KLM Hotel 't Rif te Biak, Nieuw Guinea.

Alles over KLM gebouwen en KLM Hotels
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

KLM Hotel 't Rif te Biak, Nieuw Guinea.

Bericht door TheFlyingDutchman » 05-03-2008 20:31

Beste lezers,

Biak zou in de jaren '50 een enorm belangrijk knooppunt op de KLM Verre Oosten lijnen worden, zeker in de periode 1957-1963 toen wij vanwege de Nieuw Guinea kwestie niet mochten landen in Jakarta.

Zowel de Tokio als de Australië diensten deden Biak aan.

Ook de Pooldienst had als eindpunt Biak, en sloot aldaar aan op de Zuid-route naar Amsterdam. Dit was de KLM rond-de-wereld dienst die de Golden Circle Service genoemd werd.

KLM bemanningen hadden aanvankelijk een zeer primitief onderkomen te Biak. Een door het Amerikaanse leger achtergelaten Nissen-hut van golfplaat. Bloedheet en zonder enig comfort of voorzieningen.

KLM Directeur Albert Plesman vond dat daar verbetering in moest komen en gaf opdracht tot de bouw van een eigen KLM hotel.
De bouw kwam gereed in 1953, geheel door Ballast Nedam gebouwd, maar ook met hulp van de lokale bevolking te Biak.

Het hotel was in vergelijking met eerder genoemde accomodatie een verademing. Het zou een belangrijke ontmoetingsplaats worden voor de Nederlandse gemeenschap te Biak.
Ook de rijsttafel die geserveerd werd, zou spoedig tot in de wijde omtrek bekend en geroemd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Let op het geparkeerde VW-busje van de Kroonduif)

Afbeelding
Hotelreceptie (en KLM reserveringskantoor??)

Afbeelding
Restaurant en lounge.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Flessenbar achter het hotel, zo genoemd vanwege de ingemetselde lege flessen waaruit de bar was opgebouwd.

Afbeelding
Ansichtkaart van het hotel.

[Foto's: Diverse Internetsites]

Het hotel is er anno 2008 nog steeds, al is het wat in verval geraakt.
Het heet thans Hotel Irian en is nagenoeg niet veranderd!

Als er mensen zijn met meer foto's van bijvoorbeeld de kamers in de jaren '50 of andere niet getoonde plekken in het hotel dan hoor ik het graag.
Ook herinneringen van mensen die er geslapen hebben zijn welkom.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 21-09-2008 16:13

Beste lezers,

In de Wolkenridder van november 1953 trof ik nog een artikel aan over de opening van het KLM hotel te Biak:

Afbeelding


TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 05-10-2009 13:00

Mooie beelden vanuit de Tower.
Weer eens een andere blik op het KLM Hotel.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 11-10-2009 18:12

Hieronder wat redelijk recente foto's van het voormalige KLM Hotel 't Rif op Biak.
Thans heet het Hotel Irian.
Oud KLM-ers en mensen die destijds in Nieuw Guinea hebben gewoond zullen het ongetwijfeld direkt als zodanig herkennen.

Via Dhr. J. Weggemans die regelmatig naar Biak gaat ontving ik diverse foto's van het hotel zoals het er de laatste paar jaar bij stond:

2008:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het interieur is nauwelijks veranderd t.o.v. de KLM tijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens is men in 2009 begonnen met de grondige renovatie van het hotel, wat inmiddels na 56 jaar gebruik en een ongunstig klimaat voor het houtwerk hard nodig was!
Gelukkig pakt men het grondig aan, maar met behoud van de originele details en architectuur [Foto's wederom via J. Weggemans]:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zojuist kreeg ik een mail van Dhr. P. van Velzen die net teruggekeerd is uit Biak met goed nieuws:

"Onlangs was ik nog op Biak. Hotel Irian is recent grondig gerenoveerd met respect voor de originele architectuur. In het kort komt het erop neer dat de vloeren intact zijn gehouden en dat al het houtwerk is vernieuwd. De kamers zijn qua muren en balcon hetzelfde gebleven, maar het materiaal is allemaal vernieuwd en met name het sanitair is niet meer te vergelijken met vroeger. Ook qua inrichting herken je het niet meer terug.
De prijzen zijn dan ook fors gestegen want het ziet er nu allemaal luxe uit. Er is een zwembad in de tuin gemaakt.
De flessenbar is teruggekeerd als karaokebar.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt omdat ik er was terwijl het donker was."

Wie weet krijg ik binnenkort nog foto's van Dhr Weggemans van het hotel zoals het er nu na bovenstaande grondige renovatie uitziet.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 11-04-2010 19:41

Beste lezers,

De renovatie van het voormalige KLM hotel is inmiddels kennelijk voltooid, getuige onderstaande foto's van Dhr. J. Weggemans van november 2009.

Hotel Irian maakt thans deel uit van de Aerowisata hotel groep en naar ik aanneem was voor toetreding tot deze keten wel een renovatie en bepaalde modernisering noodzakelijk.

Gelukkig heeft men dit, zoals hierboven al aangegeven, met groot respect voor de originele architectuur gedaan.
Dit maakt dat veel van de oude charme behouden is gebleven, maar dat men aldaar nu wel in goed comfort kan overnachten.

Afbeelding
Hoofdingang.

Afbeelding
Lobby / Restaurant / Lounge ruimte.

Afbeelding
En zelfs een prachtig nieuw zwembad in de tuin achter het hotel.

Een mooi 2e leven voor KLM Hotel 't Rif zou ik zeggen!

Plaats reactie