ALM bemanningen op KLM DC10 en MD-11.

Alles aangaande het West Indisch Bedrijf - Nederlandse Antillen en omgeving
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

ALM bemanningen op KLM DC10 en MD-11.

Bericht door TheFlyingDutchman » 24-02-2009 19:44

Beste Lezers,

De KLM heeft diverse samenwerkingsverbanden met andere maatschappijen gekend.

Eén daarvan was de samenwerking met de A.L.M.
Forumlid Robert Paul heeft daar elders in deze rubriek al een heel interessant stuk over geschreven.

Zowel op de DC10 als op de MD-11 vluchten vanaf Amsterdam naar Curacao (en Aruba?) werden regelmatig gemixte KLM/ALM crews ingezet, zowel in de cabine alsook in de cockpit.

Ik zou hier graag wat meer over willen weten.

De bij ALM in dienst zijnde bemanningsleden waren, naar ik aanneem, woonachtig op de Antillen, en hadden daar dus hun thuisbasis.

Op You Tube zijn een aantal filmpjes te zien van “Laatste reizen” van diverse A.L.M. DC10 en MD-11 captains, en hun laatste landingen op Curacao. (Filmpjes gemaakt door Alex Alberto)

Een paar namen zijn:

DC10

Eddy Euwema
Eric Dames
Billi Hoffmann

MD-11

Dolf v/d Giessen
Rob Ruysenaars

Maar er zijn er ongetwijfeld meer geweest.

Ik vraag mij nu af hoe deze mensen op de KLM DC10 en MD-11 terecht gekomen zijn, want de A.L.M. beschikte zelf niet over deze vliegtuigtypen.

Begon men bijvoorbeeld op de A.L.M. F27, of DC9 en kon men daarna op senioriteit doorstromen naar de DC10 of MD-11?

Ik neem aan dat ook de opleiding en type-qualificaties dus bij de KLM in Amsterdam plaatsvonden, evenals de type-recurrents e.d.

Vlieg-exposure zal echter toch niet zo groot geweest zijn lijkt mij, omdat deze vliegers alleen op de lijnen Amsterdam-Antillen v.v. vlogen, en dan waarschijnlijk ook deze vluchtoperatie nog moesten delen met hun KLM collega’s.

Had men dan gemiddeld langer reisverlof, of vloog men tussendoor ook nog op andere vliegtuigtypen bij A.L.M?

Wat ik op de You-Tube filmpjes heb gezien, droegen de A.L.M captains een A.L.M. pet-embleem en A.L.M. uniformwing.

Men was dus, naar ik aanneem, echt in dienst van de A.L.M. en niet van de KLM, en men had dus neem ik aan ook A.L.M. arbeidsvoorwaarden e.d.?

Waren er ook A.L.M DC10 Co-pilots en BWK’s? of waren er alleen A.L.M Captains op de DC10 en MD-11?

In welk jaar is deze crew-uitwisselings samenwerking begonnen, en wanneer is hij weer opgehouden?

Viel dat laatste samen met de opheffing van de A.L.M. of is deze samenwerking reeds eerder beëindigd?

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Ik hoor het graag!

Alex
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-08-2009 16:52

Bericht door Alex » 13-08-2009 23:25

Beste allemaal: eerst als persfotograaf voor twee Nederlandstalig dagbladen op Curacao; daarna de RVD,en tot slot onafhankelijk tv producer heb ik veel meegemaakt met de Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij, de “ALM”. Ik had de eer om de meeste foto en later video productie werkzaamheden voor het bedrijf te maken sinds de officiële KLM/ALM vlucht CUR-JFK in april 1970 totdat ik in ’t jaar 2000 hier in Nederland ben komen wonen.

