Voormalige KLM Hotels in Bangkok, december 2009.

Alles over KLM gebouwen en KLM Hotels
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Voormalige KLM Hotels in Bangkok, december 2009.

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-12-2009 14:30

Beste Lezers,

Tijdens de kerstweek had ik het genoegen in Bangkok te verblijven.
Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de voormalige KLM Hotels aldaar te bezoeken, want de terreinen en de gebouwen zijn er nog.
De laatste keer voor mij in Bangkok was 20 jaar geleden, dus er is wel veel veranderd!

Het is dan toch altijd weer aardig om te zien hoe de plaatsen waar je vroeger wel geweest bent er nu bij staan.

Plaswijck.

Dit was een KLM hotel met een lange en bewogen historie.
Nadat de KLM in december 1985 naar het nieuw gebouwde Baan Thara verhuisde, is er op het oude Plaswijck terrein wel het een en ander gebeurd.

Het terrein is in privé handen gekomen. De naam van de huidige eigenaar is mij niet bekend.
Zoals gebruikelijk zijn dergelijke landgoederen in Thailand goed bewaakt en met hekken omgeven.
Gelukkig had ik vanuit het hotel een auto met chauffeur geregeld. De chauffeur sprak/verstond redelijk Engels en uiteraard Thais. Dit laatste bleek onontbeerlijk om toestemming te krijgen om op het terrein te kunnen komen. Mijn chauffeur is het gelukt de dienstdoende bewaker en uiteindelijk zijn baas zover te krijgen met de heer des huizes te bellen om om toestemming te vragen.
Dat is gelukt. Het grote hek ging open, de auto kon het terrein op. Ik kreeg een bewaker toegewezen die constant met mij meeliep. De beste man sprak geen letter Engels, maar dat hoefde ook niet. Ik mocht overal rondlopen en foto’s maken zoveel ik wilde, en daar ging het uiteindelijk om.

Het voormalige KLM catering/keukencomplex is nog niet zo lang geleden gesloopt en het terrein ligt nog braak. Ook de betonbouw uit de jaren ’70 is reeds lang geleden gesloopt.
Het hoofdgebouw en diverse bijgebouwen uit de ‘oude tijd’ zijn er nog, evenals het zwembad en de tennisbaan. De tuin achter het hoofdgebouw is thans een met bomen en tropische planten omzoomd grasveld.

Voor een complex wat inmiddels bijna 80 jaar oud is, staat alles er nog heel aardig bij. De tuinen zijn prachtig en je beseft niet midden in een drukke stad te zitten als je er rondloopt.
Alleen het vliegverkeer vanaf Don Muang zorgt af en toe voor verstoring van de rust.

Een foto-impressie.

Hoofdgebouw vanaf entree en voorzijde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tennisbaan:

Afbeelding

Zwembad:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijkant & Achterzijde hoofdgebouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tuin aan achterzijde waar vroeger de hotelaccomodatie en de eetzaal stonden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diverse bijgebouwen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Entree terrein gezien vanaf Hoofdgebouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voormalig Catering/Keuken complex (gelegen achter het zwembad/tennisbaan) wat onlangs dus is gesloopt:

Afbeelding

Afbeelding

Baan Thara.

Na het bezoek aan Plaswijck doorgereden naar Baan Thara.
(58/2 Chaeng Wattana Rd, Pak-Kred, Nonthaburi 11120 Bangkok)

Baan Thara werd op 15 januari 2002 gesloten en in augustus 2002 verkocht aan de Charoen Pokphand Group die de concessie heeft van de ca. 5000 7-Eleven winkels in Thailand.
Onder de nieuwe naam Tara Park wordt het complex gebruikt als trainingcentrum voor 7-Eleven staff. Van de zeven bungalows zijn er 4 gesloopt en vervangen door een personeelsrestaurant en training-faciliteiten waaronder een model op ware grootte van een 7-Eleven winkel inclusief het karakteristieke geluid van de deurbel en alle standaard-artikelen, maar dan gemaakt van hout of ander bestendig materiaal.
De accommodatie van management, trainees en instructeurs bestaat nu uit 3 bungalows met ieder 10 kamers en de torenflat met 8 x 8 kamers, totaal 94 kamers. In de kamers staan nu twee bedden in plaats van één.
Nadat de gebouwen en de grond links van Baan Thara door de CP Group waren aangekocht (waar de Zwitserse Züllig fabriek stond) is daar een Technology Institute gebouwd en ingericht waar personeel van de CP Group een academische bedrijfsgerichte opleiding kan volgen.
[Bron: Informatie J. Eveleens]

Helaas is het mij hier niet gelukt om langs de bewaking te komen, ondanks verwoede pogingen van mijn chauffeur.
Mogelijk dat het te maken had met het feit dat het de kerstweek was en ik er op een zaterdag was. Maar goed, her en der van afstand toch wel een aantal foto’s kunnen nemen.
Alle gebouwen zijn er nog en zo te zien is de tuin nog even prachtig als die altijd al was.

Een, helaas beperkte, foto-impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Via Google Earth is van bovenaf goed te zien dat het terrein eigenlijk nog precies zo is als in de KLM tijd. Ook zwembad en tennisbaan zijn nog aanwezig.

Het was een leuke middag vol KLM nostalgie!

Met deze topic hoop ik vele (oud) KLM-collega's een (nostalgisch) plezier te doen.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 13-01-2010 15:19

Beste Lezers,

Via Jan Eveleens ontving ik bijgaande foto's van het voormalige Baan Thara terrein, waarvoor hartelijk dank!

Hij was toevallig ook in Bangkok, en maakte begin januari 2010 de volgende foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De compleet nagebouwde 7-11 winkel voor trainings-doeleinden op het voormalige Baan Thara terrein:

Afbeelding

Afbeelding

Leuke beelden van herkenning!

mistifarang
Berichten: 34
Lid geworden op: 04-10-2009 06:41

Hotel Plaswijck

Bericht door mistifarang » 05-02-2010 20:30

Goede herinneringsfoto's!

De eigenaar van Plaswijck was http://en.wikipedia.org/wiki/Plaek_Pibulsonggram en nu dus de erven.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 19-07-2011 09:18

Beste Lezers,

Begin volgend jaar wordt er een leuke reünie georganiseerd op het
voormalige Baan Thara terrein in Bangkok.

Voor belangstellenden hier de details:

http://web.me.com/e.n.m.brandt/Baan_Tha ... elkom.html

mistifarang
Berichten: 34
Lid geworden op: 04-10-2009 06:41

ex KLM-hotel "Het Rif"

Bericht door mistifarang » 19-09-2012 16:48

Voor uw info: ik heb een aantal foto's uit 2008 omtrent "Het Rif" in deze site gevonden https://sites.google.com/site/biakeiland/. De site heet "Biakeiland".

Mijn algemene Biak-foto's zijn wederom geupdate:

http://www.antoni-uni-photography.com/D ... &k=dJm7HHn

Plaats reactie