ALM bemanningen op KLM DC10 en MD-11.
Geplaatst: 24-02-2009 19:44
Beste Lezers,
De KLM heeft diverse samenwerkingsverbanden met andere maatschappijen gekend.
Eén daarvan was de samenwerking met de A.L.M.
Forumlid Robert Paul heeft daar elders in deze rubriek al een heel interessant stuk over geschreven.
Zowel op de DC10 als op de MD-11 vluchten vanaf Amsterdam naar Curacao (en Aruba?) werden regelmatig gemixte KLM/ALM crews ingezet, zowel in de cabine alsook in de cockpit.
Ik zou hier graag wat meer over willen weten.
De bij ALM in dienst zijnde bemanningsleden waren, naar ik aanneem, woonachtig op de Antillen, en hadden daar dus hun thuisbasis.
Op You Tube zijn een aantal filmpjes te zien van “Laatste reizen” van diverse A.L.M. DC10 en MD-11 captains, en hun laatste landingen op Curacao. (Filmpjes gemaakt door Alex Alberto)
Een paar namen zijn:
DC10
Eddy Euwema
Eric Dames
Billi Hoffmann
MD-11
Dolf v/d Giessen
Rob Ruysenaars
Maar er zijn er ongetwijfeld meer geweest.
Ik vraag mij nu af hoe deze mensen op de KLM DC10 en MD-11 terecht gekomen zijn, want de A.L.M. beschikte zelf niet over deze vliegtuigtypen.
Begon men bijvoorbeeld op de A.L.M. F27, of DC9 en kon men daarna op senioriteit doorstromen naar de DC10 of MD-11?
Ik neem aan dat ook de opleiding en type-qualificaties dus bij de KLM in Amsterdam plaatsvonden, evenals de type-recurrents e.d.
Vlieg-exposure zal echter toch niet zo groot geweest zijn lijkt mij, omdat deze vliegers alleen op de lijnen Amsterdam-Antillen v.v. vlogen, en dan waarschijnlijk ook deze vluchtoperatie nog moesten delen met hun KLM collega’s.
Had men dan gemiddeld langer reisverlof, of vloog men tussendoor ook nog op andere vliegtuigtypen bij A.L.M?
Wat ik op de You-Tube filmpjes heb gezien, droegen de A.L.M captains een A.L.M. pet-embleem en A.L.M. uniformwing.
Men was dus, naar ik aanneem, echt in dienst van de A.L.M. en niet van de KLM, en men had dus neem ik aan ook A.L.M. arbeidsvoorwaarden e.d.?
Waren er ook A.L.M DC10 Co-pilots en BWK’s? of waren er alleen A.L.M Captains op de DC10 en MD-11?
In welk jaar is deze crew-uitwisselings samenwerking begonnen, en wanneer is hij weer opgehouden?
Viel dat laatste samen met de opheffing van de A.L.M. of is deze samenwerking reeds eerder beëindigd?
Wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Ik hoor het graag!
De KLM heeft diverse samenwerkingsverbanden met andere maatschappijen gekend.
Eén daarvan was de samenwerking met de A.L.M.
Forumlid Robert Paul heeft daar elders in deze rubriek al een heel interessant stuk over geschreven.
Zowel op de DC10 als op de MD-11 vluchten vanaf Amsterdam naar Curacao (en Aruba?) werden regelmatig gemixte KLM/ALM crews ingezet, zowel in de cabine alsook in de cockpit.
Ik zou hier graag wat meer over willen weten.
De bij ALM in dienst zijnde bemanningsleden waren, naar ik aanneem, woonachtig op de Antillen, en hadden daar dus hun thuisbasis.
Op You Tube zijn een aantal filmpjes te zien van “Laatste reizen” van diverse A.L.M. DC10 en MD-11 captains, en hun laatste landingen op Curacao. (Filmpjes gemaakt door Alex Alberto)
Een paar namen zijn:
DC10
Eddy Euwema
Eric Dames
Billi Hoffmann
MD-11
Dolf v/d Giessen
Rob Ruysenaars
Maar er zijn er ongetwijfeld meer geweest.
Ik vraag mij nu af hoe deze mensen op de KLM DC10 en MD-11 terecht gekomen zijn, want de A.L.M. beschikte zelf niet over deze vliegtuigtypen.
Begon men bijvoorbeeld op de A.L.M. F27, of DC9 en kon men daarna op senioriteit doorstromen naar de DC10 of MD-11?
Ik neem aan dat ook de opleiding en type-qualificaties dus bij de KLM in Amsterdam plaatsvonden, evenals de type-recurrents e.d.
Vlieg-exposure zal echter toch niet zo groot geweest zijn lijkt mij, omdat deze vliegers alleen op de lijnen Amsterdam-Antillen v.v. vlogen, en dan waarschijnlijk ook deze vluchtoperatie nog moesten delen met hun KLM collega’s.
Had men dan gemiddeld langer reisverlof, of vloog men tussendoor ook nog op andere vliegtuigtypen bij A.L.M?
Wat ik op de You-Tube filmpjes heb gezien, droegen de A.L.M captains een A.L.M. pet-embleem en A.L.M. uniformwing.
Men was dus, naar ik aanneem, echt in dienst van de A.L.M. en niet van de KLM, en men had dus neem ik aan ook A.L.M. arbeidsvoorwaarden e.d.?
Waren er ook A.L.M DC10 Co-pilots en BWK’s? of waren er alleen A.L.M Captains op de DC10 en MD-11?
In welk jaar is deze crew-uitwisselings samenwerking begonnen, en wanneer is hij weer opgehouden?
Viel dat laatste samen met de opheffing van de A.L.M. of is deze samenwerking reeds eerder beëindigd?
Wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Ik hoor het graag!