Dankzij vele conversaties met ex-ALM vliegers en andere Antilliaanse luchtvaart connaisseurs zoals o.a. Cpt. Billy Hoffmann, Dr. Earl Best,
Purser Etienne la Cruz, “Jeugd Luchtvaart Brigade Commandant Cedric Bronswinkel, en lokale dagblad Hoofd Redacteur Carlos Daantje plus “mijn eigen beetje ALM kennis” waag ik “FlyingDutchman’s” vragen te beantwoorden.
(tevens alvast mijne excuses voor mijn “Hulandes kibra” ha-haaa….!!!)

FL. DUTCHMAN:
Op You Tube zijn een aantal filmpjes te zien van “Laatste reizen” van diverse A.L.M. DC10 en MD-11 captains, en hun laatste landingen op Curacao. (Filmpjes gemaakt door Alex Alberto) Een paar namen zijn:

DC10
Eddy Euwema
Eric Dames
Billy Hoffmann

MD-11
Dolf v/d Giessen
Rob Ruysenaars

Maar er zijn er ongetwijfeld meer geweest.
Ik vraag mij nu af hoe deze mensen op de KLM DC10 en MD-11 terecht gekomen zijn, want de A.L.M. beschikte zelf niet over deze vliegtuigtypen.

ALEX:
Wel…reeds tegen de jaren 1972/73 begon ALM vliegers op KLM jetliners te vliegen! Dat gebeurde met DC-8 en met drie Captains en een cerste officier, te weten: CPTS. v/d Werf, Ferro, Hilyard, en Velez als de eerste officier.
Daarna kwam meerdere ALM vliegers er bij die o.a. Amsterdam/Curacao vlogen voor de KLM via Zurich, Lissabon,en Caracas…

Ook ALM Cabinepersoneel begon reeds tegen 1967 op KLM en Viasa DC-8’s. En op moment dat er geen KLM vliegtuigen available waren voor deze Ant. Cabinecrews,werden ze zelfs op Garuda, Phillipine en Alitalia “Long Body’s” gezet…(!)

Later kwam het formele samenwerkingsverband, waarin o.a. opgenomen de uitwisseling van cabine en cockpit crew op modernere DC-10
en later de MD-11.

ALM en KLM hadden dat commercieel en operationeel samenwerking eind oktober 1982 getekend,en volgens mij bestond dat uit drie fases:
1) Een “Mixed Cabin Crew” op de Mid-Atlantic
2) het leveren van Ant. Cockpitcrew samen een “gemengd” cabine bemanning….
3) Gezamenlijk financieel en voordeel verdeling op de Mid-Atlantic route

De allereerste cockpit crew op de DC-10 bestond uit vier Gezagvoerders,
vier Eerste Officieren, drie “BWK” ; en zo’n 70 kop cabine personeel.
Later toen het goed met de vluchten ging werden meer mensen op KLM
Vliegtuigen gezet. De MD-11 kwam in beeld en de meeste “10” ALM vliegers en cabinecrew gingen daar op; Tien Captain’s, tien co-piloten,
En ongeveer 110 cabine personeel. Degene die met dit samenwerking initiatief kwam was wijlen Tawa Yrausquin destijds directeur van de ALM. Simulator trainingen werd o.a. gegeven door KLM Instructeurs.

FL. DUTCHMAN:
Begon men bijvoorbeeld op de A.L.M. F27, of DC9 en kon men daarna op senioriteit doorstromen naar de DC10 of MD-11?

ALEX:
Toen men met de “Crew Lease” begon,werden de ALM vliegers gekozen “per senioriteit”... Eersten in de rij waren de bekenden Hoffmann, Mannens,Dames en Vos. Eerste Officiers: Aengenendt,Bergen,Tjon, en Richardson.
“BWK”s : Hansen,Durand,Verbist,Kotsebu,Oosterbaan,Ragetlie; en last but not least:
de Tweede Officieren (op dat moment): Russel,Wason en nog iemand anders dat ik niet meer herinner…

FL. DUTCHMAN:
Ik neem aan dat ook de opleiding en type-qualificaties dus bij de KLM in
Amsterdam plaatsvonden, evenals de type-recurrents e.d.

ALEX:
Dat is correct!

