NIGAT C54's

Alles aangaande de KNILM operatie in Nederlands Indië
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

NIGAT C54's

Bericht door TheFlyingDutchman » 07-05-2010 21:13

Beste lezers,

Na de oorlog kreeg ook de KNILM de beschikking over een viertal C-54's.

Hiervoor waren de registraties NI-540 t/m NI-543 gereserveerd, in navolging van de NGAT, waar de eerste C-54's met ook met NL-3xx registraties vlogen.
Maar tevens waren direct ook de civiele registraties PK-DSA t/m PK-DSD
opgenomen.

Voor zover ik heb kunnen nagaan, hebben de NIGAT C-54's echter nooit onder NI-registraties gevlogen, maar al direct met de PK- registraties.
Veel beschikbaar fotomateriaal wijst dat ook uit.

Maar zo simpel lijkt het toch niet te zijn:

Hugo Hooftman schrijft in zijn Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie over Nederlandse C-54's en DC4's, dat de vliegtuigen aanvankelijk wel even met NI-registratie hebben gevlogen, waarschijnlijk in connectie met operatie onder '19th Squadron' vlag.
Dat zou dan tot november 1946 geweest zijn. Daarna kwamen de PK-registraties in beeld.

Maar in het zeer gedegen boek 'Kemajoran' van Jan Hagens is van operatie met NI-registratie juist weer niets terug te vinden, ook in de zeer gedetailleerde registratielijst in dit boek wordt vermeld dat slechts met PK-registraties is gevlogen. (Hoewel de reservering van de NI-registraties wel wordt vermeld in de noten).

De foto's van KNILM C-54's laten ook allemaal PK-registraties zien.
Dat wil overigens niet zeggen dat er geen foto's zouden bestaan die anders uitwijzen, maar daarover beschik ik helaas niet.

Wie weet hier meer van, en belangrijker, wie heeft er dan wellicht een foto van zo'n NI-geregistreerde KNILM C-54?
Ik denk dat alleen een foto van een een NI-geregistreerde machine het overtuigende bewijs kan leveren van de bewering van Hugo Hooftman.

Ik hoor het graag.

Jos Heyman
Berichten: 10
Lid geworden op: 15-03-2008 21:20

Bericht door Jos Heyman » 09-07-2010 10:05

A December 1947 document (Lijst van vliegtuigen in gebruik sinds oprichting No. 1 NEITS, 31 December 1947) lists the ML-KNIL serials DT-991, DT-992, DT-993 and DT-994 for these aircraft although it is highly unlikely that these were ever carried. I agree that we need photographic evidence for the NIGAT registrations. Hooftman often used a bit of creative license in his otherwise valuable works.

Jos Heyman
Berichten: 10
Lid geworden op: 15-03-2008 21:20

DC-4 DT-997

Bericht door Jos Heyman » 24-07-2010 12:46

I have just received a photo made by William Larkins on 24 August 1946 at Oakland Airport showing a DC-4 with ML-KNIL registration DT-997.
This is conflict with my earlier information.
The photo can be viewed on the NEI Aviation forum at http://groups.yahoo.com/group/NEI_aviation/

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 26-07-2010 12:11

Many thanks Jos for sharing this very interesting and rare picture!

It confirms that indeed DT regi(s) were carried by the DC4's at some point, perhaps only for a (very) short period.

However, the originally reserved NI-540 - NI-543 registrations (as related to the NL-3xx registrations in Holland) were apparently not used, only the DT-regi's.
Perhaps in future a picture of a NI-regd KNILM DC4 might turn up to prove this statement to be wrong? Who knows...

Now I'm looking for a good colour photograph of a KNILM DC4, so that I can finally determine what colour the striping had.
The registration letters were in dark blue as I've read somewhere.

Plaats reactie