Introductie DC - 8
Geplaatst: 29-03-2009 20:31
Begin 1961 werd op Curaçao de handelsbeurs “IntraCur” gehouden. De KLM had ook een stand, die gewijd was aan de introductie van de DC-8.
Er werden o.a. vliegtuigmodellen getoond, die de ontwikkeling over 27 jaar illustreerden:
1934 – Fokker F-18 (12 passagiers) - 200 km/uur
1938 – DC-3 (21 p.) - 275 km/u
1947 – DC-6 (44 p.) - 420 km/u
1955 – Super Constellation (87 p.) - 540 km/u
1957 – DC-7C (85 p.) - 580 km/u
1961 – DC-8 (124 p.) - 925 km/u
De gouverneur van de N.A., Colá Debrot, bezocht onze stand. Rechts collega Boy Jonis.
En op 3 april was het zover! De vlucht was een opening voor zowel de Antillen als Suriname en werd gevlogen met de PH-DCC Sir Frank Whittle. Capt. Zwarthoed vloog de route tot Lissabon en Capt. Frans Carabain het traject van daar de Atlantische Oceaan over. Totale route: Amsterdam – Frankfurt – Zürich – Lissabon – Sal (Kaapverdië)/TECHNISCH – Curaçao – Caracas – Paramaribo.
Het was een leuke geste dat, kort nadat de eerste DC–8 werd binnengetaxied, de laatst vertrekkende Super Connie (Capt. Harry Guyt) nog even een low-pass voor de kust van Hato maakte. Een waardige symbolische overdracht, die gelukkig mooi werd vastgelegd [technische info:TheFlyingDutchman, foto: Aart van Wijk]:
Op 12 april werd de WIB openingsvlucht via Panama naar Lima, Peru gemaakt met gasten uit de Nederlandse Antillen en Panama. Het toestel was de PH-DCG Guglielmo Marconi:
De introductie van de Jet op Aruba moest helaas wachten tot 10 april 1964, omdat eerst de verlenging van de startbaan van de Koningin Beatrix Luchthaven afgerond moest zijn. Dit vereiste het dempen van een stukje Caraïbische Zee……(Google Earth):
Van deze opening werd wel een mooie plechtigheid gemaakt in aanwezigheid van leden van de Ministerraad en de Raad van Advies (vgl. RvState) en natuurlijk de PH-DCM Henry Dunant.
De ALM bestond toen net ruim één week en op de foto zijn dus nog diverse KLM WIB stafleden te zien: Van der Kuijp (sales mgr.), William Vinck (dir. ass.), Rob Volgers (Logistiek), Chi Newton (stn. mgr.) en Art Rebel (controller); aan het woord Capt. Rüpplin, general manager WIB:
Er werden o.a. vliegtuigmodellen getoond, die de ontwikkeling over 27 jaar illustreerden:
1934 – Fokker F-18 (12 passagiers) - 200 km/uur
1938 – DC-3 (21 p.) - 275 km/u
1947 – DC-6 (44 p.) - 420 km/u
1955 – Super Constellation (87 p.) - 540 km/u
1957 – DC-7C (85 p.) - 580 km/u
1961 – DC-8 (124 p.) - 925 km/u
De gouverneur van de N.A., Colá Debrot, bezocht onze stand. Rechts collega Boy Jonis.
En op 3 april was het zover! De vlucht was een opening voor zowel de Antillen als Suriname en werd gevlogen met de PH-DCC Sir Frank Whittle. Capt. Zwarthoed vloog de route tot Lissabon en Capt. Frans Carabain het traject van daar de Atlantische Oceaan over. Totale route: Amsterdam – Frankfurt – Zürich – Lissabon – Sal (Kaapverdië)/TECHNISCH – Curaçao – Caracas – Paramaribo.
Het was een leuke geste dat, kort nadat de eerste DC–8 werd binnengetaxied, de laatst vertrekkende Super Connie (Capt. Harry Guyt) nog even een low-pass voor de kust van Hato maakte. Een waardige symbolische overdracht, die gelukkig mooi werd vastgelegd [technische info:TheFlyingDutchman, foto: Aart van Wijk]:
Op 12 april werd de WIB openingsvlucht via Panama naar Lima, Peru gemaakt met gasten uit de Nederlandse Antillen en Panama. Het toestel was de PH-DCG Guglielmo Marconi:
De introductie van de Jet op Aruba moest helaas wachten tot 10 april 1964, omdat eerst de verlenging van de startbaan van de Koningin Beatrix Luchthaven afgerond moest zijn. Dit vereiste het dempen van een stukje Caraïbische Zee……(Google Earth):
Van deze opening werd wel een mooie plechtigheid gemaakt in aanwezigheid van leden van de Ministerraad en de Raad van Advies (vgl. RvState) en natuurlijk de PH-DCM Henry Dunant.
De ALM bestond toen net ruim één week en op de foto zijn dus nog diverse KLM WIB stafleden te zien: Van der Kuijp (sales mgr.), William Vinck (dir. ass.), Rob Volgers (Logistiek), Chi Newton (stn. mgr.) en Art Rebel (controller); aan het woord Capt. Rüpplin, general manager WIB: