Introductie DC - 8

Alles aangaande het West Indisch Bedrijf - Nederlandse Antillen en omgeving
Plaats reactie
robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Introductie DC - 8

Bericht door robertpaul » 29-03-2009 20:31

Begin 1961 werd op Curaçao de handelsbeurs “IntraCur” gehouden. De KLM had ook een stand, die gewijd was aan de introductie van de DC-8.
Er werden o.a. vliegtuigmodellen getoond, die de ontwikkeling over 27 jaar illustreerden:

1934 – Fokker F-18 (12 passagiers) - 200 km/uur
1938 – DC-3 (21 p.) - 275 km/u
1947 – DC-6 (44 p.) - 420 km/u
1955 – Super Constellation (87 p.) - 540 km/u
1957 – DC-7C (85 p.) - 580 km/u
1961 – DC-8 (124 p.) - 925 km/u

De gouverneur van de N.A., Colá Debrot, bezocht onze stand. Rechts collega Boy Jonis.

Afbeelding

Afbeelding


En op 3 april was het zover! De vlucht was een opening voor zowel de Antillen als Suriname en werd gevlogen met de PH-DCC Sir Frank Whittle. Capt. Zwarthoed vloog de route tot Lissabon en Capt. Frans Carabain het traject van daar de Atlantische Oceaan over. Totale route: Amsterdam – Frankfurt – Zürich – Lissabon – Sal (Kaapverdië)/TECHNISCH – Curaçao – Caracas – Paramaribo.
Het was een leuke geste dat, kort nadat de eerste DC–8 werd binnengetaxied, de laatst vertrekkende Super Connie (Capt. Harry Guyt) nog even een low-pass voor de kust van Hato maakte. Een waardige symbolische overdracht, die gelukkig mooi werd vastgelegd [technische info:TheFlyingDutchman, foto: Aart van Wijk]:

Afbeelding

Op 12 april werd de WIB openingsvlucht via Panama naar Lima, Peru gemaakt met gasten uit de Nederlandse Antillen en Panama. Het toestel was de PH-DCG Guglielmo Marconi:

Afbeelding

De introductie van de Jet op Aruba moest helaas wachten tot 10 april 1964, omdat eerst de verlenging van de startbaan van de Koningin Beatrix Luchthaven afgerond moest zijn. Dit vereiste het dempen van een stukje Caraïbische Zee……(Google Earth):

Afbeelding

Van deze opening werd wel een mooie plechtigheid gemaakt in aanwezigheid van leden van de Ministerraad en de Raad van Advies (vgl. RvState) en natuurlijk de PH-DCM Henry Dunant.
De ALM bestond toen net ruim één week en op de foto zijn dus nog diverse KLM WIB stafleden te zien: Van der Kuijp (sales mgr.), William Vinck (dir. ass.), Rob Volgers (Logistiek), Chi Newton (stn. mgr.) en Art Rebel (controller); aan het woord Capt. Rüpplin, general manager WIB:

Afbeelding
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-03-2009 22:08

Prachtig!

Wat werd daar toen nog mooi werk van gemaakt.

(Waar zouden al die mooie modellen toch gebleven zijn...?)

aerodroom
Berichten: 20
Lid geworden op: 24-02-2009 21:04

Luchtpost uit deze periode

Bericht door aerodroom » 03-04-2009 21:28

Hallo Robertpaul,

Ik doe ook duit in het zakje, misschien is het een leuke aanvulling?

Bijgevoegd 2 KLM luchtpoststukken die met de eerste vlucht van en naar Curacao in 1961 zijn vervoerd. De eerste betreft een kaart (op de voorzijde is een KLM DC8 afgebeeld) vervoerd van Lissabon naar Curacao. De 2e is een brief die met de retourvlucht Curacao naar Amsterdam is vervoerd, ook per DC8 (kijk ook eens naar de vluchttijden en gevlogen afstand die op deze brief staan).

Ik kwam ook nog een luchtpostbrief uit 1964 tegen die met de eerste jet van Aruba naar Willemstad is vervoerd, die ik u niet wilt onthouden.

Met een luchtvaartgroet,



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 03-04-2009 21:44

Dimitri, bedankt voor deze fraaie aanvulling.
Ik zie dat we een paar genoemde data even tegen het licht moeten houden.

AMS-CUR 2 april ipv 3 april.
AMS-AUA 10 april ipv 17 april.

Gegeven de stempels is het duidelijk dat deze data de correcte data zijn.

Het verschil voor de 1e CUR vlucht is binnen de perken (1 dag), maar de Aruba vlucht heeft kennelijk een week eerder dan wij dachten plaatsgevonden.

Ik ga ervan uit dat dit inderdaad de start was van de reguliere lijndienst.
Er werden ook nog wel eens 'proefdiensten' gevlogen, maar volgens mij was dat in de Jet-tijd al over.

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Eerstedagenveloppen

Bericht door robertpaul » 04-04-2009 17:30

Beste Dimitri,
Hartelijk bedankt voor je bijdrage! Klaarblijkelijk is de filatelie behalve een leuke hobby, ook een goede bron van accurate informatie.
Toen ik mijn vrouw over de DC–8 openingsvluchten vertelde, kwam zij met haar first day covers tevoorschijn, waarvan onderstaande wellicht ook aardig zijn als een stukje luchtvaartgeschiedschrijving.
En tja, zo komt naar voren, dat de PanAm in de Antillen de jet-primeur voor onze neus wegkaapte……
Anderzijds zal op 22 december a.s. de KLM 75 jaar lang aaneen de verbinding met Curaçao onderhouden hebben. Een record, FlyingDutchman ? En misschien een tip voor de Afd. P.R.?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

aerodroom
Berichten: 20
Lid geworden op: 24-02-2009 21:04

KLM en het West Indie bedrijf

Bericht door aerodroom » 05-04-2009 13:54

Hallo Robertpaul,

Heel leuk zo je reactie,dank. Ja, inderdaad de (KLM) luchtpost geschiedenis is een heel interessante hobby (aerophilatelie zoals ze dat mooi noemen). Ik spaar sinds 1993 luchtpoststukken van de KLM, waaronder indiestukken (West en Oost), ijspost, rampenpost, 1e vluchten, buitenlandse post vervoerd per KLM, bijzondere vluchten etc., kortom KLM luchtpost in al zijn/haar verzetten. Hierbij speelt documentatie een heel belangrijke rol (als je tenminste iets van de achtergrond wilt weten). Dit forum is hier een prima supplement voor en natuurlijk ook mijn blog.

