Werken bij de KLM in de West.

Alles aangaande het West Indisch Bedrijf - Nederlandse Antillen en omgeving
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Werken bij de KLM in de West.

Bericht door TheFlyingDutchman » 24-01-2009 16:32

Beste lezers,

Van oud KLM-er Robert Paul ontving ik onlangs een paar ervaringen van zijn werkzaamheden op Curacao voor zowel de KLM alsmede later de ALM:

"In de periode 1958-1971 in de West gewerkt, eerst bij de KLM en vanaf 1964, na de overgang van het KLM West Indisch Bedrijf, bij de ALM, in de commerciële richting.
Eerst op het kantoor De Ruyterkade, vervolgens passagekantoor Wilhelminaplein en ten slotte Hoofdkantoor op Hato.

Het gekke is, dat ook op het kleine Curaçao er weinig contact was tussen de kantoormensen en het technisch en vliegend personeel. De sociale contacten kwamen meer tot stand via de personeelsvereniging "De West", die ook een mooie watersportafdeling had aan het Spaaanse Water, een prachtige binnenbaai op Curaçao. Ik deed echter niet aan zeilen of duiken en kwam er niet vaak.
Ik kende captain Bob v.d. Werf en van de TD Jan van Vonno. Van de Hollandse TD kende ik ir. Besançon, die vaak op Curaçao kwam.
Bij mijn afscheid kreeg ik nog een boek van hem."

Toen ik in 1960 bij de verkoop-afdeling in Willemstad ging werken, vond ik daar een doos vol met grote glanzende foto's uit de glorietijd van het WIB. Wist ik maar waar ze gebleven zijn..... Na 49 jaar èn de overgang naar ALM èn de opheffing daarvan, bestaan die natuurlijk niet meer. Zou het borstbeeld van Plesman nog op het vliegveld staan? Het heette enige decennia Dr. Albert Plesman Luchthaven, maar later koos men toch weer voor een internationale naam.

De andere Paul op Curaçao was in die tijd mijn broer Paul Paul (ja, je leest het goed), die daar vanaf 1948 ruim vijftien jaar zat als (laatstelijk) commissaris van Politie. Het was wel leuk, het politiebureau en het KLM passagekantoor waren beide aan het Wilhelminaplein gevestigd en toevallig scheelden onze directe kantoor-telefoonnummers maar één cijfer en dat gaf weleens grappige misverstanden."

Hieronder nog wat fraaie foto's uit het fotoboek "De Nederlandse Antillen" van Willem van de Poll, van Hoeve den Haag, 1950.

Afbeelding
Curacao, Luchthaven stationsgebouw. (Het Snip-monument staat ervoor)

Afbeelding
Curacao, afhandeling van een DC6

Afbeelding
DC3 te Bonaire Flamingo Airport

Afbeelding
DC4 verscholen achter het stationsgebouw op Aruba

Afbeelding
[Uit KLM-WR eind jaren '40]

Those were the days!

Mochten er meer KLM-ers zijn die in de West hebben gewerkt, dan hoor ik hun ervaringen graag!

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Dr. Albert Plesman Luchthaven - Curaçao

Bericht door robertpaul » 31-01-2009 19:20

Twee z/w foto's van 1955 uit het boek "Curaçao", uitg. Aruba Boekhandel. De vleugeltip is van een KLM Super Constellation.
Ook een f/c van 1975, foto Fred Fischer. De vreemde kleur van de DC-8 zal een z.g.n. joker-uitvoering zijn van waarschijnlijk KLM/Viasa.





Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

Henk de Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2008 15:16

Bericht door Henk de Waard » 04-02-2009 16:48

Bij de KLM/VIASA DC-8 was de linkerkant volledig in KLM beschildering. De rechterkant was volledig VIASA. De DC-8 met de oranje/rode bies is waarschijnlijk een DC-8 van de KLM die verhuurd was aan Garuda en bij terugkomst snel even het KLM logo op de staart kreeg. De andere 8 is in gewone KLM kleuren of heeft een PAL bies, dat is niet zo goed te zien op de foto. Er werd in die tijd veel heen en weer geschoven met kisten tussen KLM/PAL/Garuda/VIASA/MAC.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 04-02-2009 17:31

Beste lezers,

In de KLM Wolkenridder van eind jaren '40 verscheen nog een kort berichtje over het KLM Passagekantoor in Willemstad:

Afbeelding

Voor mensen die in de West hebben gewerkt vast een bekend gebouw.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 04-02-2009 18:08

Uit de in één van bovenstaande postings geplaatste platformfoto uit 1975
heb ik een kleine uitsnede gemaakt van het voormalige KLM WIB Hoofdkantoor, wat later het ALM Hoofdkantoor werd.

