De Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij als KLM-dochter

Alles aangaande het West Indisch Bedrijf - Nederlandse Antillen en omgeving
Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 23-02-2011 16:02

Ditmaal, Goede Mensen ...
... gaan we het hebben over de "Triangle Bargains", die reeds door Rob Paul op voortreffelijke wijze belicht werden.

Het ging dus over het West-Oost v.v. verkeer tussen Curacao, Aruba en Bonaire (de niet-alfabetische volgorde is bewust door mij gekozen) ten behoeve van voornamelijk Amerikaanse toeristen om die een groter deel van de Caribbean te laten zien dan te doen gebruikelijk.
We geloofden er allemaal heilig in. Enkele maanden lang hebben we in New York van alles geprobeerd om de grote tour operators warm te krijgen voor ons idee. En, potdorie, dat lukte nog ook! Vandaar dat wij een groep van zo'n twintig 'grote jongens' uitnodigden voor een introductietrip.
Alle noodzakelijke voorbereidingen tot in de puntjes geregeld, maar ...
geen rekening gehouden met ene Murphy (en dan bedoel ik de wet van, en niet The General, het KLM reclame-opperhoofd in New York).
Via goede afspraken met John Boom (toenmalig luchthavenmeester), en het Hoofd van de Vreemdelingendienst en de Douane ervoor gezorgd dat de gasten meteen in de bus en naar het hotel konden. So far, so good.
Bij Hotel Curacao Intercontinental werden wij uiterst correct ontvangen voor de Franse assistant-manager die ons "en passant"moest vertellen dat er niet voldoende kamers waren (hoewel uiteraard tevoren vastgelegd), en dat er dus gasten bij elkaar op een double moesten slapen. Perish the thought!
Chi Newton en ik waren de reisleiders voor het geheel, en we hebben na enig overleg Hans Roelofsen (toenmalig manager van het Flamboyant Beach Hotel) gebeld, die ogenblikkelijk niet alleen voldoende gratis (!) kamers aanbood, maar bovendien zijn bussen meteen richting de stad stuurde om iedereen op te halen.
Aan de bar van het hotel heeft het mij de nodige borrels gekost om de aanwezige journalisten over te halen niets over dit voorval te schrijven.
Vervolgens de eerste Triangle vlucht naar St. Lucia. Het had ons al moeite gekost onze gasten te laten wennen aan het feit dat die vlucht met een Convair 340 uitgevoerd zou worden. Maar men legde zich er bij neer.
De volgende dag, op Hato, hoorde ik van Operations dat er een 340 ergens stuk was, en dat wij dus met onze DC3 op weg zouden gaan. Toen ik dat aan Belle Dubert van een van de grootste operators vertelde, maakte ze een stampij die tot op Fort Amsterdam te horen moet zijn geweest.
Perfecte vlucht overigens, mede dank zij het vaste en vloeibare dat door Mike Abraham en Wiwi Curiel werd geserveerd.
Op Vigie Airport (het oude vliegveld dus) stond een band te toeteren, en bovendien een bar met rum punches die al snel populair werd. Daarna naar Vigie Beach Hotel, waar ik de receptioniste op het hart bond mij om uiterlijk zes uur te laten wekken. En toen kwam Murphy weer. Ik werd om vijf voor zeven wakker, terwijl de officiele ontvangstreceptie om zeven uur in het St. Lucia Beach Hotel zou plaatsvinden. Ik heb de lieve receptioniste terstond een taxi laten bellen, en ze zei nog "Mon, I thought yu ment six inde mohnin".
Het maakt een wat curieuze indruk wanneer je als co-reisleider een half uur te laat arriveert. Maar de Minister-President vergaf mij dat op zeer charmante wijze. En hij was helemaal blij toen ik zijn gegrilde kreeft opleukte met een scheut Pernod in plaats van de rum die ieder ander nam.
De volgende dag sightseeing o.a. naar Soufriere, de zwavelvulkaan. Op weg daarheen begin je de allesdoordringende geur van zwavel in neus en ogen te voelen. Een van onze Amerikaansegasten meende dan ook ongemerkt een wind te kunnen laten, niet wetend dat de Minister van Toerisme vlak achter hem liep. Die zei slechts droogjes: "Today Soufriere smell of fart stead of sulpha". En ik stierf duizend doden.
De volgende dag met de gehele groep naar mijn roots, Barbados. Meteen naar een receptie tij Minister-President Errol Barrow op zijn enorme buitenverblijf Culloden Farm. In ons gezelschap was een zekere Randy, die weliswaar een costuum droeg voor deze gelegenheid, maar geen zin had gehad om schoenen aan te trekken. Zoiets merk je uiteraard pas wanneer het te laat is, maar de blik van mevrouw Barrow zal ik niet snel vergeten.
Op enig moment stond ik, gewapend met een rum punch, met de heer Barrow te praten om hem iets over luchtvaart bij te brengen. Tot zijn eer heeft hij bijna vijf minuten naar mijn gewauwel geluisterd, voordat hij iets zei van "Young mon, Ah flew Spitfire during th'war". Dat had ik moeten zien aan de DFC op zijn borst, maar wie let er nu op medailles.
Ik was mijn schaamte bijna teboven, toen ik uit mijn ooghoeken zag dat Randy bezig was de watermolen te beklimmen. Blijkbaar was hij te lang met de rum punches bezig geweest. Samen met een gewapende bewaker hem gesommeerd naar beneden te komen, en hem vervolgens meteen naar de bus gebracht waarbij de chauffeur de deuren op slot deed.
Alle ellende viel van mij af toen we in het Paradise Beach Hotel kwamen. Keurig mijn koffer uitgepakt, en meteen onder de douche. Ik was amper afgedroogd toen er op mijn deur gebonkt werd. Daar stond een uiterst geagiteerde hotel manager, die mij kon mededelen dat Randy had besloten te gaan skinnydippen (naaktzwemmen voor de nonbelievers onder U). Hij deed dat langs de kortste weg van zijn kamer naar de zee, en laat dat nu bij stom toeval via de drukbezette dansvloer zijn!
De volgende dag gebeurden er 2 dingen:
een vergadering met de Barbados Tourist Board, waarbij Carol Cadogan (hoofd Barbados Tourist Board in New York) mijn huid heeft gered;
een reisje naar het vliegveld waarbij wij Randy op een toestel naar New York hebben gezet. Gratis, want da PanAm heeft weken gelachen!

