KLM Charteroperaties.
Geplaatst: 20-04-2008 11:06
Beste lezers,
Hoewel KLM altijd primair een lijndienstmaatschappij is geweest, zijn er vanaf het allereerste begin al vele, soms heel bijzondere, charteroperaties geweest.
Zowel voor passagiersvervoer, zoals emigranten, complete gezelschappen van een bepaalde organisatie, maar ook zeer vele en diverse vrachtcharters.
Het zou leuk zijn om dat eens wat meer in kaart te brengen, want buiten de meer bekende chartervluchten, is er eigenlijk maar zeer weining over bekend.
De charteroperaties waren zelfs tot in de jaren '80 nog regelmatige kost, in de vorm van IT-tours. Werd gewoon keurig in het normale lijndienst pakket ingepast.
Daarna was het heel snel afgelopen, omdat de dienstregeling voor lijnvluchten gewoon steeds meer ging groeien en er eenvoudigweg steeds minder vlootruimte was voor extra opdrachten.
Slechts incidenteel werden er nog speciale vluchten uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld vervoer voor de Olympische spelen en dergelijke.
Ook was er nog een opdracht van het Ministerie van Defensie voor een aantal militaire chartervluchten met de A310 naar Goose Bay in de jaren '90.
Hieronder een klein WR artikeltje over de Vracht-charter hoogtepunten.
Wie heeft er aanvullingen?
Zijn er misschien lezers die bij KLM zelf destijds intensief betrokken waren bij het regelen van de charters? (er was immers een speciale afdeling voor).
Ook de bemanningen van chartervluchten hebben misschien nog leuke
herinneringen aan deze, vaak veel avontuurlijker vluchten?
Ik hoor het dan heel graag.
Hoewel KLM altijd primair een lijndienstmaatschappij is geweest, zijn er vanaf het allereerste begin al vele, soms heel bijzondere, charteroperaties geweest.
Zowel voor passagiersvervoer, zoals emigranten, complete gezelschappen van een bepaalde organisatie, maar ook zeer vele en diverse vrachtcharters.
Het zou leuk zijn om dat eens wat meer in kaart te brengen, want buiten de meer bekende chartervluchten, is er eigenlijk maar zeer weining over bekend.
De charteroperaties waren zelfs tot in de jaren '80 nog regelmatige kost, in de vorm van IT-tours. Werd gewoon keurig in het normale lijndienst pakket ingepast.
Daarna was het heel snel afgelopen, omdat de dienstregeling voor lijnvluchten gewoon steeds meer ging groeien en er eenvoudigweg steeds minder vlootruimte was voor extra opdrachten.
Slechts incidenteel werden er nog speciale vluchten uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld vervoer voor de Olympische spelen en dergelijke.
Ook was er nog een opdracht van het Ministerie van Defensie voor een aantal militaire chartervluchten met de A310 naar Goose Bay in de jaren '90.
Hieronder een klein WR artikeltje over de Vracht-charter hoogtepunten.
Wie heeft er aanvullingen?
Zijn er misschien lezers die bij KLM zelf destijds intensief betrokken waren bij het regelen van de charters? (er was immers een speciale afdeling voor).
Ook de bemanningen van chartervluchten hebben misschien nog leuke
herinneringen aan deze, vaak veel avontuurlijker vluchten?
Ik hoor het dan heel graag.