Wat is dit? (vliegtuigonderdeel?)

Personen, Oud-collegas, voorwerpen, documentatie etc.
Veni Vidi Vici
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-12-2010 23:46

Wat is dit? (vliegtuigonderdeel?)

Bericht door Veni Vidi Vici » 28-12-2010 23:50

Dit object ligt al enige jaren in mijn verzameling, maar ik heb echt werkelijk geen flauw benul wat het is.
Gevonden bij een vliegtuigcrash (als ik mijn opa moet geloven...) maar ik kan er helemaal niks mee. Mijn eigen interesse ligt ook meer bij landmacht.

Stempel met het oude logo van de KLM en de letters I.E.R.A.. Verder een plaatje met daarop de naam: pacific flight division, onderdeel van de Bendix Aviation corporation.
Wie kan mij helpen? Wat is dit? waarvoor diende het? Uit welke tijd komt dit?

Veni Vidi Vici
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-12-2010 23:46

Bericht door Veni Vidi Vici » 28-12-2010 23:53

Sorry, mocht niet linken naar een site in mijn eerste post, maar hierbij de foto's..

http://img264.imageshack.us/i/dsc04697e.jpg/
http://img585.imageshack.us/i/dsc04698m.jpg/

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-12-2010 11:27

Dank voor de fraaie foto's.

Gegeven het logo is het in ieder geval "oud", op z'n laatst eind jaren '50.
(In 1959 introduceerde de KLM een vernieuwd logo).

Het onderdeel is dus afkomstig van een vliegtuig met zuigermotoren, want de eerste jet, de DC-8, kwam pas in het voorjaar van 1960 bij de KLM.
(NB: Theoretisch kan het ook nog afkomstig zijn van een Vickers Viscount, een Turbo-prop, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk omdat daar geen crashes mee geweest zijn en er over het algemeen onderdelen van Engelse makelij in zaten en niet van Bendix uit de USA)

Maar ik zou zo op dit eerste gezicht ook niet direct weten waar het om gaat.
In ieder geval is het een onderdeel wat met "Instrumenten Elektroinca Radio & Accessoires" (IERA) te maken heeft, gegeven de sticker van dit bedrijfsonderdeel op het onderdeel.

Misschien dat een detail foto van het zwarte plaatje op het onderdeel nog iets naders qua aanwijzingen kan geven?

Wist je opa misschien ook nog bij welke crash (of op welke locatie) dit onderdeel is gevonden?

Veni Vidi Vici
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-12-2010 23:46

Bericht door Veni Vidi Vici » 29-12-2010 11:37

Mijn opa leeft niet meer, dus helaas kan ik het hem niet meer vragen. Hij heeft er verder ook nooit veel over losgelaten. Hij had het simpelweg 'gevonden'. Ik ben zelf meer een WOII militaira man, maar als het nog van voor de jaren '50 is, dan zou het dus oorlogsmateriaal kunnen zijn? Hier de link met het etiketje met een hele hoop nummers en informatie.

http://img375.imageshack.us/i/dsc04708y.jpg/

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-12-2010 12:48

Dank voor de aanvullende foto.

Ik zal eens bij een gepensioneerd BWK te rade gaan of hij misschien weet waar het om gaat.

Als je opa het zelf heeft gevonden, dan neem ik eigenlijk aan dat dit in de nabijheid van Schiphol is geweest.
(Hoewel het natuurlijk altijd kan zijn dat hij toch op een buitenlandse crash-site is geweest.)

Was het nabij Schiphol, dan zijn er een aantal mogelijkheden:

PH-ARY DC3 gecrashed in een weiland (Riekerpolder) in november 1938.
Vliegtuig geheel vernield, maar op een niet "zomaar" bereikbare locatie naar mijn idee.

PH-APE L-14 Super Electra gecrashed nabij de Schipholdijk december 1938, vliegtuig geheel vernield.

PH-AKN, DC3 gecrashed nabij Schiphol ringdijk, juni 1939, vliegtuig zwaar beschadigd maar nog redelijk compleet.

PH-TBW DC3 gecrashed kort voor de baan op Schiphol november 1946, toestel geheel vernield.

PH-TKW DC6 gecrashed nabij de baan te Schiphol, mei 1948, vliegtuig zwaar beschadigd maar nog redelijk compleet.

In de oorlog zelf is er niet door KLM gevlogen vanaf Schiphol.
Wel in de West, in Indië en de bekende Bristol-Lissabon lijn.

Zodra ik meer weet, laat ik dat weten.

Veni Vidi Vici
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-12-2010 23:46

Bericht door Veni Vidi Vici » 29-12-2010 15:21

Super hoor, maar kan het niet zijn dat dit gewoon uit een oud toestel komt?? Dat het geen crash of iets dergelijks is geweest? Niet dat ik mijn opa voor leugenaar aanzie, maar er is aan het object zelf nauwelijks enige schade te zien?

Heb nog een serienummer en KLM logo op de achterkant gefotografeerd, misschien helpt dat bij je zoektocht?

http://img80.imageshack.us/i/dsc04709sp.jpg/

Onder KLM staat: 4020 131
Daaronder staat: PN 451050
SN 6185

Classic
Berichten: 48
Lid geworden op: 09-04-2008 08:01

Bericht door Classic » 31-12-2010 13:48

Een foto van de onderzijde ontbreekt.
Zit hier wellicht een schat voor aansluiting van een as?
De tekst op het plaatje: "Motor - Aircraft direct current", zou er op kunnen duiden dat dit wellicht een generator is.
Ik heb diverse handboeken doorgenomen maar niets kunnen vinden.
Ben benieuwd.

Groeten, Ronald Dijkstra

Veni Vidi Vici
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-12-2010 23:46

Bericht door Veni Vidi Vici » 31-12-2010 15:34

Ben benieuwd, ook op diverse WOII fora loop ik met hetzelfde verhaal rond, maar niemand heeft een idee. Hierbij een afbeelding van de onderkant er zit een soort radertje aan, maar ik kan het niet draaien.
http://img819.imageshack.us/i/dsc04723x.jpg/

Classic
Berichten: 48
Lid geworden op: 09-04-2008 08:01

Bericht door Classic » 31-12-2010 15:46

Inderdaad een as welke zou moeten kunnen ronddraaien.
Hoe oud is het geheel ....., dit kan waarschijnlijk de oorzaak zijn dat alles vast zit, om de as te draaien.

Waar ik nog mee in mijn maag zit is : "15000 RPM".
Ik kom dan meer in de buurt van de Vickers Viscount.
De Rolls Royce Dart motor had een maximum speed van 15000 RPM!

Dan zou het kunnen zijn vanaf 1957.

Veni Vidi Vici
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-12-2010 23:46

Bericht door Veni Vidi Vici » 31-12-2010 15:59

Maar is wat is het dan in godsnaam= Zit dit in de cockpit, in het landingsgestel of of?

En hoe oud is het dan ongeveer? Jaren '30 misschien? Mijn moeder vertelde dat mijn opa in die tijd in dienst heeft gezeten....

Plaats reactie