Terug op Curacao uiteraard rapporteren aan het oppergezag, en dan vrees je voor je loopbaan. Maar Rupplin kon alleen maar schaterlachen!

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Triangle Bargains

Bericht door robertpaul » 23-02-2011 20:17

Weer een meer dan prachtig verhaal, Jaap, fijn dat jij deze site ontdekt hebt!!!

Een ruwe schets van dit gebeuren staat me nog wel bij, maar de sappige invulling ervan was ik vergeten en is uiteraard absoluut waard om middels deze KLM site voor eeuwig vastgelegd te worden.

Wat jij misschien weer niet wist is dat Murphy’s Law al eerder begonnen was:

De “Triangle Bargains” was mijn baby en ik had er veel vòòr-werk voor moeten verrichten. Allereerst moest het tarifair - met het mileage system – kloppen. Dat was nog een hele babbel met de KLM Tarieven Afdeling op het HK. Dan de strijd met onze grootaandeelhouder èn poolpartner op de NY route KLM; één van de twee stretches (vanuit OF naar NYC) zou met een concurrent - i.e. voornamelijk PanAm - afgelegd moeten worden en dat is (terecht) enerzijds zo’n 50% verlies aan opbrengst plus nog, door dat zelfde mileage system, een lagere opbrengst per gevlogen kilometer. Maar met het grotere toeristisch belang voor de Nederlandse Antillen als argument, lukte me dat uiteindelijk.