FL. DUTCHMAN:
Vlieg-exposure zal echter toch niet zo groot geweest zijn lijkt mij, omdat deze vliegers alleen op de lijnen Amsterdam-Antillen v.v. vlogen, en dan waarschijnlijk ook deze vluchtoperatie nog moesten delen met hun KLM collega’s.

ALEX:
Wel….voor uw informatie zaten deze heren in “volle productie”…! Als voorbeeld: een ALM vriend van me heeft bijna ZESDUIZEND vlieguren gemaakt gedurende 10 jaren op KLM kisten…! Naast de bekende
AMSCUR / CURAMS vlogen deze heren o.a. ook naar Mineapolis,Vancouver,
Zuid Amerikaanse bestemmingen, Ghana, en anderen…

FL.DUTCHMAN:
Had men dan gemiddeld langer reisverlof, of vloog men tussendoor ook nog op andere vliegtuigtypen bij A.L.M?

ALEX:
NOPE! Men bleef (uiteraard) op EEN vliegtuigtype wat toen de “Tien” en later de “Elf” was, en hadden precies dezelfde dagen vrij na een Atlantische vlucht,zoals de Nederlandse crewthuisbasis van het ALM personeel was Curacao; Steward en Stewardessen van Aruba en Bonaire woonden gewoon op hun eiland,en wanneer ze moesten vliegen vlogen zij als “Nonworking crew” naar Curacao en daarna Active” verder.

FL. DUTCHMAN:
Wat ik op de You-Tube filmpjes heb gezien, droegen de A.L.M captains een A.L.M. pet-embleem en A.L.M. uniformwing.

ALEX:
Inderdaad ..! Maar niet alleen de cockpitcrew,ook de algehele ALM cabinecrew.
Om geen verwarring te scheppen bij de passagiers werd WEL altijd via de omroep duidelijk geïnformeerd dat het hier te maken heeft met een z.g. “MIXED CREW” in verband met een “Samenwerking overeenkomst” tussen KLM en ALM…

FL. DUCHMAN:
Men was dus, naar ik aanneem, echt in dienst van de A.L.M. en niet van de KLM, en men had dus neem ik aan ook A.L.M. arbeidsvoorwaarden e.d.?

ALEX:
Al het ALM personeel die op de Midatlantische vluchten gewerkt hebben waren in dienst van de ALM, met hun eigen CAO en volgens mij nog een extra toelage. De ALM kreeg toen van de KLM een “vette” inkomen…(!)
ALM 4 banden pursers moesten als “Assistant purser” aan boord werken,
omdat ze nog een Duits taalexamen moesten doen. Pas hierna mochten zij als
“main purser” vliegen op de DC10, de MD11 en de B747.

FL. DUTCHMAN:
Waren er ook A.L.M DC10 Co-pilots en BWK’s? of waren er alleen A.L.M Captains op de DC10 en MD-11?

ALEX:
Er zat van alles op die vluchten; Captain’s,Eerste en tweede officieren en “BWK”s. Misschien leuk om enkele namen te vermelden voor het “nageslacht” 

ALM Gezagvoerders: (DC-10 en MD-11)
Billy Hoffmann
Dolf v/d Giessen
Rob Ruysenaars
Roel Broersma
Mannens
Eric Dames
Christian Delano
Jim Drijgers
Tom Poncia
Tony Ibarra
Jan Buitenweg
Joe Blanchard
Marco Tjon
Bernhard Richardson
Robert Scott
Flip Vos

ALM Eerste Officieren op de DC-10
Theo Marion
Robert Page
Elton Browne
Arthur Russell
Oscar Wason
Jules de Windt
Roy Bergen
Bert Aengenendt
En anderen…

ALM EERSTE OFFICIEREN OP DE MD-11
Bo Gartner
Otmar Curiel
Guy James
Eric Hoyer
John Faessel
Robert Arraez
Danny Salsbach
Hendrik Britten
Bart Herlaar
En anderen…

ALM “BWK” op de DC-10
Freek Ragetlie, Frans Durand,Paul Verbist, Hansen en Kotsebu en Oosterbaan.

