Einde van "Zweedse hangaar" Santos Dumont.

Alles over KLM gebouwen en KLM Hotels
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Einde van "Zweedse hangaar" Santos Dumont.

Bericht door TheFlyingDutchman » 12-04-2008 21:26

Beste lezers,

In 1976 kwam het einde van één van de eerste KLM hangaars op Schiphol Oost: "Santos Dumont".

Allereerst een foto in betere tijden:

Afbeelding

En dan nu de sloop:

Afbeelding

Johannes H Streefkerk
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-04-2008 12:36

Einde van zgn. 'Zweedse Hangaars' Schiphol-Oost

Bericht door Johannes H Streefkerk » 15-04-2008 07:32

Met verdwijning van de Santos Dumont en aangrenzende hangaar de Bleriot (als ik het goed heb) verdween tevens een stukje geschiedenis van m'n loopbaan als vliegtuigmotormonteurtje bij de KLM van juli 1955 tot februari 1964 alvorens ik naar Australie emigreerde. Ik ervaarde een zeer prettige 8½ jarige diensttijd (samen met ong.400 anderen) in de TURMA (Turbine Motoren Afdeling) gevestigd in deze hangaars. In KLM loondienst werkten we (achter prikkeldraad) onder toezicht van DMLu (Directoraat Materieel Luchtmacht) voor reparatie & revisie van straalmotoren destijds gebruikt in West-Europesche NATO luchtmacht eenheden. Ik noem hier de volgende motoren zoals de: Allison J35 (F84 Thunderjet), Curtis Wright/Buick J65 F84F/RF Thunderstreak/Thunderflash) General Electric J79 (F89D Sabre Kaasjager) In de Santos Dumont hangaar waren gevestigd: Démontage- onderdeel reiniging- onderdeel inspectie- en accesoires afdelingen olv. Henk van Erp. In de andere hangaar waren gevestigd: Machine Shop, onderdeel reparatie enz. Magazijn, Paintshop, Assemblage Lijn en Reject /reparatie Lijn otv. Willem Jansen,Chiel Poot en Dirk Rab voor zover ik mij de namen herinner. Productie kwam wel tot 10/11 motoren p/w incl. proefdraaien & verzending. Bij weinig operationeel vliegen in de wintermaanden was er minder werk te doen en werd ook ik wel uitbesteed aan de KLM Motor Afdeling waar ik voor't eerst te doen kreeg met sleutelen aan stermotoren zoals die van de Connies & Dakota's wat voor mij in Australie goed te pas kwam, want hier ben ik alleen maar gespecialiceerd geworden met werk aan zuigermotoren zoals: P&W R985, R1340,R1830 & R2000 motoren. De laatstgenoemde voor de RAAF Caribou's die nog steeds gebruikt worden.
Nu,na 40 jaar in dit werk ben ik gepensioneerd, maar nog wel steeds geinteresseerd in de luchtvaart zoals in deze informatieve KLM geschiedenis forum. Mocht iemand van de lezers of ex-KLM'ers zich de jaren 1955/64 de TURMA herinneren zou ik daar graag een reactie op ontvangen. Bij voorbaat dank van John downunder
Als oud KLM'er (1955-1964) verheugd met vinden van deze KLM historie site, en hoop wat contact te maken met ex-kollega's van de voormalige KLM Turbine Motoren Afdeling (TURMA) op Schiphol destijds in zgn. Zweedse Hangaars nu ook historie.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 15-04-2008 16:16

Best John,

Bedankt voor je prachtige bijdrage over de Zweedse Hangaars!
Ik heb nooit geweten wat daar in de latere jaren allemaal voor werkzaamheden gedaan werden en welke afdelingen erin gevestigd waren.
Dat is nu zo leuk van dit forum en ik hoop dan ook van harte dat er oud-collega's van je zijn die het forum ook ontdekt hebben en op je bericht willen reageren.
Interessant ook om te lezen dat er door KLM-ers op deze manier voor Defensie werd gewerkt, ook dat heb ik nooit geweten. Leuke stukjes historie dus!

Helaas is jouw dienst-periode bij de KLM van voor mijn tijd, dus kan ik je niet aan contacten helpen. Misschien ook eens contact opnemen met de Vereniging van KLM Gepensioneerden?

Ik heb nog wel contact met iemand die bij de TD gewerkt heeft vanaf eind jaren '50. Maar hij was GWK en zat ook veel op buitenstations.
Zijn naam is Joop Dobrosch. In 1962 zat hij in Bangkok tijdens de grote repat-operatie vanuit Nieuw Guinea.

Groeten,
Ronald.

Plaats reactie