6e KLM Indie retourvlucht januari 1930 Saigon-Marseille

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
aerodroom
Berichten: 20
Lid geworden op: 24-02-2009 21:04

6e KLM Indie retourvlucht januari 1930 Saigon-Marseille

Bericht door aerodroom » 04-03-2009 21:28

Beste lezers,

Het was t/m 17 januari 1931 heel gebruikelijk dat de post uit Indo China (o.a. Saigon) met bestemming Frankrijk met de KLM werd vervoerd via Bangkok. Op 17 januari 1931 opende namelijk Air Orient een lijndienst Saigon-Marseille. Toen viel helaas voor de KLM een stukje additioneel postvervoer weg.

Bijgesloten vindt u zo’n mooi stukje postgeschiedenis. Deze brief uit Saigon met bestemming Marseille is op 1 januari 1930 vanuit Saigon met Air Asia (dit was de 2e service vlucht Indochina-Europa) naar Bangkok gevlogen. In Bangkok is deze brief op 3 januari 1930 met de 6e KLM retourvlucht uit Indie teruggevlogen naar Amsterdam (aankomst 11 januari 1930) om uiteindelijk op 13 januari 1930 te Marseille aan te komen.

Op deze brief treft u ook een rood kastenstempel aan “Par Malle Aerienne Hollandaise” Dit stempel gaf de garantie dat de brief met de KLM werd vestuurd (zwarte en rode exemplaren zijn bekend). Op deze vlucht werd dit systeem voor het eerst beproefd.

Ik sta er altijd versteld van dat er nog van dit soort gave exemplaren te vinden zijn (wel zeer moeilijk). Natuurlijk had je toen postverzamelaars (meer dan tegenwoordig) maar na zo’n een lang traject te hebben gevlogen en na zoveel jaren bewaard te zijn gebleven.

Wat ik mij afvraag...zijn er nog veel van dit soort brieven? Op deze vlucht is bekend dat er slechts 36KG uit Indo China is vervoerd. Ik weet dat er een speciaal studie naar de postgeschiedenis van Siam (tegenwoordige Thailand) is gedaan, waarin dit ook aan bod komt. Wie oh wie kan hier iets meer over vertellen, zijn er nog andere publicaties en dat hoeft niet alleen betrekking te hebben op de luchtpost?

Met een vriendelijke luchtpost groet,

Afbeelding

Plaats reactie