Werken bij de KLM in de West.

Alles aangaande het West Indisch Bedrijf - Nederlandse Antillen en omgeving
Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 18-02-2011 16:04

Nu ik erover nadenk heeft Johnnie Mauricio nog een keer wraak willen nemen op Mike, door hem iets onmogelijks te vragen.
Op een vlucht naar New York, met een VIASA crew, vroeg Johnnie (Voorzitter van de Curacaose Kamer van Koophandel) met luide stem aan Mike: "Purser, jullie hebben het altijd over jullie service! OK, dan wil ik nu een hotdog!"
Iedereen in het voorste deel van de DC8 buitengewoon verbaasd, want hotdogs waren er natuurlijk niet. Maar voor Mike geen enkel probleem.
Eerst ging hij naar de cockpit om bij Captain Pelucarte een "pan franses" te lenen. Die heeft hij vervolgens in de lengterichting doorgesneden en hem gedrapeerd met wat sla. Daarna heeft hij er een tampax opgelegd en daar weer mosterd en ketchup over gelepeld. En met een stalen gezicht is hij die contraptie naar Johnnie gaan brengen. Hij kon hem maar met de allergrootste moeite ervan weerhouden in het ding te happen!

Djoelius
Berichten: 2
Lid geworden op: 17-02-2011 17:47

Bericht door Djoelius » 18-02-2011 18:22

Jaap,

Bedankt voor deze anekdote! Hoe meer hoe beter. Een vraag: heeeft u foto's en/of verhalen over de legendarische captains Ferro en Richie? Ik ben pas in de tweede helft van de jaren 70 geboren. Deze heren waren toen al niet meer onder ons als ik me niet vergis. Wel hebben ze een enorme indruk achtergelaten.
Alvast bedankt!
The devil is in the details!

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 18-02-2011 20:04

Inderdaad prachtig, deze anekdotes!

Keep them coming...!

Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 19-02-2011 15:09

Op een van mijn bezoeken aan New York kwam ik in 1968 via KLM's Blinky van der Flier in contact met Mike Chandris van de gelijknamige scheepvaartmaatschappij. Hij vertelde me dat voor ALM personeel de mogelijkheid bestond een zevendaagse cruise te maken met de Regina.
En tot mijn verbazing ging dat voor een prijs van 10 dollar per dag all-in.
Hij vertelde me dat ik zoiets per telex rechtstreeks met hem kon regelen.
Op het thuisfront e.e.a. besproken met mijn toenmalige vriendin, en daarna meteen een telex naar Chandris gestuurd. Een week daarna kreeg ik alle reispapieren per post bezorgd.
Leuke cruise: St. Lucia, Martinique en Guadeloupe en zo. Twee bijzondere gebeurtenissen aan boord: een Griekse zangeres met de luidste stem die ik ooit gehoord heb, en een Miss Regina wedstrijd. Ik werd in de jury daarvan benoemd, waarschijnlijk vanwege mijn verregaande bijziendheid.
Mijn vriendin vond het nodig om zich in te schrijven voor de wedstrijd, en nam het mij buitengemeen kwalijk dat zij niet won.
Terug op Curacao kreeg ik een bijzonder boze John Faessel op mijn kantoor. Hij was Chef Personeelszaken, en mijn cruise had volgens hem via zijn afdeling geregeld moeten worden. Wist ik veel?!
Een week daarna kwam ik op zaterdagochtend vroeg langs bij Mike Abraham. En tot mijn stomme verbazing trof ik daar de Griekse zangeres aan. Laten we het er maar op houden dat Mike van opera hield ...

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Capt. Timo Ferro †

Bericht door robertpaul » 20-02-2011 16:10

In een You Tube video van ons forumlid Alex Alberto komt een foto voor waarop Gezagvoerder Timo Ferro, de tweede van rechts. Hopelijk zal Alex daarvan een beter exemplaar kunnen verschaffen.