FL. DUTCHMAN:
In welk jaar is deze crew-uitwisselings samenwerking begonnen, en wanneer is hij weer opgehouden?

ALEX:
Begonnen eind oktober 1982 (volgens mij 31 oktober)
Beëindigd: 1 april 2001. ..

Allerlaatste domestic “DCA” vlucht was in de nacht van 12 oktober 2004 met Capt. John Faessel en Eerste Officier Maurice Lacle in een MD-82)

FL.DUTCHMAN:
Viel dat laatste samen met de opheffing van de A.L.M. of is deze samenwerking reeds eerder beëindigd?

ALEX:
De commerciële en operationele samenwerking met ALM op de Mid-Atlantic route kwam aan een eind d.d. 1 april 2001,en dat was GEEN 1 april grap… resuultaat? Een slordige TIEN MILJOEN MINDER in de ALM geldkas,
(weg KLM catering,ground handling,cockpit/Cabinecrew,KLM General Sales Agentschap..) en vele ontslagen ivm onnodig widebody cabine personeel..

Redenen voor de beeindiging? Het sterk voorgesteld nieuw geliberaliseerde luchtvaartprotocol tussen Nederland en de Ned.Antillen…(!)
Hierna bleven wel “for the time beeing” de overige samenwerkingsvormen zoals inkoop van brandstof…vlgt. Verzekering…catering en vluchtafhandeling…

Na het faillisement van de “DCA” in 2004 als opvolger van ALM 1 en ALM 2
( eerst was er “ALM”, daarna kwam “AIR ALM”…en als #3 “DCA”) volgde een exodus van de vliegers naar landen zoals Kroatie (Air Dubrovnik), Ierland (Flight Line), Croatie (Air Adriatic), Albanie, Quatar (Quatar Airways) Dubai (Emirates) en Nigeria (DAN Air) Heb begrepen dat circa zo’n 30 terug zijn gekeerd naar de Eilanden, en momenteel werkzaam bij lokale “DAE” en de “INSEL AIR”.

Mijn dank aan alle ex-ALM veteranen en overige ALM kennisers, die mijn geheugen wederom hebben “ververst” om het een en ander met u te delen.

Vr. Groeten!

Alex Alberto.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 14-08-2009 21:05

Hallo Alex,

Bijzonder bedankt voor je uitstekende en uitgebreide bijdrage over dit interessante onderwerp!

Dat geeft in ieder geval een antwoord op een boel vragen.

Je schrijft dat de ALM bemanningen op de DC10 en MD-11 ook andere routes vlogen voor de KLM.
De vraag komt dan op hoe dat dan zat met het reisverlof.

Vlieg je Antillen v.v. dan is dat geen probleem, dan is Schiphol een overnachtingsplaats en het reisverlof wordt dan gewoon te CUR genoten na de vlucht.

Maar als men Vancouver, Afrika routes, Zuid Amerika routes, dan wordt dat een ander verhaal. Ik kan mij niet voorstellen dat het reisverlof dan op zo'n bestemming of op Schiphol in een hotel zou worden genoten.
Of was het zo dat men na aankomst van een reis te SPL gewoon meteen als DHC (non-working) doorvloog naar CUR om thuis het reisverlof te kunnen genieten?
Dat lijkt mij dan best zwaar.

En de andere optie lijkt mij een (te) dure grap voor de KLM.

Ook indelings technisch nog al een hele puzzel, vooral omdat er dan ook nog van een andere CAO en dus WRR sprake was.

Interessant te weten dat de ALM crews ook al op de DC8 dienst deden.
Zal dit dan ook al het geval geweest zijn met de Antillenlijn die wij jaren lang via JFK vlogen? Dat was echter van vóór 1982.

Was er eigenlijk ooit sprake van een mix van KLM en ALM vliegers / BWK's in de cockpit? Of was het complete ALM of KLM crew only?