Afbeelding

Robert Paul heeft in dit gebouw gewerkt:

"Mijn kamer was achter de vier ramen boven links; later ging ik naar de voorkant. De tweede was mooier, maar de eerste leuker: je voelde je echt betrokken bij het vliegen. Ook kon je bij helder weer Bonaire goed zien. Als ik iemand bij aankomst even moest ontmoeten, kon ik zien wanneer de deur openging en dan was ik via de Catering beneden zó op het platform."

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Passagekantoor Willemstad (2)

Bericht door robertpaul » 05-02-2009 16:36

Hierbij nog een foto uit 1964 van het KLM passagekantoor in de Graham Building aan het Wilhelminaplein in Punda, het centrum van Willemstad. Er blijkt in die 15 jaar niet veel veranderd..... Zelfs de neon letters waren er niet meer, vanaf wanneer en waarom weet ik niet.
In het kantoor waren ook de Curaçaose reserveringsafdeling, t.b.v. de agenten, en een vrachtaannamebalie gevestigd.
Afbeelding

Op de luchtfoto zijn het uit 1635 originerende – Curaçao kwam het jaar daarvoor in Nederlandse handen - vijfhoekige Fort Amsterdam te zien (middenonder) en ook het KLM kantoor (in rood aangegeven). Onze achterdeur kwam uit op een, op die foto goed zichtbare, binnenplaats van de in de straat daarachter gelegen Bakkerij Capriles. Ik was goede maatjes met hen en mocht mijn auto daar parkeren: ik zei weleens, dat ik de beste parkeerplaats in Punda had, op een paar stappen van mijn bureau, dat achter in het passagekantoor stond. Het enige bezwaar was dat, na het lossen van een vrachtauto met balen meel, mijn auto er uit zag alsof het gesneeuwd had.
“Boven” ons kantoor de Cinelandia bioscoop, het balkon overdekt en de zaal openlucht.
Afbeelding

Ca. 1961, verkoopafd. De Ruijtyerkade. V.l.n.r.: Dick Nebbeling (tkt.off.), Pahud de Mortanges (rep.AUA), NN (adm.), Myrna (typ.), Gerard de Stoppelaar (sales mgr.), Ivy Berrie, (secr.), Robert Paul (tkt. off. & adv.), Cees Dekker (tkt. Hato), Ucho Schotborgh (sales), Boy Jonis (sales). Foto: Dick v. d. Werf (ass. Sales mgr.)
Afbeelding

Ik werkte er twee jaar (1961/62), een leuke tijd. Met uitzondering van grote industrieën zoals Shell, waren de meeste bedrijven toen nog in de Punda gevestigd en je kon gemakkelijk naar onze klanten toelopen en kwam hen ook vaak gewoon tegen, wat ook soms wel handig was.
Vaak ging ik, zo rond 10 uur, even een kopje koffie drinken in de Heerenstraat met de vrienden van Maduro Travel, wereldwijd de grootste KLM-agent; de heren Maduro, Perret Gentil, de Windt en van der Werf, een oud-KLMer. Foto’s Huib van Wijk en Wim ter Hart.
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 31-01-2011 16:39

In 1967 bestond de hogere staf van de ALM uit de volgende personen:
Directie: K.J. Rupplin von Keffikon en C.O. Yrausquin

R. Paul - Chef Commerciele Dienst
H. van Wijk - Algemeen Secretaris
J.J. Faessel - Chef Personeelszaken
J. van Vonno - Chef Technische Dienst
S. van der Werf - Chef Vliegdienst
A.C. Gallis - Chef Administratie
R. Volgers - Chef Logistiek
E.M. Abraham - Chef Korps Cabine Personeel
G. Fielmich - Chef Civiele Dienst
M.P. van der Weert - Chef Passage Afhandeling
S.L. Sprock - Bedrijfsarts

Wanneer ik naar het cabinepersoneel uit die tijd kijk, herinner ik mij de heren Abraham (mijn trouwe kornuit), Waas, Daantje (inmiddels advocaat), Lobbrecht, Chap, Bosse, Heeren, Berkemeyer, Van Ierland,
Pichardo, Spencer (bekend van het ongeluk op 2 mei 1970), Hueck, Koolmeyer, Granadillo, Wilsoe, Haras, Lacruz, Cuales, Suares, Cordeiro (ook bekend van het genoemde ongeluk), Adoptie en Aengenendt. Er zijn er natuurlijk meer geweest, maar van mijn geheugen mag ik niet echt verwachten dat het nog van roestvrij staal is.
De dames van het cabinepersoneel waren Hagenaar, Martinez, Baerecke (later algemeen secretaresse op het Kabinet van de Gevolmachtigde Minister van de Ned. Ant.), Van Heyningen, Gonzales, Van Delden, Borrebach, Wong, Breusers, Fraai, Van Campen, Pijper, Curiel, Thomas, Yrausquin, Schultes (pleegdochter van het onderopperhoofd van de Luchtvaartdienst), Fijnje, Tromp, In't Hout, Loth (helaas samen met Timo Ferro verongelukt), Dijk, Van Meeteren, Abraham (over haar behoef ik waarschijnlijk niets te vertellen), Boomgaart, Klomp, Maduro (die eerder Miss Curacao was), Pietersz, Scharbaai (wat een zangstem!), Hammoud, Dalfovo, 2 x De Medeiros, Thode (ook al een ex Miss Curacao), Pappers, Leysner, en dan houdt mijn geheugen een beetje op. Een aantal van de dames zie ik nog met enige regelmaat.

