PH-DSR -> N777EA

Alles wat niet in de overige rubrieken past
Plaats reactie
Tillerman
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-03-2008 14:43

PH-DSR -> N777EA

Bericht door Tillerman » 05-05-2015 16:55

Ik vroeg me af of het hier bekend is dat er al vele jaren op de luchthaven Phoenix-Goodyear in Arizona, USA, een voormalige KLM DC-7C staat. Het gaat om de PH-DSR 'Barendtsz Zee', C/N 45549, tegenwoordig N777EA.

Het is de laatste niet-verbouwde DC-7C, dus geen gaten voor vrachtdeuren er in gezaagd en dergelijke. Er zit een VIP interieur in omdat de kist na gebruik door de KLM tot VIP-kist is verbouwd en als zodanig gebruikt.

Het vliegtuig is geregistreerd op naam van Pyramid Oil. De eigenaren daarvan zijn lid van een religieuze beweging die er met z'n allen van overtuigd zijn dat Jezus weer terugkomt op aarde, en ze willen hem dan hun DC-7C aanbieden om de wereld mee rond te gaan om zijn woord te verkondigen.
De kist heeft al sinds 1976 niet meer gevlogen. Tot in de jaren '90 werden de motoren met enige regelmaat gestart, maar dat is op zeker moment ook opgehouden.

Het zou mooi zijn als KLM interesse en vooral geld zou hebben om die kist naar Nederland te halen. De illusie om hem vliegend te houden moeten we niet hebben denk ik, er zijn al zulke projecten die verzand zijn in financiële problemen, en ik denk dan aan de Eastern DC-7. Prachtig project, maar godgillend duur, en staat nu aan de grond met een kapotte motor waar geen geld voor is. De TWA Super Constellation, staat ook aan de grond wegens geldgebrek, mede ook door ruzie in 'het bestuur'. En het Lufthansa Starliner-project, die zo'n beetje naar zero-time wordt teruggebracht. Maar dat is tevens bedoeld als leerproject voor mensen die allerhande luchtvaartgerelateerde technische beroepen en technieken bestuderen, daar gaat het niet in de eerste plaats om geld.

Afijn, zomaar wat gemijmer over een supermooi vliegtuig, waarvan er steeds minder beschikbaar zullen zijn. Als het Aviodrome of de KLM of welke stichting dan ook, nog een ongeschonden en ook nog originele KLM DC-7C zouden willen hebben: dit zou wel eens de laatste kans kunnen zijn.

Op de Facebook-pagina 'The Douglas DC-6 & DC-7 series – an appreciation' wordt er in ieder geval met enige regelmaat over van gedachten gewisseld: https://www.facebook.com/groups/1520050688242015/

Link naar mooie foto's van deze ex PH-DSR: https://www.flickr.com/photos/pyrat_wes ... 2003404478

Link naar geschiedenis van de kist, ruim driekwart naar beneden scrollen: http://www.ruudleeuw.com/guestphotos-2.htm

Tillerman.
Jets are nice. Props are nicer.

Classic
Berichten: 48
Lid geworden op: 09-04-2008 08:01

Bericht door Classic » 12-05-2015 10:09

Het is mij bekend.
In mijn DSR file kom ik in 1963 het volgende tegen:
N904ME 1963-01 US Leasing Corp, San Francisco
The aircraft was converted at Horton & Horton in Fort Worth, TX from a 100+ pax down to 42. The conversion took about 4 months and the aircraft was used exclusively for the Interpublic Group of Companies. It was used once by Lady Bird Johnson and her daughter used it to fly around the US as part of her Beautify America campaign (planting trees along roads, creating parks, etc.) Other than that it was for InterPublic’s use only. Ex-KLM Captain Peter Rowland, who was the PIC on all flights.

1973-04 Bought by Pyramid Oil Co, Litchfield
N777EA 1973-08-01 Re-registered at Goodyear, Arizona
1976-02-21 Last flight from Tucson, AZ to Goodyear Litchfield, AZ

mvg,
Ronald Dijkstra

Henk de Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2008 15:16

Bericht door Henk de Waard » 12-05-2015 15:13

Uit de FAA database van vandaag (12-5-15)
http://registry.faa.gov/aircraftinquiry ... rtxt=777EA

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 27-08-2015 20:14

Inderdaad zeer bekend.

Machine heeft een soort VIP interieur maar is verder nog goed compleet, ook de cockpit.
Is werkelijk zeer bijzonder dat de machine zo ontzettend lang op dezelfde plek staat en dat nog steeds zonder kleerscheuren doorstaat.

Zo mooi zijn als hij ooit weer luchtwaardig gemaakt zou kunnen worden, uiteraard in KLM kleuren......
Maar die kans is uiterst klein.

Plaats reactie