Als toevoeging op je DC8 verhaal wil ik nog iets over de terugvlucht kwijt. De PH-DCC "Guglielmo Marconi" vertrok onder gezagvoerder Zwarthoed op 4 april 1961 17:28 GMT van Curacao en van Paramaribo om 22:40 GMT. De aankomst te Amsterdam was op 5 april 1961 12:14 GMT. Er werd op deze vlucht 18 KG post vanuit Curacao en 42 KG post vanuit Paramaribo vervoerd. De heenreis was overigens op 3 april 1961 (dat was dus juist in jouw verhaal) en niet 2 april 1961 zoals de stempels doen vermoeden.

Inderdaad is het komende december, 15 december om precies te zijn, 75 jaar terug dat de SNIP zijn/haar vlucht aanving om naar Paramaribo en Curacao te vliegen. Bijgevoegd 3 scans met luchtpost die met deze vlucht naar de "West" zijn vervoerd. Post vanuit Nederland naar Paramaribo en Curacao en Indische post voor Paramaribo. Deze laatste was speciaal uitgegeven door de Stichting Centrale Vereniging tot bestrijding der Tuberculose in Nederlands Indie.

Wel, tot een volgende keer maar weer.

Groeten,




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Openingsvluchten DC- 8 (vervolg)

Bericht door robertpaul » 05-04-2009 17:11

Beste Dimitri,

Bedankt voor je snelle reactie: je bent goed gedocumenteerd! Maar eerst: wat een prachtige FDC's > een heel mooi bezit, hoor.

Het raadseltje van de heenvlucht is gelukkig (bijna :D ) opgelost, want: (1) was het een nachtvlucht, die toch op 2 april uit Europa vertrok OF (2) een domme fout?

Over domme fouten gesproken; heb ik nu van de naam van de PH-DCC óók een potje gemaakt? De site van de heer Herman Dekker - die voor mij kracht van wet heeft - zegt namelijk:

PH-DCC Douglas DC-8-33 45378
KLM NV, Den Haag 09.05.1960
"Sir Frank Whittle"
03.04.1970 Inschrijving doorgehaald.

PH-DCG Douglas DC-8-33 45382
KLM NV, Den Haag. 26.10.1960
"Guglielmo Marconi"
10.03.1972 Inschrijving doorgehaald.

Vaak haal ik m'n wijsheid van vliegtuigfoto's en de C en de G lijken wel erg op elkaar.....

Anyway: leuk dit gepuzzel!
M. vr. gr., Robert (Paul is mijn achternaam)
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 05-04-2009 18:57

Beste Dimitri

Bedankt voor je gedetailleerde aanvullingen omtrent aktuele vertrektijden en gezagvoerder van de terugvlucht naar Nederland.

Ik neem aan dat je dan ook beschikt over dezelfde gedetailleerde informatie van de 1e uitreis naar Curacao/Paramaribo?

Het feit dat bij de foto van de aankomst van de 1e KLM Jet op CUR duidelijk aangegeven wordt dat het commando gevoerd werd door Gez. Carabain, doet vermoeden, met name ook omdat Gez. Zwarthoed ook op de 1e retourreis al dienst deed, dat deze vluchten met een dubbele bemanning zijn uitgevoerd die de vlucht dus in delen hebben gevlogen.
Dit i.p.v. het vooraf opsturen van crew.

Dus: Gez. Zwarthoed: vertrek AMS met stops totaan LIS, vanaf LIS naar CUR Gez. Carabain, mogelijk ook nog door naar eindstation PBM.

Vervolgens Gez. Zwarthoed PBM-CCS-CUR-LIS, en Gez. Carabain LIS met stops totaan AMS?

Zoals Robert al aangeeft, het raadsel in bijna opgelost, misschien kun je de laatste puzzelstukjes nog leveren?

Groeten, Ronald.

robertpaul
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-01-2009 12:45

Openingsvluchten DC- 8 (2e vervolg)

Bericht door robertpaul » 06-04-2009 11:10

Op deze ansichtkaart van de westbound vlucht is het poststempel te LIS ddo. 2 april wel te lezen.

De envelop van de eastbound vlucht is op de achterzijde te AMS op 5 april gestempeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HAG 1951/58 - CUR 1960/70

Ferry van der Geest
Berichten: 22
Lid geworden op: 23-04-2008 22:04

Bericht door Ferry van der Geest » 03-10-2009 16:50

Ergens vraagt iemand: "Waar zouden die modellen toch gebleven zijn?"
Een vrrag die bij mij, als verzamelaar van modellen, ook leeft. Ik heb inmiddels twee unieke ALM modellen in mijn collectie, te weten een DC9-15 van Verkuyl, en een prachtige metalen F27 ook van Verkuyl.
Surf naar:
http://www.triple-f.eu/database/index.php?cat=4
Daar zijn deze, en andere modellen uit mijn collectie te zien.
Groeten,
Ferry

Plaats reactie