PH-TET Tilburg

Personen, Oud-collegas, voorwerpen, documentatie etc.
Plaats reactie
vanhulsenbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-08-2009 15:57

PH-TET Tilburg

Bericht door vanhulsenbeek » 05-08-2009 16:25

Hallo! In de winter van 1953-1954ben ik met ouders mee op verlof geweest uit Indonesie. Wij woonden in Tilburg.

Van deze twee keer drie dagen durende reis kan ik mij nog steeds de registratie van de Supur-Connie herinneren waar wij mee vlogen. Zie Titel Onderwerp. Mijn moeder heeft nog een foto van ons op de trap:

Ik zou heel graag wat meer weten over deze reis:
-Wat waren de tussenstops, en waar waren de Transaera hotels
-Wat kostte zo'n reis, voor een familie van twee volwassenen, tw?ee jongens ouder dan drie jaar en een baby?
-Klopt het dat het vliegtuig nog bestaat, in een museum in Engeland?

Veel dank alvast en beste groeten

Sander van Hulsenbeek
Amsterdam

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 08-08-2009 13:45

Beste Sander,

Dat moet een mooie reis geweest zijn, en met een prachtig vliegtuig!
Maar de PH-TET was geen Super Constellation, maar de kleinere L749 versie. De Super Constellation vloog overigens al wel in de jaren die je noemt. Ik zal even proberen na te gaan of die ook al op de Jakarta lijn vloog. Maar ik neem aan dat je de registratie ergens op reisdocumenten hebt staan , of op een foto?

Ik zal eens kijken wat ik nog kan terugvinden t.a.v. je vragen.

Mocht je inderdaad met de PH-TET hebben gereisd, dan kan ik je melden
dat dit vliegtuig inderdaad in Engeland in een museum staat.
Het vliegtuig is qua interieur echter niet meer compleet, en ook niet in KLM kleuren gespoten, maar in de kleuren van TWA.
Het museum is overigens niet zomaar te bezoeken, alleen op vooraf gemaakte afspraak/boeking, of tijdens speciale tours.

Het vliegtuig heeft een bewogen leven gehad, ook na de KLM tijd.
Daar is veel over bekend en zelfs een TV documantaire over geweest jaren geleden.

Groeten, Ronald.

vanhulsenbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-08-2009 15:57

PH-TET T1lburg

Bericht door vanhulsenbeek » 08-08-2009 16:21

TheFlyingDutchman schreef:Beste Sander,

Dat moet een mooie reis geweest zijn, en met een prachtig vliegtuig!
Maar de PH-TET was geen Super Constellation, maar de kleinere L749 versie. De Super Constellation vloog overigens al wel in de jaren die je noemt. Ik zal even proberen na te gaan of die ook al op de Jakarta lijn vloog. Maar ik neem aan dat je de registratie ergens op reisdocumenten hebt staan , of op een foto?

Ik zal eens kijken wat ik nog kan terugvinden t.a.v. je vragen.

Mocht je inderdaad met de PH-TET hebben gereisd, dan kan ik je melden
dat dit vliegtuig inderdaad in Engeland in een museum staat.
Het vliegtuig is qua interieur echter niet meer compleet, en ook niet in KLM kleuren gespoten, maar in de kleuren van TWA.
Het museum is overigens niet zomaar te bezoeken, alleen op vooraf gemaakte afspraak/boeking, of tijdens speciale tours.

Het vliegtuig heeft een bewogen leven gehad, ook na de KLM tijd.
Daar is veel over bekend en zelfs een TV documantaire over geweest jaren geleden.

Groeten, Ronald.
Hallo Ronald!

Veel dank!

De enige foto die ik heb is van onze familie op de trap. Kan je verder niet veel aan zien.

Ben erg benieuwd wat je nog kan vinden!

Beste groet

Sander

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 08-08-2009 17:49

Beste Sander,

Graag gedaan. Waar ik kan, zal ik altijd proberen te helpen.
Daar is dit forum ook voor, stukjes KLM historie uitzoeken en delen met elkaar.

Ik heb wel het e.e.a kunnen vinden.
Het zou helpen als je iets nauwkeuriger kunt aangeven in welk jaar je hebt gereisd, 1953 of 1954, en of dat in de zomer of de winter was.

Van de zomerdiensten van 1953 en 1954 heb ik alle gegevens, echter niet de prijzen van de tickets uit die specifieke jaren, maar daar kom ik nog op terug.

Uit de zomerdienst van 1953 is de volgende informatie beschikbaar:

We vlogen toen 5x per week met de L749 Constellation naar Jakarta.

Amsterdam-Jakarta:

Maandag KL821 vertrek 21:00

Rte: Amsterdam-Geneve-Beirut-Dhahran-Karachi-Calcutta-Bangkok-Singapore-Jakarta aankomst 15:00 op donderdag.

