Gebeurtenissen 40-45

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Robert Jaarsma
Berichten: 19
Lid geworden op: 11-01-2010 12:34

Gebeurtenissen 40-45

Bericht door Robert Jaarsma » 29-01-2010 14:38

Beste allemaal,
Ik ben een tijdje terug in de geschiedenis van mijn grootvader, Gerard Alsem gedoken. Hij is KLM BWK geweest van 1929-1963. Ik was met name geintereseerd in zijn 'Engelse tijd' en hoe hij destijds in 1940 in Engeland terecht was gekomen. Ik kende de globale familie verhalen maar niet de details.

Ik heb naar aanleiding van de gevonden info besloten om een wikipedia page for hem aan te maken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerard_Alsem

Al (online) onderzoekende kwam ik het e.a. tegen.

Hieronder wat info die ik jullie niet wil onthouden (voor zover al niet bekend):

http://en.wikipedia.org/wiki/BOAC_Flight_777 Engels Wikipedia artikel over BOAC Flight 777 (Ibis)

Henk Alsem, (Gerard Alsem's broer) was een Nederlandse filmmaker en heeft veel KLM filmbeelden opgenomen. Daar is nog niet veel van online.

Zie voor meer info Henk Alsem: http://nl.wikipedia.org/wiki/Henk_Alsem

http://www.channels.com/episodes/show/3 ... 21-?page=5

Prachtige 'in-vlucht' opnames door Henk Alsem van de eerste KLM luchtpost naar Marseille met een Fokker VII (H-NADJ) in 1926 (6min21). Op 3:27 is een mooi shot boven het 'grasveld'van Marseille te zien van de H-NADJ vanuit een ander toestel (gebruik fullscreen!).

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-01-2010 21:20

Beste Robert,

Bedankt voor deze interessante bijdrage, met veel bijzondere informatie.
Leuk te vernemen dat Gerard Alsem jouw grootvader was.

Hij is een van de slechts vier KLM BWK's die de Gouden Speld met 3 Briljanten voor 25.000 vlieguren heeft behaald.

Ik heb nog een foto van Gerard Alsem toen hij in 1956 de Gouden Vink voor 20.000 vlieguren kreeg uitgereikt door toenmalig KLM President-Directeur Aler.

Robert Jaarsma
Berichten: 19
Lid geworden op: 11-01-2010 12:34

Bericht door Robert Jaarsma » 29-01-2010 21:59

Bedankt!
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen mijn stief-grootvader: hij is met mijn (echte) schotse grootmoeder getrouwd die hij in Engeland in 40-45 had ontmoet en zij had mijn moeder toen al uit een eerdere relatie. In praktijk was hij gewoon mijn opa en ik was er kind aan huis.

Die foto klinkt bekend, ligt wellicht ergens bij familie. Als je deze bij de hand hebt zou je me een scan kunnen sturen?

Hij droeg dat speldje tot aan zijn dood, hij was het soort man dat altijd s'ochtends een pak aan trok (altijd met vlinderdas!) en dus altijd met dat speldje en ook vaak wel het lintje. Als ik me goed herinner heeft hij in totaal rond de 27000 vlieguren gemaakt.
Mvg,
Robert
p.s. ik wist nog niet dat er maar 4 BWK's 25.000 uren hebben gehaald..

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 29-01-2010 22:15

Je hebt mail.

Robert Jaarsma
Berichten: 19
Lid geworden op: 11-01-2010 12:34

Bericht door Robert Jaarsma » 29-01-2010 22:50

Bedankt :D
Dat vlinderdasje dus toen ook al op zijn personeelsfoto..

Robert Jaarsma
Berichten: 19
Lid geworden op: 11-01-2010 12:34

Nederlands Wikipedia artikel over BOAC vlucht 777

Bericht door Robert Jaarsma » 30-01-2010 13:16

Voor wie het interessant vindt; Op de Nederlandse wikipedia is er nu ook een (nog incompleet) artikel gewijd aan de BOAC vlucht 777.
http://nl.wikipedia.org/wiki/BOAC_vlucht_777

Richard
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-08-2008 22:05

Bericht door Richard » 28-09-2011 23:20

Hallo Robert,

Er bestaat een serie van twee boeken waarin zeer uitgebreid op de KLM in de tweede wereldoorlog wordt ingegaan: "Londen of Berlijn, De KLM en haar personeel in oorlogstijd" door Jan Hagens:
http://www.luchtvaartwebshop.nl/london- ... -1611.html.

