Voor het vervoer van personen en goederen is in de jaren '50 in Nieuw Guinea onder zeer moeilijke en primitieve omstandigheden door de KLM het luchttransport opgezet en zijn vliegvelden aangelegd, danwel beter geschikt gemaakt voor civiel verkeer.
Uiteindelijk is daar de KLM dochtermaatschappij Kroonduif opgericht.
Deze maatschappij maakte gebruik van diverse vliegtuigen, waaronder ook watervliegtuigen voor de niet op land bereikbare plaatsen.
De DC3, de Beaver en de Twin Pioneer's vlogen door heel het gebied naar plaatsen zoals: Biak, Hollandia, Manokwari, Seroei, Fak Fak, Merauke, en Sorong.
De KLM lijndiensten uit Nederland waren, zeker in het begin, zodanig qua schema gepland dat de aansluitende Kroonduifmachines de belangrijkste plaatsen nog bij daglicht konden bereiken. Veel van de vliegvelden hadden namelijk nog geen nachtlandings faciliteiten.
Hieronder wat foto's van de bij Kroonduif in gebruik geweest zijnde vliegtuigen:








Voedsel en proviant dropping met Kroonduif DC3 boven de Kebar vlakte.




[Foto's: Diverse Internetsites]
Ik ben heel benieuwd of er lezers zijn die destijds op Nieuw Guinea werkzaam zijn geweest bij de KLM of de Kroonduif (grond en vliegend personeel), danwel ermee gereisd hebben.
Hun ervaringen hoor ik dan heel graag!