Guilonard

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
Classic
Berichten: 48
Lid geworden op: 09-04-2008 08:01

Guilonard

Bericht door Classic » 20-05-2014 17:10

Afgelopen 18 maart was het was het 75 jaar geleden, dat de Boeing 307 Stratoliner neerstorte nabij Alder, aan de voet van Mount Rainier in de staat Washington.
Aanboord bevonden zich o.a. Guilonard (namens de KLM) en Von Baumhauer (CKL), beiden vonden de dood.
Tot op dit moment heb ik nog nergens een stukje gelezen over dit feit van 75 jaar geleden, terwijl het een grote impact heeft gehad op de luchtvaart.

Gelukkig komt er een boek over Von Baumhauer waar het ongeval uitvoerig in is opgenomen.

http://www.lanasta.com/Shop/product/192 ... hauer.html

evers1
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-08-2009 16:00

Bericht door evers1 » 27-05-2014 11:01

Mij is altijd verteld (door oudere collega's) dat dit ongeluk de reden was dat tot het verschijnen van de B747, geen enkele Boeing (Stratocruiser, B707, B727, B737 -100/200) is aangeschaft door de KLM.
Het KLM-vertrouwen in Boeing was totaal weg.
KLM opteerde daarom na de tweede wereldoorlog voor andere producenten : vooral Douglas (DC 3,4,5,6,7,8 en 9) en Lockheed (Constellation, Electra)
KLM heeft wel opties/bestellingen gehad op de B2707 en tenslotte toch de B747 besteld omdat het niet kon achterblijven bij de concurrentie.

Na de goede ervaringen met de 747 (vooral na de introductie van de 747 met GE motoren ) was het vertrouwen in Boeing weer terugekeerd met als gevolg : de aanschaf van meerdere Boeing series : B767, 737-300/400 (tijdelijk type?) 737NG, B744, B777 en de B789.

Peter Evers (voormalig KLM BWK 747-200/300)

Classic
Berichten: 48
Lid geworden op: 09-04-2008 08:01

Bericht door Classic » 22-06-2014 23:33

Hieronder de tekst in het boek van "Albert Plesman mijn vader":
Maar het was Guilonard die bij een proefvlucht met een Boeing Stratoliner verongelukte te Seattle in Amerika. Deze Boeing was het eerste vliegtuig met een luchtdrukcabine, wat het comfort voor de passagiers aanzienlijk verbeterde.
De werkelijke reden waarom vader nooit een Boeing heeft gekocht was het feit, dat hij zeer geirriteerd was door de Boeingfabriek.
Nadat het ongeluk met Guilonard had plaatsgehad, heeft hij getracht van Boeing een schadeloosstelling te verkrijgen om het de nabestaanden financieel wat gemakkelijker te maken. Toentertijd was de pensioenregeling van de KLM nog niet zo goed verzorgd als in later jaren.
Boeing heeft dit indertijd geweigerd. Na een lange correspondentie gevoerd gedurende de oorlog, en na zeer veel uitoefenen van druk van mijn vaders zijde, is toen eindelijk toch, na de oorlog, een oplossing gevonden.

Plaats reactie