Einde van bekende KLM gebouwen op Schiphol-Oost.

Alles over KLM gebouwen en KLM Hotels
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Einde van bekende KLM gebouwen op Schiphol-Oost.

Bericht door TheFlyingDutchman » 05-04-2008 14:01

Beste lezers,

Onder vele KLM-ers waren gebouwnamen als "H-Kantine" en "205" (ofwel "Het Kremlin") jarenlang een begrip.

Vele KLM-ers hebben hun maaltijden in de H-Kantine genuttigd, en velen hebben diverse KLM opleidingen en cursussen in gebouw 205 gevolgd.

Helaas zijn deze gebouwen afgelopen jaar getroffen door de slopershamer.
Weer een stukje nostalgie van net na de oorlog (toen zijn deze gebouwen neergezet) verdwenen.

Gelukkig heb ik de gebouwen nog op de gevoelige plaat vast kunnen leggen voor het te laat was.

Gebouw 205 "Het Kremlin".

Afbeelding

Afbeelding

De H-Kantine (hierin was tot in de jaren '80 ook de KLM Personeelswinkel en KLM Interne Reisdienst gevestigd - thans in gebouw 133).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan hier het trieste einde van deze gebouwen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Let op de KLM wereldkaart aan de muur, een soortgelijke kaart was ook op vele buitenstations en in KLM passagekantoren te vinden).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Na de val van het laatste stukje muur van de H-kantine is echt alles weg.
Gebouw 205 en H-Kantine zijn nu slechts een vlakte van puin en stof.
Afbeelding

Johannes H Streefkerk
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-04-2008 12:36

Eten in de H-Kantine

Bericht door Johannes H Streefkerk » 16-04-2008 09:25

Verstrekt met maaltijdbon van personeelszaken TURMA ging ik na werktijd graag eerst naar de H-Kantine voor een warme maaltijd waarvan het menu nu niet altijd even 'mouthwatering' leek op z'n Engels uitgedrukt, maar de toespijs in de vorm van chocolade-of vanillavla maakte een heleboel goed kan ik me herinneren. Klaar met eten voor een paar maal per week naar KLM Technische Opleidingen voor het volgen van wat 'Familirasitatie cursussen' met betrekking tot de motoren van nieuw geintroduceerde vliegtuig types, zoals die van de DC8, Lockheed Electra en Vickers Viscount (helaas alleen op theoretisch niveau met beschrijving) Naar ik mij herinner werden deze belegd in Hangaar 9 training lokalen Schiphol-Oost met uitzicht links op de Ringvaart of rechts aan vliegveld zijde. Ook ondervond ik veel baat bij 3 jaar Engelse les (w.s in het Kremlin) van een echte Engelsman, mmar zijn naam ben ik helaas vergeten. Wellicht weet iemand van de lezers mij te herinneren aan die tijd in de beginjaren 1960. Bij voorbaat dank van John downunder. [/img]
Als oud KLM'er (1955-1964) verheugd met vinden van deze KLM historie site, en hoop wat contact te maken met ex-kollega's van de voormalige KLM Turbine Motoren Afdeling (TURMA) op Schiphol destijds in zgn. Zweedse Hangaars nu ook historie.

jupio
Berichten: 9
Lid geworden op: 22-08-2008 10:06

H kantine

Bericht door jupio » 22-08-2008 10:31

beste lezer
Tegenover de H kantine stonden houten noodbarakken die er sinds mijn eerste kennismaking 1954 (op 2 jarige leeftijd de hele typhus en choleraprikkenlijn) stonden. Daar zat dus de medische dienst. Ik herinner me de dame die de injecties gaf nog goed.
Ook werd ik aan het begin van mijn carriere als steward in 1977 nog 'doorgelicht'
grote groet
Juup
Het was een mooie tijd!!

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 22-08-2008 19:33

Beste Juup,

Tja, zo zie je maar hoe snel de dingen weer veranderen. Het is ontzettend veranderd allemaal op SPL-Oost.

Die barakken waren in de jaren '80 al niet meer aanwezig voor zover ik weet. Maar in 1977 dus kennelijk nog wel?
Dan hebben ze het een flinke poos volgehouden.

Eigenlijk jammer dat dit soort dingen meestal niet op foto's vastgelegd wordt. Is juist voor later leuk. Ikzelf realiseer mij dat ook steeds meer.
Ik had ook meer foto's moeten nemen vroeger. Maar daar dacht ik toen gewoon niet aan. Tegenwoordig doe ik dat dus wel, in ieder geval van KLM gebouwen uit de 'oude tijd'.

Groeten, Ronald.

Plaats reactie