Inrichting KLM kantoor Curacao

Alles aangaande het West Indisch Bedrijf - Nederlandse Antillen en omgeving
Plaats reactie
rob3
Berichten: 1
Lid geworden op: 28-02-2010 17:34

Inrichting KLM kantoor Curacao

Bericht door rob3 » 28-02-2010 19:56

Beste forumleden, ik doe onderzoek naar de geschiedenis van een paar aluminium fauteuils naar ontwerp van de architect Gerrit Rietveld. Naar verluid zijn deze afkomstig uit het/een kantoor van de KLM op Curacao, circa 1946-1950. Het enige aanknopingspunt tot dusver is het feit dat Rietveld in 1949 een reis maakte naar o.a. Curacao. In de vijf daaropvolgende jaren ontwierp hij een aantal gebouwen voor het eiland, w.o. een kindertehuis, een bejaardenhuis en een woning voor de arts C. Engels. Van een opdracht voor de KLM op Curacao heb ik tot dusver geen spoor kunnen vinden in de Rietveld archieven. Kan een van u mij wellicht verder helpen? Bestaat er zoiets als een KLM bedrijfsarchief?

Bij voorbaat heel veel dank voor uw hulp.

Rob Driessen
kunsthistoricus

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 28-02-2010 21:23

Beste Rob,

Interessant vraagstuk.
Gaat het om stoelen die in het passagekantoor (Willemstad) stonden, of in de KLM kantoren op de luchthaven Hato?

Zijn er misschien foto's van deze stoelen beschikbaar?
Mogelijk dat mensen die bij de KLM/WIB te Curacao gewerkt hebben de stoelen dan wellicht herkennen.
Dan is daar in ieder geval bevestiging van.

Er is bekend dat in de jaren '50 vele KLM passagekantoren met prachtige design-meubelen en kunststukken werden uitgerust.
In die zin zou het niet vreemd zijn als dergelijke Rietveld stoelen op enig moment de KLM kantoren hebben gesierd.
Een mooie tijd, die helaas lang vervlogen is!

Er is een KLM bedrijfsarchief, maar helaas is het verkrijgen van toegang ertoe een vrijwel onmogelijke opgave.
Het is mij, zelfs als KLM-er, tot op heden nog niet gelukt.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 01-03-2010 09:58

Inmiddels via Rob een foto ontvangen van een soortgelijke Rietveld-stoel.

De stoelen die bij de KLM te Curacao zouden hebben gestaan hadden iets andere verhoudingen en een paar kleine afwijkende details, maar in grote lijnen gaat het om dit ontwerp.

Wie van de Curacao KLM/WIB-ers herkent deze stoelen uit het KLM Passagekantoor of Luchthavenkantoor?

Periode jaren '50 / '60.

Ik hoor het graag.

Afbeelding

Plaats reactie