Toch een interessant stukje geschiedenis waar we nu weer wat meer van weten.

Groeten, Ronald.

Alex
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-08-2009 16:52

Bericht door Alex » 16-08-2009 10:56

Hallo Ronald! Graag gedaan allemaal,maar niet alleen voor Hollanders die geinteresseerd zijn in de historie van de “ALM”, maar zelfs ook heel veel ex-ALM’ers en andere Antilliaans en Arubaanse burgers die dit allemaal
niet weten. Dus zoals je schreef; “Een interessant stukje geschiedenis”.
Hartelijk dank voor uw interesse om dit onderwerp naar voren te halen.

Hieronder mijn antwoord op jou laatse vragen:

FL.DUTCHMAN:
Je schrijft dat de ALM bemanningen op de DC10 en MD-11 ook andere routes vlogen voor de KLM.
De vraag komt dan op hoe dat dan zat met het reisverlof.

Vlieg je Antillen v.v. dan is dat geen probleem, dan is Schiphol een overnachtingsplaats en het reisverlof wordt dan gewoon te CUR genoten na de vlucht.

Maar als men Vancouver, Afrika routes, Zuid Amerika routes, dan wordt dat een ander verhaal. Ik kan mij niet voorstellen dat het reisverlof dan op zo'n bestemming of op Schiphol in een hotel zou worden genoten.

Of was het zo dat men na aankomst van een reis te SPL gewoon meteen als DHC (non-working) doorvloog naar CUR om thuis het reisverlof te kunnen genieten? Dat lijkt mij dan best zwaar.

ALEX:
Hun rotatie begon en eindigde altijd op Curacao,(ik heb ’t dan over de vroegere ALM cockpit crew op de DC-8 he..) In het buitenland hadden ze “de gewone rust”, maar “reisverlof” dat was wel bij hun thuisbasis Curacao.

FL.DUTCHMAN:
En de andere optie lijkt mij een (te) dure grap voor de KLM.
Ook indelings technisch nog al een hele puzzel, vooral omdat er dan ook nog van een andere CAO en dus WRR sprake was.

ALEX:
Tijdens de DC-8 periode deden de ALM vliegers meestal een “cycle” van twee weken voordat ze rustdagen op hun eigen thuisbasis Curacao konden krijgen…(!) Enkele voorbeelden:

Amsterdam-Lisbon; nachtstop in Lisbon….
Lisbon-Caracas: nachtstop in Caracas….
Caracas-Curacao-Panama: nachtstop in Panama…
Panama-Bolivia-Peru: drie nachten stop…
Lima Peru-Panama-Curacao: een nachtstop…
Curacao-Amsterdam: drie nachten stop…
Amsterdam-Curacao: REISVERLOF..!

FL.DUTCHMAN:
Interessant te weten dat de ALM crews ook al op de DC8 dienst deden.
Zal dit dan ook al het geval geweest zijn met de Antillenlijn die wij jaren lang via JFK vlogen? Dat was echter van vóór 1982.

ALEX:
YEP! Dat was vanaf 1971 werdt mij ingelicht, tot ongeveer 1974

FL.DUTCHMAN:
Was er eigenlijk ooit sprake van een mix van KLM en ALM vliegers / BWK's in de cockpit? Of was het complete ALM of KLM crew only?

ALEX:
Geen “mixed” cockpit in de DC-8 tijd zover ik weet. Op de DC-10 naast twee ALM vliegers was er wel vaak een z.g. "co-co" :) (2'de officier) maar ook op de "11" was er nagenoeg altijd eentje aanwezig,een tweede officier dus. De cabine die had wel een “mixed crew” .

FL.DUTCHMAN:
Toch een interessant stukje geschiedenis waar we nu weer wat meer van weten.

Groeten, Ronald.

ALEX:
Nogmaals graag gedaan Ron! Misschien heb ik nog een interessante clip die jullie nog niet gezien hebben. Het betreft een interviewtje met MD-11 Capt. Dolf v/d Giessen, die verteld hoe het ging in de vroegere jaren toen zij als Nederlandse vliegers bij de ALM begon.