Waarop de KLM Tarieven Afdeling me echter niet geattendeerd had (ze namen waarschijnlijk aan, dat ik dat wist, maar het was mijn eerste internationale tarieven-exercitie) dat ik óók deze constructie moet afstemmen met de PanAm. Nadat we alles voor elkaar hadden, waarbij de medewerking van de ook door jou genoemde US travel wholesalers het belangrijkste was, zij moesten namelijk bereid zijn om de Triangle Bargains te benutten in hun brochures, zei de PanAm “We doen niet mee” uit de zelfde overwegingen als door de KLM aanvankelijk gebezigd (te lage opbrengst/km)……………
Hals-over-kop weer naar NY voor de grootste strijd uit mijn werkzame leven en hoe ik het gedaan hebt weet ik niet meer, maar de PanAm ging uiteindelijk óók mee!
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

The Last Dakota

Bericht door robertpaul » 03-03-2011 20:42

In zijn posts van 29 jan. en 23 feb. memoreert forumlid Jaap Lashley een ALM DC-3. Ik herinner me niets omtrent dat vliegtype in de ALM vloot, maar hij heeft er wezenlijk mee gevlogen op de openingsvlucht naar SLU/BGI in juli 1967. Ik was toen met vakantie naar Holland, maar zoiets overschrijdt uiteraard een eenmalige activiteit.
We correspondeerden daar uitgebreid over en benaderden uiteindelijk ieder een ALM kenner. De heer Harrie Verstappen van http://www.vrcurassow.com/2dvrc/sscurac ... story.html bevestigde me dat de laatste KLM/WIB passagiers Dakota, PJ-ALC Chuchubi, in 1961 aan Nepal was verkocht. (Een jaar later werd de enige vracht DC-3 PJ-ALE Ezel afgevoerd). Dat loste dus het raadsel nog niet op.
Jaap kwam een stuk verder via forumlid Alex Alberto, ook www.alexalberto.nl
Deze kwam met de belangwekkende informatie, dat er in 1967 een KLM Aerocarto DC-3 PH-DAA (geen naam; zie foto van Alex) op Curaçao gestationeerd werd en inzetbaar was als back-up voor de ALM Convair-340 vloot. Het is niet bekend hoelang dat het geval was en hoe het zakelijke arrangement luidde. Jammer dat Rob Volgers of Enrique Jansen (Logistiek) geen forumlid zijn, zij zouden er waarschijnlijk wel méér van weten.
Aardig was ook de aanvullende informatie dat de vliegers Bob van der Werf, Billy Hoffmann en Timo Ferro en co-pilots Richie en van der Meer uitgechecked waren voor deze kist. Eerder had Jaap al vermeld, dat dit ook gold voor de stewardessen Tineke Pijper en Wiwi Curiel.

Afbeelding
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 18-03-2011 21:26

T.a.v. de stationering van Aerocarto DC3's kan ik het volgende aanvullen:

Er zijn in diverse perioden diverse DC3's actief geweest in de West voor luchtcarteringswerkzaamheden, niet alleen op de Antillen, maar zeker ook in Suriname.

De PH-DAA (ex. PH-TBI) heeft een bewogen bestaan gehad.
Het vliegtuig is in 1952 (als TBI) tot carteringsvliegtuig verbouwd en heeft tot 1957 dienst gedaan in Nieuw Guinea, aldaar in januari 1956 omgeregistreerd naar JZ-PDA.

Na terugkeer in Nederland heeft het vliegtuig weer dienst gedaan voor KLM (als PH-DAA), en is van 20-01-1965 t/m 25-11-1968 bij Aerocarto in dienst geweest.
Echter, het is niet precies bekend wanneer het vliegtuig daadwerkelijk in de West is gestationeerd.

Overigens is het meeste carterings/foto werk voor zowel de PH-DAA als -DAW in Suriname geweest. Voor het Aerocartopersoneel had men te Zanderij zelfs een klein "bungalow-parkje" nabij het vliegveld.
Mogelijk dat het vliegtuig dus meer in Paramaribo kwam dan in Curacao.

