Damacor, waar KLM-ers te Curacao woonden.

Alles aangaande het West Indisch Bedrijf - Nederlandse Antillen en omgeving
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Damacor, waar KLM-ers te Curacao woonden.

Bericht door TheFlyingDutchman » 17-12-2008 16:11

Beste lezers,

Vooral kort na de oorlog groeide het aantal vluchten van en naar de Antillen gestaag, en ook binnen het Caraïbisch gebied werd veel meer gevlogen. Het West Indisch Bedrijf (later ALM) had tijdens de oorlog ook gewoon doorgevlogen, maar sloeg haar vleugels na de oorlog nog breder uit.

Er waren dus ook veel meer KLM-ers gestationeerd te Curacao en die moesten uiteraard passend gehuisvest worden.

Het aantal voor KLM-ers bestemde huizen groeide dus gestaag.
Zo sterk, dat de KLM een hele woonwijk liet bouwen, Damacor genaamd.

Zie hieronder een aantal KLM Wolkenridder berichten hierover:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Op Google Earth blijkt dat deze wijk nog steeds bestaat en naar ik aanneem de originele huizen uit die tijd dus ook nog.

Ik ben benieuwd of er hier nog (oud) KLM-ers zijn die hier destijds gewoond hebben.

Ik hoor hun ervaringen graag.

Tevens ben ik op zoek naar foto's uit die tijd die mensen misschien gemaakt hebben in de wijk of in de huizen zelf.

Uiteraard zijn foto's van de huizen zoals ze er tegenwoordig staan ook welkom.

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Bericht door robertpaul » 16-01-2009 13:15

Ja, Damacor was de KLM wijk. Ook lag er een keurige hockeyclub tussen de woningen.
Tussen 1960 en 1964 (oprichting ALM) gingen bijna alle uitgezonden krachten terug en werden de huizen en bloc verkocht. Dat was een miljoenentransactie. Ik herinner me nog, dat de toenmalige administrateur Aart Rebel glunderend op kantoor kwam met een cheque met veel nullen.
Het is nu een villawijk "op stand" en op het voormalige hockeyterrein staat een particuliere kliniek van de doktoren Taams.
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

Alex
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-08-2009 16:52

Bericht door Alex » 13-08-2009 10:44

Ik ken het buurt wat u "Damacor"noemt, waar later meeste ALM vliegers zijn gaan wonen,vooral de Zuid Amerikanen. Ik heb contact met verschillende en zal hun om foto's vragen; standby...!

Alex.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 14-08-2009 20:57

Hallo Alex,

Ik ben heel benieuwd!

Groeten, Ronald

Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 30-01-2011 09:13

Dag Ronald,
In de zestiger jaren heb ik op de Warawaraweg gewoond, grenzend aan het door Rob Paul geschetste hockeyveld. En zo af en toe kwam er wel eens een hockeybal door onze voorruit. In die tijd waren de meeste huizen bewoond door marine-officieren. Desondanks was het er erg prettig wonen.
Groet,
Jaap

Plaats reactie