KLM Hotel Plaswijck Bangkok.

Alles over KLM gebouwen en KLM Hotels
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

KLM Hotel Plaswijck Bangkok.

Bericht door TheFlyingDutchman » 22-03-2009 14:40

Beste lezers,

Bangkok was al vanuit de oude Indië-tijd een belangrijk knooppunt in het Verre Oosten netwerk van de KLM en zou dat ook vele jaren blijven.

Niet verwonderlijk dus dat de KLM daar uiteindelijk ook een eigen hotel zou openen, zodat de bemanningen in de nabijheid van het vliegveld Don Muang konden overnachten.

Een stukje geschiedenis:

Plaswijck was oorspronkelijk het buitenhuis van de Thaise minister-president Luang Plaek Pibulsonggram en het werd gebouwd in 1932.
De KLM heeft het aanvankelijk voor 30 jaar kunnen huren.

Maar het terrein bestond op dat moment eigenlijk alleen uit het buitenhuis wat later als hoofdgebouw zou dienen.

In die tijd waren er in Bangkok nog vele zogenaamde opiumkits, maar het stadsbestuur wilde daarvan af en sloot de gelegenheden.

Een Duitse ingenieur, die tunnels gebouwd had voor de spoorlijn naar Chiangmai, maakte de KLM attent op de houten gebouwen.
Hij wilde voor de KLM ook wel zorgdragen voor het verplaatsen ervan naar het Plaswijck-terrein.

Deze houten gebouwen (met "platje" ervoor) zouden nog tot ver in de jaren '60 dienst doen als crew-accomodatie.
Later kwamen er betonnen gebouwen voor in de plaats en verdween een flink stuk van de oude koloniale sfeer op het terrein.
Het voordeel was echter het grotere comfort.
Het daggeld was laag, men had immers "KLM kost & inwoning".

Op het terrein was ook de KLM catering gevestigd, aanvankelijk nog redelijk kleinschalig, maar later enorm gegroeid. KLM verzorgde er namelijk ook nog catering voor andere maatschappijen.

[Bron: Interview met Frans Evers door Peter Steinmetz]

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Hoofdgebouw.


Afbeelding
Receptie / lobby in Hoofdgebouw. [Foto: M. Heijnis]


Afbeelding
Uitzicht op de tuin vanuit de lobby. [Foto: M. Heijnis]


Afbeelding
Kamerlabel.

Afbeelding
Overnachtingsbon voor nachtstop passagiers.


Afbeelding
Luchtopname van het Plaswijck-terrein in 1953.


Afbeelding
Zwembad en houten bungalows.


Afbeelding

Uitzicht op de eetzaal. [Foto: M. Heijnis]
Links en rechts de hotelaccomodatie.

Afbeelding


Afbeelding
Gedeelte van de tennisbaan. [Foto: M. Heijnis]


Feestelijkheden op Plaswijck:

Afbeelding
Paaseieren zoeken in de tuin achter het hoofdgebouw.


Afbeelding
Vlaggetjesdag in het buitenland, Haringfeest in Plaswijck.


Afbeelding
Plaswijck in de jaren '70, hout maakt plaats voor beton... [Foto's via P. Orange]

Plattegrond van Plaswijck in 1970:
Afbeelding


Uiteindelijk heeft de KLM een nieuw crewhotel laten bouwen in Bangkok, Baan Thara genaamd. Dit werd in 1986 in gebruik genomen.

Plaswijck heeft dus bijna 40 jaar dienst gedaan als onderkomen voor bemanningen en andere KLM-ers.

Ook heeft het hotel een zeer belangrijke rol gespeeld bij de tijdelijke opvang van passagiers tijdens een aantal grote repat-operaties uit Indonesië en Nieuw Guinea.

Ik ben heel benieuwd naar herinneringen van bemanningen aan dit hotel.
Ook zijn meer foto's welkom, met name van bijvoorbeeld de kamers in de houten gebouwen, en het "Praethuys" dat was de bijnaam (uit de Fabeltjeskrant) van de bar in de 'houten tijd'.
Later kwam er een moderne bar in een betonnen gebouw.

