"5th Pod" operatie op de B747.

Alles aangaande de vloot van de KLM
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

"5th Pod" operatie op de B747.

Bericht door TheFlyingDutchman » 16-07-2008 17:42

Beste lezers,

Ook de eerste jaren van B747 operatie kende de "5th Pod" operatie indien er ergens een reservemotor naartoe moest.

Later kregen we de combi's en werden de motoren meestal op het maindeck geladen.
Ook werd er, bijvoorbeeld op de DC10, de "split engine" procedure toegepast, waarbij de motor in delen precies passend op het lowerdeck geladen kon worden.

Via Hans Hennequin en Carel de Hond ontving ik wat foto's van de 5th Pod op de B747, waarvoor hartelijk dank.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Rein van der Louw
Berichten: 1
Lid geworden op: 09-08-2008 15:53

5th pod B747

Bericht door Rein van der Louw » 09-08-2008 16:05

Volgens mij was het alleen mogelijk om met de JT9 machines 5th pod te vliegen. De latere machines hadden ook geen voorzieningen meer. D.w.z. de CF6 machines. Ik heb zelf alleen maar CF6 machines gevlogen en daar geen referentie meer gezien in de AOM's. Alle JT9 informatie was toen al uit de boeken.
Als kleine jongen ben ik op Curacao (ca. 1976) een keer door een verkeersleider gebeld om te komen kijken op Hato want daar stond toen een machine met de 5th pod. Dat het bijzonder was wisten we toen al wel.

evers1
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-08-2009 16:00

Bericht door evers1 » 24-08-2009 12:10

Inderdaad was dit alleen mogelijk op de KLM 747 vliegtuigen met PW JT9D-7(W) motoren.
Ook op de latere KLM 747's, met GE CF6-50 motoren, was een hardpoint ter bevestiging van een 5th pod aanwezig, echter KLM had hiervoor geen toestemming van Boeing, aangezien hiervoor extra betaald moest worden (certificatie).
Bovendien was de noodzaak komen te vervallen, aangezien met de komst van de eerste twee 747-206B combi's ( PH-BUH en -UI ) een reserve motor kon worden vervoerd op het maindeck van de combi's.
Dit was veel makkelijker en leverde een aanzienlijke besparing aan brandstofkosten.

MvG. Peter Evers

Pieter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03-02-2011 12:51

Bericht door Pieter » 03-02-2011 13:06

evers1 schreef:Dit was veel makkelijker en leverde een aanzienlijke besparing aan brandstofkosten.
Dat niet alleen, maar er was ook een snelheid - hoogte restrictie.
grt Piet.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 03-02-2011 20:27

Beste Pieter,

Hartelijk dank voor deze aanvulling.
Heb je daar wellicht nog wat meer specifieke informatie over?

Vr. groeten, Ronald.

Classic
Berichten: 48
Lid geworden op: 09-04-2008 08:01

Bericht door Classic » 13-02-2011 13:30

TheFlyingDutchman schreef:Beste Pieter,

Hartelijk dank voor deze aanvulling.
Heb je daar wellicht nog wat meer specifieke informatie over?

Vr. groeten, Ronald.
Wellicht oude AOM 747?
Zou de KLM die nog hebben in het archief?

Groet,
Ronald

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 13-02-2011 13:40

Hallo Ronald,

Ik heb zelf nog het AOM van de 747-200 en van de 747-300 staan, maar deze zijn van een datum dat waarschijnlijk het 5th-pod gebeuren reeds was afgeschaft omdat we al alles met de combi's deden.
(Zowieso kon het op de -300 al niet i.v.m. ontbrekende certificering)

De pagina's zijn dus waarschijnlijk al met diverse amendementen verwijderd uit die boeken.
Ga evengoed nog wel even checken.

Vr. groeten, Ronald

Classic
Berichten: 48
Lid geworden op: 09-04-2008 08:01

Bericht door Classic » 13-02-2011 13:51

Hier het zelfde.
Ik denk dat bij de invoering van de Combi het 5th pod gebeuren uit het AOM is verdwenen.

Ronald

Plaats reactie