K.L.M.1 - Viermerentocht

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
Gertjan Broek
Berichten: 2
Lid geworden op: 27-01-2011 15:45

K.L.M.1 - Viermerentocht

Bericht door Gertjan Broek » 27-01-2011 16:50

De informatie die ik zoek betreft geen vliegtuig, maar een vaartuig. In de jaren dertig organiseerden verschillende rederijen 'Viermerentochten', boottochtjes van Amsterdam naar Leiden v.v. die kennelijk over vier meren ging. Een foto van zo'n tochtje is te vinden op de website van Pieter van Huystee-films, pagina over 'Otto Frank, father of Anne' (ik kan hier nog geen URL's posten...). Hier zien we Anne Frank en haar vader Otto aan boord van de "K.L.M. 1". Blijkens het bijschrift is deze foto genomen tijdens een Viermerentocht in 1938.
Graag zou ik meer weten over deze boot, over deze tochtjes, de route en dergelijke. Ik hoop dat deze kennis onder de gebruikers van dit forum aanwezig is.

Gertjan Broek
Anne Frank Stichting
020 5567 100

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-01-2011 16:28

Beste Gertjan,

Interessant vraagstuk, zeker gegeven de letters KLM op het schip op genoemde foto.

Voor zover ik heb kunnen nagaan had de KLM echter geen eigen schepen in dienst voor dergelijke tochten.
Ik vermoed dus dat de letters geen binding hebben met de KLM.

Wel werden er voor de oorlog door diverse rederijen boottochten vanuit Amsterdam, maar mogelijk ook elders uit de omgeving van Schiphol, aangeboden.
Aanlegplaats was dan ook soms de steiger bij het toenmalige KLM Restaurant aan de ringvaart.

Vr. groeten, Ronald.

Gertjan Broek
Berichten: 2
Lid geworden op: 27-01-2011 15:45

Bericht door Gertjan Broek » 29-01-2011 18:28

Beste Ronald,

Bedankt voor je reactie. Ik heb me nooit bijzonder in de KLM of Schiphol verdiept, dus ik tast wat in het duister. Wel zag ik ooit tijdens ander onderzoek een inlichtingendienstrapport uit 1937 dat de autoriteiten wees op een aantal NSB-leden onder het KLM-personeel. Of dit lidmaatschap hen belette hun werk naar behoren te doen bleef overigens in het midden.
Het rapport noemt een kelner van de Areoclub, de chef van hotel Schiphol en een tweetal rondleiders. Daar maak ik uit op dat de KLM in die tijd kennelijk een flinke afdeling (er zullen ook andersdenkenden onder het personeel zijn geweest) voor bezoekende dagjesmensen had. Een of meer eigen rondvaartboten zouden daar wel bij passen.
Maar, zoals gezegd, ik ben op dit terrein verder geheel onbekend. Wel vond ik een oude krantenadvertentie van rederij Zwaag, die in 1950 nog vanaf de Amsterdamse Sloterkade (bij de oude Victoria-bioscoop) met Viermerentochten vertrok. Sommige vragen zullen wellicht altijd vragen blijven, maar ik heb nog goede hoop dat iemand iets over deze reisjes weet. Nadere gegevens over de locatie van de genoemde foto zijn uiteraard ook van harte welkom

Hartelijke groet, Gertjan

Plaats reactie