KLM Hotel Plaswijck Bangkok.
Geplaatst: 22-03-2009 14:40
Beste lezers,
Bangkok was al vanuit de oude Indië-tijd een belangrijk knooppunt in het Verre Oosten netwerk van de KLM en zou dat ook vele jaren blijven.
Niet verwonderlijk dus dat de KLM daar uiteindelijk ook een eigen hotel zou openen, zodat de bemanningen in de nabijheid van het vliegveld Don Muang konden overnachten.
Een stukje geschiedenis:
Plaswijck was oorspronkelijk het buitenhuis van de Thaise minister-president Luang Plaek Pibulsonggram en het werd gebouwd in 1932.
De KLM heeft het aanvankelijk voor 30 jaar kunnen huren.
Maar het terrein bestond op dat moment eigenlijk alleen uit het buitenhuis wat later als hoofdgebouw zou dienen.
In die tijd waren er in Bangkok nog vele zogenaamde opiumkits, maar het stadsbestuur wilde daarvan af en sloot de gelegenheden.
Een Duitse ingenieur, die tunnels gebouwd had voor de spoorlijn naar Chiangmai, maakte de KLM attent op de houten gebouwen.
Hij wilde voor de KLM ook wel zorgdragen voor het verplaatsen ervan naar het Plaswijck-terrein.
Deze houten gebouwen (met "platje" ervoor) zouden nog tot ver in de jaren '60 dienst doen als crew-accomodatie.
Later kwamen er betonnen gebouwen voor in de plaats en verdween een flink stuk van de oude koloniale sfeer op het terrein.
Het voordeel was echter het grotere comfort.
Het daggeld was laag, men had immers "KLM kost & inwoning".
Op het terrein was ook de KLM catering gevestigd, aanvankelijk nog redelijk kleinschalig, maar later enorm gegroeid. KLM verzorgde er namelijk ook nog catering voor andere maatschappijen.
[Bron: Interview met Frans Evers door Peter Steinmetz]
Foto's:
Hoofdgebouw.
Receptie / lobby in Hoofdgebouw. [Foto: M. Heijnis]
Uitzicht op de tuin vanuit de lobby. [Foto: M. Heijnis]
Kamerlabel.
Overnachtingsbon voor nachtstop passagiers.
Luchtopname van het Plaswijck-terrein in 1953.
Zwembad en houten bungalows.
Uitzicht op de eetzaal. [Foto: M. Heijnis]
Links en rechts de hotelaccomodatie.
Gedeelte van de tennisbaan. [Foto: M. Heijnis]
Feestelijkheden op Plaswijck:
Paaseieren zoeken in de tuin achter het hoofdgebouw.
Vlaggetjesdag in het buitenland, Haringfeest in Plaswijck.
Plaswijck in de jaren '70, hout maakt plaats voor beton... [Foto's via P. Orange]
Plattegrond van Plaswijck in 1970:
Uiteindelijk heeft de KLM een nieuw crewhotel laten bouwen in Bangkok, Baan Thara genaamd. Dit werd in 1986 in gebruik genomen.
Plaswijck heeft dus bijna 40 jaar dienst gedaan als onderkomen voor bemanningen en andere KLM-ers.
Ook heeft het hotel een zeer belangrijke rol gespeeld bij de tijdelijke opvang van passagiers tijdens een aantal grote repat-operaties uit Indonesië en Nieuw Guinea.
Ik ben heel benieuwd naar herinneringen van bemanningen aan dit hotel.
Ook zijn meer foto's welkom, met name van bijvoorbeeld de kamers in de houten gebouwen, en het "Praethuys" dat was de bijnaam (uit de Fabeltjeskrant) van de bar in de 'houten tijd'.
Later kwam er een moderne bar in een betonnen gebouw.
Dus heeft U ervaringen of foto's, dan hoor ik dat graag!
Bangkok was al vanuit de oude Indië-tijd een belangrijk knooppunt in het Verre Oosten netwerk van de KLM en zou dat ook vele jaren blijven.
Niet verwonderlijk dus dat de KLM daar uiteindelijk ook een eigen hotel zou openen, zodat de bemanningen in de nabijheid van het vliegveld Don Muang konden overnachten.
Een stukje geschiedenis:
Plaswijck was oorspronkelijk het buitenhuis van de Thaise minister-president Luang Plaek Pibulsonggram en het werd gebouwd in 1932.
De KLM heeft het aanvankelijk voor 30 jaar kunnen huren.
Maar het terrein bestond op dat moment eigenlijk alleen uit het buitenhuis wat later als hoofdgebouw zou dienen.
In die tijd waren er in Bangkok nog vele zogenaamde opiumkits, maar het stadsbestuur wilde daarvan af en sloot de gelegenheden.
Een Duitse ingenieur, die tunnels gebouwd had voor de spoorlijn naar Chiangmai, maakte de KLM attent op de houten gebouwen.
Hij wilde voor de KLM ook wel zorgdragen voor het verplaatsen ervan naar het Plaswijck-terrein.
Deze houten gebouwen (met "platje" ervoor) zouden nog tot ver in de jaren '60 dienst doen als crew-accomodatie.
Later kwamen er betonnen gebouwen voor in de plaats en verdween een flink stuk van de oude koloniale sfeer op het terrein.
Het voordeel was echter het grotere comfort.
Het daggeld was laag, men had immers "KLM kost & inwoning".
Op het terrein was ook de KLM catering gevestigd, aanvankelijk nog redelijk kleinschalig, maar later enorm gegroeid. KLM verzorgde er namelijk ook nog catering voor andere maatschappijen.
[Bron: Interview met Frans Evers door Peter Steinmetz]
Foto's:
Hoofdgebouw.
Receptie / lobby in Hoofdgebouw. [Foto: M. Heijnis]
Uitzicht op de tuin vanuit de lobby. [Foto: M. Heijnis]
Kamerlabel.
Overnachtingsbon voor nachtstop passagiers.
Luchtopname van het Plaswijck-terrein in 1953.
Zwembad en houten bungalows.
Uitzicht op de eetzaal. [Foto: M. Heijnis]
Links en rechts de hotelaccomodatie.
Gedeelte van de tennisbaan. [Foto: M. Heijnis]
Feestelijkheden op Plaswijck:
Paaseieren zoeken in de tuin achter het hoofdgebouw.
Vlaggetjesdag in het buitenland, Haringfeest in Plaswijck.
Plaswijck in de jaren '70, hout maakt plaats voor beton... [Foto's via P. Orange]
Plattegrond van Plaswijck in 1970:
Uiteindelijk heeft de KLM een nieuw crewhotel laten bouwen in Bangkok, Baan Thara genaamd. Dit werd in 1986 in gebruik genomen.
Plaswijck heeft dus bijna 40 jaar dienst gedaan als onderkomen voor bemanningen en andere KLM-ers.
Ook heeft het hotel een zeer belangrijke rol gespeeld bij de tijdelijke opvang van passagiers tijdens een aantal grote repat-operaties uit Indonesië en Nieuw Guinea.
Ik ben heel benieuwd naar herinneringen van bemanningen aan dit hotel.
Ook zijn meer foto's welkom, met name van bijvoorbeeld de kamers in de houten gebouwen, en het "Praethuys" dat was de bijnaam (uit de Fabeltjeskrant) van de bar in de 'houten tijd'.
Later kwam er een moderne bar in een betonnen gebouw.
Dus heeft U ervaringen of foto's, dan hoor ik dat graag!