KLM vliegers

Alles wat niet in de overige rubrieken past
Plaats reactie
Gast

KLM vliegers

Bericht door Gast » 16-12-2008 19:59

LS,
Zojuist dit forum ontdekt en aangemeld.
Ik ben bezig met het samenstellen van een lijst met namen van de KLM vliegers van voor 1940.
IS er iemand die daar ook mee bezig is(geweest)
Dank voor de reactie.
Denker

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 17-12-2008 13:31

Beste Denker,

Interessant onderwerp.
Ikzelf ben daar niet zo uitgebreid mee bezig geweest.

Ik heb wel volledige een lijst per 31-12-1949, maar is dus na-oorlogs.
Die lijst had als bron Personeelszaken Vliegdienst KLM, maar ik vraag mij af, of er nog lijsten in dat archief zouden zijn van voor 1940.

Ik denk dat de lijst met de zeer bekende "household names" uit die tijd, zoals Viruly, Frijns, Parmentier, Moll e.d. al aardig "compleet" zou zijn, want het korps was toen nog niet zo heel erg groot.

Het zal dan neerkomen op het lezen van vele publicaties uit die periode waar de namen van vliegers genoemd worden. Uiteindelijk groeit de lijst met namen dan vanzelf, maar is wel een hele klus, en je weet nooit of je uiteindelijk een volledig beeld hebt.

Het boekje: Vliegen naar de Oost van Henk Rol geeft een compleet overzicht van alle uitgevoerde lijnvluchten naar Indië van 1924-1935, daar worden ook bij nagenoeg elke uitgevoerde vlucht de namen van de bemanning genoemd. Dan heb je er dus al aardig wat te pakken lijkt mij.

Je kunt proberen de KLM erover te benaderen, maar de vraag is om men bereid is dit uit te zoeken, c.q. ook extern te delen.

Helpt dit iets?

aerodroom
Berichten: 20
Lid geworden op: 24-02-2009 21:04

Bericht door aerodroom » 24-02-2009 23:31

Hallo Denker,

Leuk onderwerp. Je kunt ook nog de boeken Nederlandsche Luchtvaarders uit 1936, geeft een overzicht van de actieve-, niet actieve en overleden vliegers tot die tijd (hierin dus ook de KLM vliegers) en Leven van de lucht uit 1979 (50 jaar verenigd vliegen, uitgegeven door de vereniging van Nederlandse verkeersvliegers) raadplegen.

Heb je hier wat aan?

Plaats reactie