Klik onderstaand link (YOU TUBE) en dan wil "Dolfie" jullie dat met enorm veel plezier vertellen..(!!!)
http://www.youtube.com/watch?v=-QyWKgXuiyg

Hieronder nog meerdere video's die betrekking hebben met de "ALM" voor al degenen die ze nog nooit eerder gezien hebben.
Alvast veel kijkplezier!

Alex Alberto.

“ALM” RELATED VIDEOS ON YOU TUBE:

“ALM MD-SUPER 80 AT LONG BEACH CAL”
http://www.youtube.com/watch?v=JJMWjScIg8I

CURACAO ALM / VNV PILOTS (part 1)
http://www.youtube.com/watch?v=Vl5UE4cnf0g

ALM PILOTS CELEBRATION AT FORT NASSAU
http://www.youtube.com/watch?v=mP97zc3POKM

“CURACAO ALM/VNV PILOTS (part 2)
http://www.youtube.com/watch?v=1qab0mr-6QQ

CURACAO ALM/VNV PILOTS (part 3)
http://www.youtube.com/watch?v=8IeUGQQsR5I

“ALM” A TRIBUTE TO A GREAT AIRLINE
http://www.youtube.com/watch?v=oEQzhFXzCPk

ALM-KLM PURSER (ex) “ETIENNE LA CRUZ”
http://www.youtube.com/watch?v=BAGb6TtNrLA

CURACAO’S OLD “PLESMAN TOWER” COMMUNICATIONS
http://www.youtube.com/watch?v=c3a50krvFyI

“SAD END OF A MD-82 JETLINER
http://www.youtube.com/watch?v=NbXLjQowzD8

MD-11 PILOTS FROM EX ALM CURACAO (Dolf v/d Giessen)
http://www.youtube.com/watch?v=xrynkhcf-xU

CAPT.DOLF v/d GIESSEN
http://www.youtube.com/watch?v=-QyWKgXuiyg

CAPTAIN BILLY HOFFMANN’S LAST FLIGHT
http://www.youtube.com/watch?v=UQ_gGW7kucw

MORE ALM DC9-32 CAPTAINS FROM CURACAO (Bos/Poncia)
http://www.youtube.com/watch?v=2PSi9RIDDz0

ARRIVAL CAPT. EUWEMA (part 1)
http://www.youtube.com/watch?v=StHH-GHcoHk

LAST PART CAPTAIN EUWEMA
http://www.youtube.com/watch?v=MARhjZE0oy0

TRIBUTE TO CAPT. EDDY EUWEMA
http://www.youtube.com/watch?v=XEyyuA8GNqw

ALM / KLM CAPTAIN ERIC DAMES LAST FLIGHT
http://www.youtube.com/watch?v=eBLPT3XTlE4

MD-11 CAPTAIN LAST DEPARTURE FROM CURACAO (Ruysenaars)
http://www.youtube.com/watch?v=QEMqPeV9DYU

MD-11 COCKPITVIDEO ARUBA TO CURACAO (Ruysenaars)
http://www.youtube.com/watch?v=AtHWYTZR8gU

ALM/KLM CAPTAIN ROB RUYSENAARS (news-item in het Papiaments)
http://www.youtube.com/watch?v=G--rvDFmgkU

MD-11 CAPTAIN RECEPTION AFTER LAST FLIGHT(Ruysenaars)
http://www.youtube.com/watch?v=xqeWTka6_g4

ALM DC-9 FLIGHT FROM BONAIRE TO CURACAO (Bergen/Buitenweg)
http://www.youtube.com/watch?v=jWw2g4ifF44

MAIQUETIA AIRPORT CLOSED – CURACAO ALTERNATE (Capt. John v.Meerten)
http://www.youtube.com/watch?v=kGlr1amW9yc

