Stationeringen van KLM bemanningen op buitenstations.

Alles aangaande de Dienstregeling en Routenet ontwikkeling
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Stationeringen van KLM bemanningen op buitenstations.

Bericht door TheFlyingDutchman » 12-03-2008 14:42

Beste lezers,

Door de jaren heen zijn er op diverse plaatsen kortere of langere stationeringen geweest van KLM bemanningen, zowel cockpit als cabine.

Helaas is daar niet zo vreselijk veel informatie over te vinden, slechts gesprekken met oud bemanningsleden kan wat inzicht verschaffen.

De volgende stationeringen zijn mij bekend, echter verder zonder veel aanvullende informatie t.a.v hoe bemanningen dat ervaren hebben en in welke (overige) perioden dat van toepassing was.

De stationeringen begonnen al in de zuigermotorentijd, maar ook in de tijd van de DC8, DC10 en 747 kwamen ze nog met enige regelmaat voor.

Crew Stationeringen (cockpit en cabine)

Curacao.

Jaren ’50. Diverse cockpitebemanningen woonden te Curacao voor langere tijd om in de West
de lokale lijnen te vliegen en af te lossen op de Midden Amerika diensten met bijvoorbeeld de DC4 en DC6.
Maar ook cabinebemanningen hebben er gezeten als aflosbemanning.

Rio was in de jaren ‘70 in de DC8 tijd.

Men zat er meestal voor 3 maanden.

Er werd dan gevlogen: RIO-SAO-BUE-SCL
Daar dan een nachtstiop en dan weer de route terug: SCL-BUE-MVD-RIO

Het traject AMS-LIS-RIO v.v. werd dan door een andere bemanning gevlogen.

Tokio.

Ook in de DC8 tijd. (maar misschien later met de DC10 en 747 ook nog wel?)

Er werd uitsluitend TYO-ANC v.v. gevlogen door de gestationeerde bemanning.

Johannesburg.

Stationering meestal voor 3 maanden.

Er werd dan gevlogen tussen JNB-BZV-KAN v.v.

Sydney.

Ook hier is een tijd lang een stationering geweest, verdere details onbekend.

Bangkok.

Periode eind jaren ’60, begin jaren ’70.

Men verbleef maanden lang in KLM Hotel Plaswijck voor deze stationering.
Bangkok was een tussenstop voor zowel de Manilla-Tokio lijn, als ook voor de Singapore-Jakarta/Sydney-lijn per DC8-63.
Op de Japan-diensten vlogen ook 2 Japanse stewardessen (i.v.m. het spreken van de Japanse taal).

Dit betekende natuurlijk een tekort van 2 stewardessen voor de diensten naar Singapore v.v.
Deze werden door de vaste stationering van 2 stewardessen in Bangkok opgevangen.

Het betrof eigenlijk maar één v.v. vlucht per week.
Je had dus veel vrije tijd, maar wel weining daggeld (4 USD per dag).
Je had kost en inwoning in KLM’s eigen hotel Plaswijck, dus daarom was het daggeld erg laag.
Uitstapjes kon je er meestal niet van maken, dus werd er vaak bijverdienste gezocht.
Bijvoorbeeld door middel van het behulpzaam zijn van collega’s die slechts op doorreis waren.

Er waren diverse bemanningen die tijdens hun stop te BKK maatkleding en overhemden lieten maken.
Het bleek echter dat dat maatwerk niet altijd even goed was, of de kleding toch niet zo mooi paste.
De gestationeerde collega’s regelden dan voor die mensen zelf het herstel van dit werk door alles bij te houden wie wat had laten maken, en men ging er dan mee naar de lokale kleermakers om het werk te laten corrigeren. Volgende stop lag het dan weer klaar voor de betreffende collega’s.

Delhi.

Voor de DEL-SIN v.v. vluchten met 747-300 combi.
Was ook een crew die daar 3 weken zat en alleen maar DEL-SIN v.v. vloog.
Dit was in de jaren ’80.


Met de 747-300SF vrachtmachines zijn er ook nog stationeringen geweest:

• Stationering in Anchorage voor de ANC-KIX route v.v.

• Stationering in Dubai voor de DXB-SIN route v.v.

Dit was in de periode 1999-2003

Ik ben uiteraard heel benieuwd naar aanvullende informatie over de stationeringen.
Elk stukje informatie, hoe klein ook, is welkom.

Ik ben benieuwd of er nog meer stationeringsbestemmingen waren en wat de vluchtopdrachten vanuit die plaatsten dan waren.
In welke hotels werd er overnacht, of waren er andere onderkomens geregeld door de KLM?
Ook herinneringen van bemanningen t.a.v hoe ze de stationeringen ervaren hebben zijn welkom.

Plaats reactie