In dat boek lees ik dat je grootvader op 9 mei 1940 met de DC-3 PH-ARB "Buizerd" uit Batavia vertrok, met bestemming Napels, op dat moment door de oorlogsomstandigheden het eindpunt van de Batavia-lijn.

Dit betrof de thuisreis van Indië-vlucht 850, met Gezagvoerder G.J. Schot, tweede bestuurder Jan Stroeve, en telegrafisten Poot en Blauw, waarvan de laatste ook als steward dienst deed.

Op vrijdag 10 mei zijn ze in Bangkok.
zaterdag 11 mei: Rangoon - Calcutta - Allahabad - Jodhpur
zondag 12 mei: tussen Jodhpur en Karachie krijgen ze instructie om naar Batavia terug te keren. Na in Karachie post en vracht voor een Brits toestel te hebben achtergelaten keren ze terug naar Jodhpur.
maandag 13 mei: 2 uur na vertrek richting Batavia krijgt de bemanning van de Buizerd opdracht toch naar Napels te vliegen. Dus weer terug en uiteindelijk bereiken ze die dag Basrah in Irak
dinsdag 14 mei: de PH-ARB bereikt Alexandrië. Daar krijgen ze opdracht te wachten op instructie uit Batavia. Telegrafist Poot gaat met de volgende vlucht mee terug naar Batavia. Ondertussen touwtrekken KLM Engeland en KLM Batavia (waar de directeur van de KNILM inmiddels is belast met de eindverantwoordelijkheid van wat er van de KLM over is buiten Nederland) om de DC-3 Buizerd.

donderdag 16 mei krijgt Schot opdracht om naar Athene door te vliegen, maar halverwege krijgen ze opdracht naar Alexandrië terug te keren. In Alexandrië aangekomen ontvangt de bemanning instructie om via Napals naar Marseille te vliegen en daar na een nachtstop naar Shoreham in Engeland door te gaan.

vrijdag 17 mei bij het krieken van de dag vertrekt de Buizerd. Op 18 mei kan niet direct worden vertrokken uit Marseille, omdat Schot en Alsum zijn gearresteerd: ze hebben geen Frans visum. Na tussenkomst van de Nederlandse consul kunnen ze om 12.00 uur uiteindelijk vertrekken en later die dag komen ze in Engeland aan.

Daar wordt Schot uiteindelijk geïnterneerd op grond van vermeende "politieke onbetrouwbaarheid". De rest van de bemanning gaat werken voor de KLM in Engeland die daar op Lissabon gaat vliegen.

Hopelijk is deze informatie nuttig voor je. Als je meer wilt weten, zou ik zeker de boeken kopen!

Groet,

Richard

Robert Jaarsma
Berichten: 19
Lid geworden op: 11-01-2010 12:34

Bericht door Robert Jaarsma » 29-09-2011 15:21

Beste Richard,

Bedankt voor deze informatie!
Je hebt een PM.

Met vriendelijke groet,
Robert Jaarsma

flight
Berichten: 12
Lid geworden op: 20-09-2010 21:03

Bericht door flight » 08-10-2012 08:25

In het boek "This is your flight engineer speaking" van Jan Hagens is veel info te vinden.
Zo is te lezen dat G.E.P. Alsem tevens drager is van het Vliegerkruis.

Robert Jaarsma
Berichten: 19
Lid geworden op: 11-01-2010 12:34

Bericht door Robert Jaarsma » 08-10-2012 10:40

Dat klopt, het Vliegerkruis is aan de gehele crew uitgereikt na de (éérste) aanval op 15 nov. 42. Bijzonder is dat dit een militaire onderscheiding is terwijl zij in 'civiele' KLM /BOAC dienst waren.

Plaats reactie