Woensdag KL825 vertrek 21:00

Rte: Amsterdam-Beirut-Damascus-Basra-Karachi-Calcutta-Bangkok-Singapore-Jakarta aankomst 14:45 op zaterdag

Donderdag KL827 vertrek 21:00

Rte: Amsterdam-Rome-Cairo-Bagdad-Karachi-Rangoon-Bangkok-Singapore-Jakarta aankomst 13:30 op zondag

Vrijdag KL829 vertrek 21:00

Rte: Amsterdam-Frankfurt-Rome-Cairo-Karachi-Calcutta-Bangkok-Singapore-Jakarta aankomst 15:00 op maandag

Zaterdag KL831 vertrek 21:00
Rte: Amsterdam-Rome-Cairo-Bagdad-Karachi-Rangoon-Bangkok-Jakarta aankomst 13:30 op dinsdag

Jakarta-Amsterdam.

Maandag KL822 vertrek 11:00

Rte: Jakarta-Singapore-Bangkok-Calcutta-Karachi-Dhahran-Bagdad-Damascus-Beirut-Rome-Amsterdam aankomst 20:05 op woensdag

Dinsdag KL824 vertrek 09:00

Rte: Jakarta-Bangkok-Calcutta-Karachi-Beirut-Rome-Amsterdam
aankomst 11:45 op donderdag

Woensdag KL826 vertrek 11:00

Rte: Jakarta-Singapore-Bangkok-Rangoon-Calcutta-Karachi-Cairo-Rome-Frankfurt-Amsterdam aankomst 16:10 op vrijdag

Vrijdag KL830 vertrek 11:00

Rte: Jakarta-Singapore-Bangkok-Rangoon-Calcutta-Karachi-Cairo-Rome--Amsterdam aankomst 13:35 op zondag

Zondag KL832 vertrek 07:30

Rte: Jakarta-Bangkok-Calcutta-Karachi-Basra-Beirut-Geneve-Amsterdam
aankomst 20:15 op dinsdag

Op alle vluchten (m.u.v. de KL832) werd er met bemanning en passagiers
een nachtstop gemaakt te Bangkok alwaar in KLM's eigen hotel Plaswijck werd overnacht.

Voor zover mij bekend werd in ieder geval op de route Amsterdam-Jakarta ook nog wat langer gestopt te Karachi alwaar passagiers iets konden eten en zich opfrissen in KLM Hotel Midway House wat nagenoeg op het vliegveld was gelegen.

Van beide hotels zijn foto's en informatie beschikbaar in de rubriek KLM Gebouwen.

In Jakarta had KLM ook een eigen hotel, Transaera genaamd, maar dat was primair een onderkomen voor de KLM bemanningen.

Het kan echter wel zijn dat er soms passagiers met een doorboeking
ex. bijvoorbeeld Bandung of andere plaatsen in Indonesië voor hun vlucht naar Amsterdam nog even werden ondergebracht in Transaera, maar dat weet ik niet zeker.
Over het hotel is nog het e.e.a gepubliceerd in de rubriek KLM Gebouwen.

Helaas is de tijd van eigen KLM hotels reeds lang voorbij.
Ikzelf heb daar gelukkig nog wel wat van meegemaakt, Plaswijck en het latere Baan Thara in Bangkok. Mooie tijd, komt nooit meer terug.

De dienstregeling voor 1954 kent wel wat verschillen met 1953, waaronder veel minder nachtstops te Bangkok en op een aantal dagen liep de route via Manilla.
Mocht je uiteindelijk in 1954 hebben gereisd, dan kan ik dat ook nog wel in meer detail uitzoeken.

T.a.v. de kosten voor een dergelijke reis heb ik gekeken in een dienstregeling van 1956, welliswaar wat later, maar ter indicatie wel redelijk bruikbaar dacht ik.

Een dergelijke reis was in feite voor de gewone man in die tijd volstrekt onbetaalbaar. Maar er waren voor uitgezonden mensen van bedrijven en het gouvernement vaak aparte regelingen en tarieven.
Dat maakt het inschatten van de kosten wat lastig.

Maar goed, alsvolgt:

Retourticket 1e klasse 4635,- voor volwassenen
1390,- voor kinderen
509,- voor baby's

Retourticket Toeristenklasse 3582,- voor volwassenen
1074,- voor kinderen
400,- voor baby's

(kinderen betaalden pakweg 1/3 van het volwassenen tarief, baby's ongeveer 1/10)

Voor een compleet gezin dus een enorm bedrag!

Misschien dat je je nu nog wat kunt herinneren van de reis en de route als je bovenstaande gegevens hebt doorgelezen?

Groeten, Ronald.

vanhulsenbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-08-2009 15:57

PH-TET Tilburg

Bericht door vanhulsenbeek » 08-08-2009 18:54

TheFlyingDutchman schreef:Beste Sander,

Graag gedaan. Waar ik kan, zal ik altijd proberen te helpen.
Daar is dit forum ook voor, stukjes KLM historie uitzoeken en delen met elkaar.

Ik heb wel het e.e.a kunnen vinden..............................
Veel dank Ronald! Ik stuur het door naar mijn moeder, die weet wellicht meer.

Beste groet

Sander

Plaats reactie