Aandenkens aan Inaugurele vluchten.

Over alles wat een KLM logo draagt.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Aandenkens aan Inaugurele vluchten.

Bericht door TheFlyingDutchman » 20-03-2008 22:36

Beste lezers,

Een paar maanden geleden ben ik in het bezit gekomen van een prachtige karaf die vervaardigd was voor de eerste KLM lijndienstvlucht met de Douglas DC7-C in 1957 naar New York.
Helaas is de gravering op de foto niet te zien.

Afbeelding

Natuurlijk erg zeldzaam.

Er zijn in de loop der jaren wel meer verschillende aandenkens vervaardigd voor bijvoorbeeld openingsvluchten naar nieuwe bestemmingen.

De laatste jaren zijn dat meestal tegels met opdruk in diverse formaten.

Ik vraag mij af of er vroeger voor bijvoorbeeld de Constellation, Super Constellation en de eerste DC8, de eerste DC10 en B747 ook speciale aandenkens zijn vervaardigd.

Ik ben ook benieuwd of deze dan aan alle passagiers aan boord van een eerste vlucht werden uitgereikt.

Wie weet er meer van?

Classic
Berichten: 48
Lid geworden op: 09-04-2008 08:01

Bericht door Classic » 09-04-2008 12:57

Niet alleen tegels zijn tegenwoordig in, zoals blijkt uit onderstaande verhaal in de Wolkenridder van 3 maart 2004:
Eerste 777-vlucht naar Tokio
Gisteren vloog KLM voor het eerst met een Boeing 777 naar Tokio. Deze vlucht was tevens de start van een dagelijkse retourdienst tussen Amsterdam en de Japanse hoofdstad.
KLM vliegt al 53 jaar naar Tokio. Met ingang van 2 maart is de frequentie verhoogd naar zeven keer per week. Om dit heuglijke feit een feestelijk tintje te geven was, naast directeur Peter Hartman ook Anton Geesink, voormalig wereld- en olympisch judokampioen, op de vlucht naar Tokio aanwezig.
Feestelijk tintje
Bij aankomst in Tokio kregen alle passagiers als aandenken een Delfts blauwe KLM-pennenhouder. Ook de retourvlucht naar Amsterdam kreeg de nodige aandacht. Voor vertrek vond een kleine ceremonie plaats. KLM-directeur Peter Hartman en de Nederlandse ambassadeur in Japan knipten een lint door en ook alle passagiers op deze terugvlucht ontvingen een KLM-huisje uit handen van Pieter Elbers, general manager Japan en Korea en Boet Kreiken, area manager Asia Pacific.

Groeten,
Ronald Dijkstra

Classic
Berichten: 48
Lid geworden op: 09-04-2008 08:01

Bericht door Classic » 09-04-2008 13:03

De pennenbak uitgegeven aan passagiers en bemanning voor de 7e dagelijkse vlucht Amsterdam-Tokyo-Amsterdam.
Afbeelding
Afbeelding

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 09-04-2008 13:25

Hallo Ronald,

Bedankt voor je bericht.
Leuk om te lezen dat er ook tegenwoordig zo af en toe nog wat leuke dingen worden uitgegeven op eerste lijndienstvluchten of eerste vluchten met een nieuw vliegtuigtype.

Ik weet nog dat de vliegtuigfabrikanten vroeger aan de acceptance teams ook leuke aandenkens uitreikten bij de overdracht van het eerste toestel.
Van Boeing heb ik nog een aantal van die dingen kunnen bemachtigen.
Maar onlangs vroeg ik aan de technisch vlieger B777 of er voor de eerste -300 nog aandenkens vervaardigd waren. Het antwoord was nee. Ook daar dus allemaal een tandje minder en kaler...

(Als schrale troost kunnen we echter intern KLM nu wel weer spreken van een "Korte Zeven" en een "Lange Zeven".
Doet de mooie tijden van de Acht dan toch weer een beetje herleven!)

Het zijn wel leuke dingen om te verzamelen, maar de oplage is zeer beperkt, dus eraan komen is niet altijd even simpel, zeker niet het spul uit lang vervlogen tijden.
Zo af en toe nog een mazzeltje, want ik ben inmiddels ook in het bezit van een tegel van de 1e LAX dienst met de DC10 in 1979.

Groeten,
Ronald.

DrDjr
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-02-2010 19:50

Bericht door DrDjr » 12-02-2010 20:09

Er zijn de laatste jaren wel "eerste vlucht KLM-huisjes" uitgegeven.
Achterop staat dan naast het KLM stempel een tekst over de eerste B777 vlucht naar Lima met de datum bijvoorbeeld.
Leuke dingetjes die je uiteraard niet echt veel zult tegenkomen.

Plaats reactie