Dus heeft U ervaringen of foto's, dan hoor ik dat graag!

jupio
Berichten: 9
Lid geworden op: 22-08-2008 10:06

KLM Hotel Plaswijck

Bericht door jupio » 25-03-2009 11:26

fijn dat er een item overPlaswijck is.
Ik herinner me dat toen ik in 1977 voor het eerst kwam het 'preathuys' (de bar) nog in een zijkamertje van het restaurant zat. het latere preathuys stond vooraan in plaswijck, achter het zwembad.
De zaken werden daar bestierd door een Thai die zich 'Jimmy' noemde. Hijj heette eigenlijk anders, geloof ik. Zijn vrouw hielp hem . Die vrouw heb ik in 25 jaar één keer zien lachen. Jimmy was zelf ook een behoorlijke zuurpruim. Tegen sluitingstijd was hij echt niet meer te genietn. Hij handelde in olifantgewichtjes en andere prulletjes. Ook had hij de softdrinkhandel van Plaswijck in handen. Een keer was hij door het dolle en had een hoop schik, toen stak hij zelfs pinda's in zijn neus.
In de eerste jaren dat ik daar kwam werd er nog Payak bier verkocht. Dat had zoveel arcenicum dat je na twee flessen de volgende dag niet meer wist hoeveel aspirines je mooest slikken.
Op de gangen van de hotelkamers stond een ijskast met snackjes en softdrinks voor de nachtbrakers onder ons.
Het grote genot van hotel plaswijck (en later Baan Thara) was dat het eten inclusief was. Je ervaarde het als gratis eten.
De tom yan kung soep herinner ik me als een favoriet, maar ook de thai beef, de nasi,.
De eieren bij het ontbijt smaakten altijd wat naar vis door het vismeel dat de kippen daar krijgen.
Over de kamers gesproken, iedereen wilde op de bovenverdieping omdat het lopen van de nachtbrakers onzettend doorklonk door het beton van de verdiepingvloer.
Het hotel had een gewleldig gezellig imago, het voelde aan als thuiskomen. Je kende zellfs de bediening met naam.
Bankok was jarenlang een 'hub' naar Taiwan, Manilla, Singapore en Tokyo ('de zuid ) en je zat er dus bijna elke verrre oosten reis.
Vooraan bij de gate (de poort) zaten diverse handelaars die vooral imitatie merkkleding verkochten.
Ik heb er ontzettend veel plezier gehad en ik ben bliij met de fotoś op dize site.
wie heeft er nog meer?
groeten
juup
Het was een mooie tijd!!

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 25-03-2009 17:41

Hallo Juup,

Bedankt voor je bijdrage met herinneringen aan het mooie Plaswijck, leuk!
Als ik het goed begrijp heb je dus nog net het oude "Praethuys" in het houten eetzaalgebouw meegemaakt.
Ik hoop met jou dat er nog iemand is die daar foto's van heeft, ook van het bord boven de ingang.

Met komst van de betonnen gebouwen als crewaccomodatie kwam er meer comfort maar verdween natuurlijk wel een beetje de oude sfeer van het terrein, "elk voordeel heb z'n nadeel" zullen we dan maar zeggen..

Jammer dat deze tijd van eigen KLM onderkomens voorgoed voorbij is, zoals jij het zegt: het was een mooie tijd!

Groeten,
Ronald.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 04-10-2009 14:31

Beste lezers,

Op Google Earth is goed te volgen wat er allemaal kan veranderen in een korte tijd.

Hieronder een Google Earth foto van het voormalige Plaswijckterrein uit 2007.

Afbeelding

Duidelijk is het hoofdgebouw, de tennisbaan en het zwembad te zien met daarachter het grote voormalige KLM Catering complex.

Hieronder dezelfde locatie maar dan in november 2008, slechts een jaar later.

Afbeelding

Afbeelding

Het hele Cateringcomplex is al helemaal gesloopt.
Ook het zwembad lijkt er al niet meer zo geweldig uit te zien.

Hopelijk laat men het oude Plaswijck terrein verder met rust.
Het oude hoofdgebouw heeft immers ook nog Thaise historie voordat de KLM er gebruik van ging maken.
Het zou enorm zonde zijn als dit verdwijnt!!