Afbeelding

Capt. Ferro is omgekomen als passagier op een verongelukte lijnvlucht. De nadere details herinner ik me niet; ik woonde toen niet meer op Curaçao.

http://www.youtube.com/watch?v=IMsAKi2nHnE
Riba e potret ku e DC-8 crew ta aparese:
DRPD: Mirto Granadillo, Boy Spencer, Bobby Mau-Asam, Co-piloto Klaas Mosk, Kapitan defuntu Timo Ferro, Flight Engineer (deskonosi pa mi) di KLM.
Sintá: Joke v/d Brabber, Dolly Borrebach, Vivian Fidanque, Maruja Rico.
AlexAlberto 3 jaar geleden
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Capt. Timo Ferro (2)

Bericht door robertpaul » 20-02-2011 17:27

Vòòr zijn benoeming in 1964 tot directeur van de ALM bekleedde Capt. Karl Rüpplin von Keffikon dezelfde functie bij KLM dochter Rutas Aereas SAM (RAS) te Medellin, Colombia.
(Zie: KLM Historie - periode 1945-1965 > KLM piloot)

Aangezien na de oprichting van de ALM het merendeel van het vliegend personeel van het KLM West-Indisch Bedrijf repatrieerde, moesten nieuwe piloten worden aangetrokken. Dit geschiedde in Nederland, de USA en vanuit de RAS werden door Rüpplin twee hem bekende en ervaren ‘capitanes’ aangetrokken: Billy Hoffmann en Timo Ferro. Beiden werden uiteindelijk gezagvoerders op de Mid-Atlantische route.

Ik had het meeste contact met Timo Ferro, een zeer aimabele collega. Dit kwam voornamelijk doordat hij begiftigd was met een grote PR belangstelling en dus vaak werd uitgenodigd bij contacten met Zuid-Amerikanen.

Ook was hij goed ingevoerd in het Colombiaanse luchtvaartwereldje en zo nodigden Rob Volgers en ik hem uit om mee te gaan naar Bogotá voor besprekingen met de AeroCondor.
We wisten niet wanneer we zouden terugreizen en hadden dus niet geboekt. Uiteindelijk gaven we aan met een bepaalde AC vlucht terug te willen gaan. Die was echter volgeboekt, maar zeiden onze gesprekspartners, dat was geen probleem, we konden met zijn drieën gegarandeerd reizen.
Na het embarkeren (wij als eersten….) hoorden we achter in het vliegtuig wat rumoer, maar ja, Colombianen spreken vaak wat heftig. Eenmaal in de lucht ontdekten we, dat AC iedereen had laten instappen, en toen bleken er drie zitplaatsen te weinig te zijn (want daarop zaten Volgers, Ferro en Paul!). De gedupeerde passagiers hebben de vlucht staande gemaakt…….
Ik zat naast Timo Ferro, die met toenemende regelmaat naar buiten keek. Hij bracht vervolgens steeds geagiteerder verslag uit over functioneren van een van de motoren van de DC-4: verkeerd geluid, olielekkage, enz. Uiteindelijk werd die motor dan ook in de vaanstand gezet. Dit werd niet mijn leukste vliegreis…….
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 21-02-2011 17:31

Wij konden er overigens ook wat van, Beste Rob ...
... want ik moest op de een of andere dag voor een klusje naar Bonaire. Dat was een belangrijke klus, want Rupplin had me een PSN laten toedienen dat me bijna voorrang gaf op de Koningin. Daarenboven had hij Huib van Wijk opdracht gegeven een stempel in mijn ticket te plaatsen:
"MUST TRAVEL". Bij het inchecken bleek dat de vlucht ietwat overbooked was, en dat gaf nogal wat trammelant, want Tawa Irausquin moest met een Free2 ook mee. Dat hebben we als volgt opgelost: een passagier ging gewoon in de cabine, Tawa in de jumpseat, en ik achter de netten van het bagagerek van de F27. Ik zal maar niet verklappen wie de captain van die vlucht was!

Plaats reactie