT9 informatie was toen al uit de boeken.
Als kleine jongen ben ik op Curacao (ca. 1976) een keer door een verkeersleider gebeld om te komen kijken op Hato want daar stond toen een machine met de 5th pod. Dat het bijzonder was wisten we toen al wel.
Als kleine jongen ben ik op Curacao (ca. 1976) een keer door een verkeersleider gebeld om te komen kijken op Hato want daar stond toen een machine met de 5th pod. Dat het bijzonder was wisten we toen al wel.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 19-08-2009 16:00
Inderdaad was dit alleen mogelijk op de KLM 747 vliegtuigen met PW JT9D-7(W) motoren.
Ook op de latere KLM 747's, met GE CF6-50 motoren, was een hardpoint ter bevestiging van een 5th pod aanwezig, echter KLM had hiervoor geen toestemming van Boeing, aangezien hiervoor extra betaald moest worden (certificatie).
Bovendien was de noodzaak komen te vervallen, aangezien met de komst van de eerste twee 747-206B combi's ( PH-BUH en -UI ) een reserve motor kon worden vervoerd op het maindeck van de combi's.
Dit was veel makkelijker en leverde een aanzienlijke besparing aan brandstofkosten.
MvG. Peter Evers
Ook op de latere KLM 747's, met GE CF6-50 motoren, was een hardpoint ter bevestiging van een 5th pod aanwezig, echter KLM had hiervoor geen toestemming van Boeing, aangezien hiervoor extra betaald moest worden (certificatie).
Bovendien was de noodzaak komen te vervallen, aangezien met de komst van de eerste twee 747-206B combi's ( PH-BUH en -UI ) een reserve motor kon worden vervoerd op het maindeck van de combi's.
Dit was veel makkelijker en leverde een aanzienlijke besparing aan brandstofkosten.
MvG. Peter Evers
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 09-04-2008 08:01
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
Hallo Ronald,
Ik heb zelf nog het AOM van de 747-200 en van de 747-300 staan, maar deze zijn van een datum dat waarschijnlijk het 5th-pod gebeuren reeds was afgeschaft omdat we al alles met de combi's deden.
(Zowieso kon het op de -300 al niet i.v.m. ontbrekende certificering)
De pagina's zijn dus waarschijnlijk al met diverse amendementen verwijderd uit die boeken.
Ga evengoed nog wel even checken.
Vr. groeten, Ronald
Ik heb zelf nog het AOM van de 747-200 en van de 747-300 staan, maar deze zijn van een datum dat waarschijnlijk het 5th-pod gebeuren reeds was afgeschaft omdat we al alles met de combi's deden.
(Zowieso kon het op de -300 al niet i.v.m. ontbrekende certificering)
De pagina's zijn dus waarschijnlijk al met diverse amendementen verwijderd uit die boeken.
Ga evengoed nog wel even checken.
Vr. groeten, Ronald