We moeten er maar het beste van hopen.

mistifarang
Berichten: 34
Lid geworden op: 04-10-2009 06:41

Bericht door mistifarang » 04-10-2009 19:48

Leuk om te weten. Ik ben in 1962 tijdens een stop op de route Biak - Bangkok - Beiroet - Amsterdam slechts een uur of vier in BKK geweest.

Aangezien ik in BKK woon zal ik proberen het e.e.a. terug te vinden en zien hoe het er nu uitziet.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 06-10-2009 09:37

Dat zou heel mooi zijn, alvast bedankt.
Ben heel benieuwd - indien mogelijk - zijn foto's van de huidige situatie meer dan welkom!

mistifarang
Berichten: 34
Lid geworden op: 04-10-2009 06:41

Bericht door mistifarang » 06-10-2009 10:44

TheFlyingDutchman schreef:Dat zou heel mooi zijn, alvast bedankt.
Ben heel benieuwd - indien mogelijk - zijn foto's van de huidige situatie meer dan welkom!
ben niet te optimistisch! Wil niet negatief zijn, maar veel wordt/werd vernietigd/misbruikt en slecht onderhouden in deze landen!
Ik zal met een Thai gaan om iets gemakkelijker toegang te hebben en als guards camera's zien worden ze al zenuwachtig..........

mistifarang
Berichten: 34
Lid geworden op: 04-10-2009 06:41

Plaswijck

Bericht door mistifarang » 07-11-2009 05:20

Gisteren heb ik "Plaswijck" bezocht en werd in staat gesteld binnen de hekken te komen, resulterend in 47 random foto's. Ik hoop dat enkelen onder jullie er wat aan hebben.

Ik was nog niet zo ver dat ik in de (alle leegstaande) gebouwen kon komen. Het was er geen rotzooi aangezien het nog in familiehanden is. De tand des tijds knaagt wel wat en er is in principe geen onderhoud alleen dat het grondstuk wat wordt onderhouden.

Ik ben nu van plan om foto's uit het forum te printen en daarmee opnieuw te gaan om vanuit dezelfde positie opnieuw een foto te maken. Ik ben inmiddels met de guards op goede voet. Nu was mijn bezoek alleen een probeersel om te kijken waar ik (en de boedel) aan toe zou zijn. Ik zal dan ook proberen in de gebouwen te komen maar dat is echter denk ik niet zo interessant aangezien ze leeg zijn.

Het terrein op de hoek van de Chaeng Wattana Rd. en Soi 1 (waar de ingang is) is geheel met de grond gelijk gemaakt.

http://mistifarang.smugmug.com/Thailand ... 5414_w9w7x

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 07-11-2009 20:15

Wat een schitterende fotoserie!

Daar zijn vele KLM-ers en oud KLM-ers best blij mee denk ik.
Een mooi weerzien met een sfeervolle plek uit de herinnering.

Goed om te zien dat het terrein er nog zo mooi bij ligt, al is het onderhoud aan de gebouwen dan wat minimaal.
De tuinen zijn in ieder geval nog prachtig!

Het zou zeker leuk zijn om foto's te maken van de gebouwen in een toen & nu situatie mocht je daartoe in de gelegenheid worden gesteld door de huidige eigenaar.

Het zou helemaal mooi zijn als het je lukt om ook binnen in de gebouwen foto's te maken.

De foto's die ikzelf uit de KLM tijd heb geplaatst zijn uit verschillende perioden, maar kennelijk staat er nog veel.
Zelfs de betonnen gebouwen waar vanaf de jaren '70 de kamers waren.
Voorheen waren dat houten gebouwen, maar die zijn destijds al allemaal gesloopt om plaats te maken voor al dat beton.

mistifarang
Berichten: 34
Lid geworden op: 04-10-2009 06:41

Plaswijck

Bericht door mistifarang » 08-11-2009 05:39

Ik zal printen maken van de oude foto's en met deze opnieuw gaan om ze als uitgangspunt te gebruiken voor een recente foto en zal ze dan samen zien te voegen tot een foto.

Plaats reactie