ALM CATERING SERVICE
http://www.youtube.com/watch?v=xGbalsqj1zk

ALM TECHNICAL DEPARTMENT
http://www.youtube.com/watch?v=YdE61LyNHhw

HISTORIC ALM COMMERCIALS
http://www.youtube.com/watch?v=3MYcgsqCUAI

ALM HANGAR
http://www.youtube.com/watch?v=ihquXRgA8mE

TRIBUTE TO ANOTHER GREAT ex-ALM CAPTAIN “ROB RICHIE”
http://www.youtube.com/watch?v=e8Da1fFrmsc

AND LAST BUT HOPELY NOT THE LEAST:
Mijn “speelgoed” thuis…
http://www.youtube.com/watch?v=4jfB5U0pujg

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 16-08-2009 18:44

Hallo Alex,

Goed werk, bedankt voor je mooie vervolg en de film-links!

Groeten, Ronald

Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

ALM bemanningen op KLM DC10 en MD11

Bericht door Jaap Lashley » 29-01-2011 16:16

Beste Alex,
In jouw lijstje kom ik een naam tegen die daar, mijns inziens, niet thuis hoort, te weten Dave Hilyard.
Deze DC9 captain is, voorzover mijn geheugen me ingeeft, in 1975 bij de ALM ontslagen. Dit had iets te maken met een checkvlucht van of naar Miami, waar zich iets onregelmatigs heeft afgespeeld.
Groet,
Jaap
(gecorrigeerd n.a.v. opmerkingen van Captain Billy Hoffmann, destijds
Hoofd Vliegdienst van de ALM)

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-01-2011 16:23

Beste Jaap,

Bedankt voor deze aanvullende informatie.
Mocht je nog meer weten van de periode van ALM bemanningen op KLM vliegtuigen, dan hoor ik dat graag.

Groeten, Ronald

Alex
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-08-2009 16:52

ALM GEZAGVOERDERS OP VROEGERE KLM DC-8'en..!

Bericht door Alex » 09-02-2011 12:39

Amigo Jaap,

Ik was verzekerd door een ex-ALM gezagvoerder dat Hilyard welles gevlogen heeft op de "8".... Maar ik zal mijn vrienden een en ander vragen bij mijn eerstvolgend ALM groeps-e-mail, en jullie krijgen het zeker te horen/lezen..

Groetjes!

Alex.
(o o ....ben iets vergeten: In dat eerstvolgend groepsmail heb ik ook "onze vriend", een piepjonge Mr. Robert Paul...(ha-haaa...!) Paul, indien ik jou mailadres heb, zal ik het ook naar je sturen...)

Djoelius
Berichten: 2
Lid geworden op: 17-02-2011 17:47

Bericht door Djoelius » 17-02-2011 17:59

Gents,

Ook Philip de Rooy is een "co-co" geweest op de KLM DC10. Hij is nu gezagvoerder MD80 bij Insel Air.
Wat zich ook heeft afgespeeld is dat begin jaren 90 twee KLM captains (Sint Jago en Wieske) waren gestationeerd. In die tijd waren ook afgestudeerden van -destijds- de RLS, die hun carriere begonnen bij de ALM veelal op de MD82.
Sint Jago en Wieske zijn nog steeds captains bij de KLM. Sint Jago op de 747 en Wieske op de 777.

Van Jaap en Alex weet ik dat zij heel veel informatie hebben over de 'old days" van de ALM. Ik wil jullie oproepen om dit te delen voor het nageslacht! Kijk ook naar de ALM pagina op Facebook. Hier zijn mooie foto's geplaatst.
The devil is in the details!

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 17-02-2011 19:49

Erg leuk dat er zoveel reacties gekomen zijn op dit onderwerp.

Het is zeker goed dat deze informatie gedeeld wordt en daarmee bewaard voor het nageslacht.

Het zijn typisch van die onderwerpen die uiteindelijk buiten beeld raken en waar op enig moment niemand nog iets van weet.

Leuk ook dat oude bekenden elkaar hier weer treffen!

Plaats reactie