PH-DSR -> N777EA
Geplaatst: 05-05-2015 16:55
Ik vroeg me af of het hier bekend is dat er al vele jaren op de luchthaven Phoenix-Goodyear in Arizona, USA, een voormalige KLM DC-7C staat. Het gaat om de PH-DSR 'Barendtsz Zee', C/N 45549, tegenwoordig N777EA.
Het is de laatste niet-verbouwde DC-7C, dus geen gaten voor vrachtdeuren er in gezaagd en dergelijke. Er zit een VIP interieur in omdat de kist na gebruik door de KLM tot VIP-kist is verbouwd en als zodanig gebruikt.
Het vliegtuig is geregistreerd op naam van Pyramid Oil. De eigenaren daarvan zijn lid van een religieuze beweging die er met z'n allen van overtuigd zijn dat Jezus weer terugkomt op aarde, en ze willen hem dan hun DC-7C aanbieden om de wereld mee rond te gaan om zijn woord te verkondigen.
De kist heeft al sinds 1976 niet meer gevlogen. Tot in de jaren '90 werden de motoren met enige regelmaat gestart, maar dat is op zeker moment ook opgehouden.
Het zou mooi zijn als KLM interesse en vooral geld zou hebben om die kist naar Nederland te halen. De illusie om hem vliegend te houden moeten we niet hebben denk ik, er zijn al zulke projecten die verzand zijn in financiële problemen, en ik denk dan aan de Eastern DC-7. Prachtig project, maar godgillend duur, en staat nu aan de grond met een kapotte motor waar geen geld voor is. De TWA Super Constellation, staat ook aan de grond wegens geldgebrek, mede ook door ruzie in 'het bestuur'. En het Lufthansa Starliner-project, die zo'n beetje naar zero-time wordt teruggebracht. Maar dat is tevens bedoeld als leerproject voor mensen die allerhande luchtvaartgerelateerde technische beroepen en technieken bestuderen, daar gaat het niet in de eerste plaats om geld.
Afijn, zomaar wat gemijmer over een supermooi vliegtuig, waarvan er steeds minder beschikbaar zullen zijn. Als het Aviodrome of de KLM of welke stichting dan ook, nog een ongeschonden en ook nog originele KLM DC-7C zouden willen hebben: dit zou wel eens de laatste kans kunnen zijn.
Op de Facebook-pagina 'The Douglas DC-6 & DC-7 series – an appreciation' wordt er in ieder geval met enige regelmaat over van gedachten gewisseld: https://www.facebook.com/groups/1520050688242015/
Link naar mooie foto's van deze ex PH-DSR: https://www.flickr.com/photos/pyrat_wes ... 2003404478
Link naar geschiedenis van de kist, ruim driekwart naar beneden scrollen: http://www.ruudleeuw.com/guestphotos-2.htm
Tillerman.
Het is de laatste niet-verbouwde DC-7C, dus geen gaten voor vrachtdeuren er in gezaagd en dergelijke. Er zit een VIP interieur in omdat de kist na gebruik door de KLM tot VIP-kist is verbouwd en als zodanig gebruikt.
Het vliegtuig is geregistreerd op naam van Pyramid Oil. De eigenaren daarvan zijn lid van een religieuze beweging die er met z'n allen van overtuigd zijn dat Jezus weer terugkomt op aarde, en ze willen hem dan hun DC-7C aanbieden om de wereld mee rond te gaan om zijn woord te verkondigen.
De kist heeft al sinds 1976 niet meer gevlogen. Tot in de jaren '90 werden de motoren met enige regelmaat gestart, maar dat is op zeker moment ook opgehouden.
Het zou mooi zijn als KLM interesse en vooral geld zou hebben om die kist naar Nederland te halen. De illusie om hem vliegend te houden moeten we niet hebben denk ik, er zijn al zulke projecten die verzand zijn in financiële problemen, en ik denk dan aan de Eastern DC-7. Prachtig project, maar godgillend duur, en staat nu aan de grond met een kapotte motor waar geen geld voor is. De TWA Super Constellation, staat ook aan de grond wegens geldgebrek, mede ook door ruzie in 'het bestuur'. En het Lufthansa Starliner-project, die zo'n beetje naar zero-time wordt teruggebracht. Maar dat is tevens bedoeld als leerproject voor mensen die allerhande luchtvaartgerelateerde technische beroepen en technieken bestuderen, daar gaat het niet in de eerste plaats om geld.
Afijn, zomaar wat gemijmer over een supermooi vliegtuig, waarvan er steeds minder beschikbaar zullen zijn. Als het Aviodrome of de KLM of welke stichting dan ook, nog een ongeschonden en ook nog originele KLM DC-7C zouden willen hebben: dit zou wel eens de laatste kans kunnen zijn.
Op de Facebook-pagina 'The Douglas DC-6 & DC-7 series – an appreciation' wordt er in ieder geval met enige regelmaat over van gedachten gewisseld: https://www.facebook.com/groups/1520050688242015/
Link naar mooie foto's van deze ex PH-DSR: https://www.flickr.com/photos/pyrat_wes ... 2003404478
Link naar geschiedenis van de kist, ruim driekwart naar beneden scrollen: http://www.ruudleeuw.com/guestphotos-2.htm
Tillerman.