West Afrika operatie per KLM 1940?

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

West Afrika operatie per KLM 1940?

Bericht door TheFlyingDutchman » 21-03-2008 14:23

Beste lezers,

Tijdens de oorlogsjaren lag de KLM operatie in Nederland stil, maar elders is er nog wel door KLM gevlogen.

De eerste 2 oorlogsjaren werd bijvoorbeeld de Batavia dienst onderhouden met als beginpunt Lydda.

De KNILM was ook aktief in Indië totdat de Japanners in Indië binnen vielen.

In de West was het West Indisch Bedrijf nog aktief.

Ook de bekende Bristol-Lissabon lijn werd gevlogen.

Een poosje geleden kreeg ik via een goed contact van mij in Engeland uit de archieven van BOAC een paar hele interessante documenten toegezonden. Een waardevolle aanvulling op mijn archief.

Het blijkt dat er al of niet in opdracht van, of in samenwerking met BOAC is onderzocht of de KLM met de DC3 een aantal diensten in West Afrika kon vliegen met aansluiting op BOAC vliegboten.
Dit onderzoek heeft in 1940 plaatsgevonden.

De grote vraag is echter of deze operatie ook daadwerkelijk van de grond is gekomen en welke DC3 vliegtuigen en bemanningen daarbij betrokken waren.

Daar is nergens iets van te vinden.

Het vluchtschema zou alsvolgt zijn:

Lagos-Takoradi-Freetown-Bathurst (dit heet nu Banjul).

Afbeelding

Weet er iemand iets meer van deze operatie?

Hieronder de documenten uit de BOAC archieven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Richard
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-08-2008 22:05

Bericht door Richard » 22-08-2008 22:21

In "sluipvluchten naar Lissabon" van Ad van Ommen staat hier in het verhaal van Theo Verhoeven één en ander over beschreven.

Snel bladerend in het verhaal lees ik dat het bij plannen is gebleven, vooral omdat de vloot van aanvankelijk zes machines (vijf DC-3s en een DC-2) eind november 1940 was gereduceerd tot vier. De PH-ALR/G-AGBC (Reiger) was op 21 september 1940 door een crash verloren gegaan en op 24 november 1940 ging de PH-ARW/G-AGBI (Wulp) bij een Luftwaffe bombardement door een directe treffer verloren.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 22-08-2008 22:36

Beste Richard,

Dank voor je bericht. Ik ga eens in het boek kijken wat Theo Verhoeven erover schrijft.

Groeten, Ronald.

Plaats reactie