Het cabinepersoneel moest, naast de door anderen eerder genoemde vliegtuigtypen, ook dienst doen in de Convair 880 van de VIASA.

Mooie tijd, mooi bedrijf, mooie mensen!

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

ALM

Bericht door robertpaul » 31-01-2011 17:01

Een goed geheugen, Jaap!
En met die laatste zes woorden ben ik het hartgrondig eens!!
Ga zo door......
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

ALM cabine personeel

Bericht door robertpaul » 01-02-2011 16:25

In het album, dat ik bij mijn afscheid eind 1970 ontving, zitten onderstaande foto's van stewards en stewardessen in opvolgende uniformen.


Afbeelding
2 Mike Abraham, 6 Spencer, 8 Lobbrecht, 9 Dijk, 10 van Ierland

Afbeelding
1 van Delden , 2 Martinez

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
1 Borrebach, 2 forumlid Jaap Lashley

Afbeelding
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 01-02-2011 20:39

Een na laatste foto rechts: Zahira Hammoud, en die foto werd genomen ter gelegenheid van Dolly's uitzending naar Caracas
Foto D - Imelda Thode
Foto C - na mijn tijd; ik herken alleen nummer 7 als Polyglotzangeres
Foto B - je mag de vraagtekens weghalen
Foto A - 1 = Clarita Hagenaar
2 = Mike Abraham (daarover later meer)
3 = Thomas
4 = Rob Buse (KLM purser, die de training deed)
5 = Arubaanse waarvan ik de naam kwijt ben
6 = Spencer
7 = Wilda Ingrid Curiel (daarover later meer)
8 = Lobbrecht
9 = Mariejel Dijk
10 = Johnny (Alliance Francaise) van Ierland
11 = weer een Arubaanse waarvan ik de naam kwijt ben

Verdikkeme, Rob, je stelt mijn grijze cellen wel erg op de proef!

Nu even over Eulalio Miguel (Mike) Abraham. Een absoluut eersteklas vrijbuiter, maar met een hart van 24-karaats goud. Bijna iedere week hadden wij met een groepje gelijkgestemden een pokeravond bij Mike thuis. Daar zat dan steevast ook Margareth's broer bij. Lachen, moppen en anecdotes vertellen maar nooit en dan ook nooit uit de school klappen over de ALM. Een deel van de winst ging in een pot en om vijf uur op zaterdagmiddag moest dan Reggie of Peter (Mike's zoons) naar Toko Zuikertuintje om bij Sebastian een paar kilo lomito te halen. Ik won een keer zoveel dat ik bij de volgende bijeenkomst getracteerd heb op een kist Lanson Champagne Brut.
Mike en ik zijn ook na mijn vertrek naar Nederland altijd dik bevriend gebleven. Wanneer hij bij toeval (?) in Nederland was, kwam hij bij ons logeren. Het eerste wat ik dan hoorde was "Sjorromboe, kon ta?".
Helaas heeft Mike een aantal jaren geleden een Tia gehad, waardoor hij niet verder dan de tweede versnelling kwam. Hij moest toen verhuizen naar het huis van zijn zus aan de Mgr. Kieckensweg. Irene en ik hebben hem daar nog tweemaal opgezocht, en het was als vanouds. Om tien uur 's ochtends gaf hij mij een biertje, en vervolgens zette hij het 5e pianoconcert van Beethoven op. En wie dan iets tussendoor zei, werd ongeveer het huis uitgekeken.

Mike is na de scheiding van zijn eerste vrouw ongeveer de rest van zijn leven innig verknocht geweest aan Wiwi Curiel. Maar die vrijbuitersgeest is nooit met haar getrouwd. Dingen lopen nu eenmaal niet automatisch zoals zij eigenlijk zouden moeten. Toen Mike overleed in 2004 belde Wiwi mij ogenblikkelijk nadat zij het hoorde: "Jaap, b'a perde un amigu". En daar had zij verschrikkelijk gelijk in.

Nu denk ik er nog wel eens over na hoe Mike en ik een rallye van de Automobiel Club Curacao wonnen, en die prijs ogenblikkelijk in eet- en drinkbaars hebben verzilverd. En hoe wij ieder jaar bij hem thuis op nieuwjaarsdag soep maakten van de overgebleven botten van de met Kerst opgegeten hammen, plus de nodige spliterwten. En dat allemaal in een enorme gamel die we bij Joop van Gijn of Sjon Ki Jandroep leenden.

Plaats reactie