KLM Charteroperaties.

Alles aangaande de Dienstregeling en Routenet ontwikkeling
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

KLM Charteroperaties.

Bericht door TheFlyingDutchman » 20-04-2008 11:06

Beste lezers,

Hoewel KLM altijd primair een lijndienstmaatschappij is geweest, zijn er vanaf het allereerste begin al vele, soms heel bijzondere, charteroperaties geweest.

Zowel voor passagiersvervoer, zoals emigranten, complete gezelschappen van een bepaalde organisatie, maar ook zeer vele en diverse vrachtcharters.

Het zou leuk zijn om dat eens wat meer in kaart te brengen, want buiten de meer bekende chartervluchten, is er eigenlijk maar zeer weining over bekend.

De charteroperaties waren zelfs tot in de jaren '80 nog regelmatige kost, in de vorm van IT-tours. Werd gewoon keurig in het normale lijndienst pakket ingepast.

Daarna was het heel snel afgelopen, omdat de dienstregeling voor lijnvluchten gewoon steeds meer ging groeien en er eenvoudigweg steeds minder vlootruimte was voor extra opdrachten.

Slechts incidenteel werden er nog speciale vluchten uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld vervoer voor de Olympische spelen en dergelijke.
Ook was er nog een opdracht van het Ministerie van Defensie voor een aantal militaire chartervluchten met de A310 naar Goose Bay in de jaren '90.

Hieronder een klein WR artikeltje over de Vracht-charter hoogtepunten.

Wie heeft er aanvullingen?

Zijn er misschien lezers die bij KLM zelf destijds intensief betrokken waren bij het regelen van de charters? (er was immers een speciale afdeling voor).

Ook de bemanningen van chartervluchten hebben misschien nog leuke
herinneringen aan deze, vaak veel avontuurlijker vluchten?

Ik hoor het dan heel graag.

Afbeelding

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 20-04-2008 12:52

Beste lezers,

Toevallig nog tegen een aardig artikeltje aangelopen waar ook sprake was van een interessante charteropdracht voor de KLM.

Het betrof een 6-tal vluchten per KLM DC8-63 van Polen naar San Salvador voor de aflos van scheepsbemanningen.

Ik denk dat er nog vele van dat soort operaties geweest moeten zijn.

Zou leuk zijn als we dat ooit een beetje in kaart konden brengen.

Afbeelding

aerodroom
Berichten: 20
Lid geworden op: 24-02-2009 21:04

Het bedrijf Bijzondere Vluchten

Bericht door aerodroom » 14-03-2009 20:29

Beste lezers,

Tijdens het "neuzen" in wat oude Wolkenridders kwam ik dit artikel over de oprichting van het bedrijf Bijzondere Vluchten op 1 november 1947 tegen. Dit artikel staat in de Wolkenridder van zaterdag 29 november 1947. Het artikel is over 2 pagina's verdeeld dus vandaar 2 scans hierbij gesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Grt,

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 14-03-2009 21:06

Hallo Dimitri,

Zeer interessant. Ik had deze ook al eens gelezen in mijn WR archief.
Wat zou het mooi zijn als er nog oud medewerkers van deze afdeling zouden zijn die hier hun ervaringen en kennis zouden willen delen.

Een belangrijk stuk KLM geschiedenis waar helaas nog maar weinig over is gepubliceerd, maar wat zeker very interesting reading zou opleveren!

Groeten, Ronald

Plaats reactie