Het is natuurlijk zeker mogelijk geweest dat de PH-DAA op enig moment is ingezet als back-up voor de ALM vloot.
Daarover heb ik helaas geen exacte gegevens qua data.
Het zal in ieder geval zeker niet in ALM kleuren zijn geweest.
Hooguit vliegend onder ALM call-sign/vluchtnummer.

Wel was het vliegtuig in 1966 nog in Europa.
Mogelijk dat het vliegtuig dus pas in 1967 daadwerkelijk naar de West is gekomen.

Helaas is het met de PH-DAA slecht afgelopen.
Het vliegtuig is op 25 november 1968 in Suriname verongelukt.

Hier wat foto's van de PH-DAA:

Afbeelding
LHR-jun 1959

Afbeelding
SPL-1962

Afbeelding
SPL-jul 1964

Afbeelding
NUE-1966

Afbeelding
PBM-1968

Afbeelding
Kabaleo Airstrip - 1968

En het trieste einde bij de Tafelberg in Suriname:
(Bron foto's: http://www.hdekker.info/)

Afbeelding

Afbeelding

Ook de PH-DAW (ex. PH-TDW) heeft een rol gespeeld bij Aerocarto, en wel van 04-04-1955 tot 15-07-1970. Dit vliegtuig is later de PZ-TLA geworden en uiteindelijk na buiten dienststelling langzaam gesloopt te Suriname. In juni 1972 werd het uitgeschreven.

Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 19-03-2011 17:42

En dan begin ik, Beste Ronald ...
... weer aan Murphy's Law te denken.

Mijn eerste vlucht ooit maakte ik in een Piper Cub, bestuurd door Rudy Kappel, wiens ouders zeer bevriend waren met de mijne.

Rudy is omgekomen doordat hij in de zestiger jaren bij extreem slecht weer in Suriname tegen een berg vloog.

En ook de PH-DAA eindigde dus in Suriname.

Alex
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-08-2009 16:52

"OVER DE BEECHCRAFT QUEENAIR 80"

Bericht door Alex » 28-02-2012 16:09

Beste RobertPaul en Jaap Lashley,

Tot jullie informatie; ik ben later de eigenaar geworden van dat prachtige kist waar RobertPaul en anderen zeer trots in zitten; heb 't naar huis getransporteerd en wederom "in ere hersteld"...! Daarna heb ik 't wederom door verkocht aan een rijke gozer die alles wat "vreemd" lijkt meteen wil kopen.. (ha-haaa!!!)

Groetjes!

Alex.
Afbeelding

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Beechcraft Queen Air

Bericht door robertpaul » 29-02-2012 18:39

Hi Alex:
Sweet memories indeed!
Staat-ie nog op Dushi Corsow of inmiddels elders?
Saludos, Robert

Afbeelding
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

Alex
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-08-2009 16:52

Re: Beechcraft Queen Air

Bericht door Alex » 29-02-2012 20:04

Ach....de kinderen hebben al die jaren erin gespeeld, en ik ben het wezen kijken enkele jaren terug, hij zat vol deuken...

Van de ALM is geen enkele vliegtuig overgebleven behalve deze kist, en ik heb iemand een advies gegeven om het terug te nemen (of kopen) laten herstellen, en elders onderbrengen, het kan nog gered worden...

Is nog steeds op 't eiland dus en ligt niet "ergens in zee" zoals ze met verschillende anderen gedaan hebben...

Groetjes!

Alex.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-02-2012 20:37

Zou heel mooi zijn als het vliegtuig gered c.q. gerestaureerd zou kunnen worden en ergens een mooie "museale" plek zou kunnen krijgen op Curacao, compleet in voormalige ALM beschildering.

Maar ja, dan moet er wel iemand het geld en de mogelijkheden hebben om zo'n project op te pakken en er een passend onderkomen voor te vinden.

Weet niet hoe groot de nostalgische "ALM community" is op Curacao, want anders zou een groep van deze mensen de handen misschien ineen kunnen slaan?

Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 05-03-2012 14:00

Hoeveel zou het kosten om die Beech Queen Air weer terug te brengen in toonbare staat?

Plaats reactie