"KLM Dorp" Pisangbatu Batavia.

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

"KLM Dorp" Pisangbatu Batavia.

Bericht door TheFlyingDutchman » 02-11-2008 10:35

Beste lezers,

Omdat er te Batavia vele KLM-ers werkzaam waren, met name op de luchthaven Kemajoran, moest er ook voldoende huisvesting voor deze mensen komen.

Aanvankelijk werd men in diverse hotels ondergebracht (o.a. in een apart paviljoenencomplex bij Hotel der Nederlanden), maar dat was natuurlijk geen wenselijke oplossing voor een langere periode en ook de groeiende KLM-populaite maakte eigen accomodatie noodzakelijk.

Daartoe werd er in de directe nabijheid van Kemajoran een soort "KLM dorp" gebouwd van ongeveer 200 huizen.
Dit werd de wijk Pisangbatu.

Voor zover op Google Earth te achterhalen bestaat deze wijk nog steeds en zal zelfs in latere jaren nog wel verder gegroeid zijn.
Voor zover ik weet is er na het vertrek van de meeste KLM-ers uiteindelijk Garudapersoneel gaan wonen.

Afbeelding
KLM dorp Pisangbatu in 2007.

Afbeelding
KLM dorp met het voormalige Kemajoran terrein.

Zijn er misschien lezers die in dit dorp gewoond hebben?
Ik kan er eigenlijk nergens foto's van vinden uit de periode rond de jaren '50.

awisse
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-11-2008 07:31

Bericht door awisse » 03-11-2008 00:30

Ergens op deze luchtfoto hierboven moet ook mijn ouderlijk huis gestaan hebben. Wij woonden in Kebajoran ook zo'n dorp waar vele KLM-ers woonden. Geboren in Tjikini en bracht mijn eerste 3 levensjaren hier door. Vader werkte voor KLM (passage) en reed iedere ochtend vroeg per Harley naar Kemajoran om de vroege vertrekken af te handelen.
We (vader en ik) zijn er in 1986 gaan kijken en hebben er de huisjes van vroeger net zo als het was, weer teruggevonden (foto aangehecht). Ons huis was weg en er stond nu een moderne twee verdiepings bungalow voor in de plaats. Echter de huisjes erom heen waren nog in de oude staat. Daar woonden o.a. de vliegers: de Ras, Andreason, Zomer, van Hoek, Wiegant, Hordijk en nog anderen, waarvan ik de naam kwijt ben.

Cor Hordijk is naar mijn weten nog in leven. Hij is thans woonachtig in Spanje. "Cor als je deze site kent en het bezoekt, was dit jouw huis?"
Afbeelding

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 04-11-2008 19:29

Leuk om een foto te zien van één van de voormalige KLM woningen in Kebajoran zoals ze er in 1986 stonden!

Meer foto's van de wijk en evt. andere KLM gerelateerde plekken in Jakarta zijn welkom als je die destijds gemaakt mocht hebben.

Wie weet wat er 22 jaar later allemaal verder al van gesloopt is?
(Waarschijnlijk een heleboel...)

De Pasar Gambir (alwaar het KLM crewhotel Transaera gelegen was) en dergelijke bestaat ook al niet meer.

In het huidige Jakarta is er helaas niet zo bar veel meer over van het Batavia van de jaren '40 en '50. Jammer, want het was een mooie stad.

Gast

Pisang Batu 4 nr 3

Bericht door Gast » 27-07-2010 18:35

Hier woonden wij na een eerste stationering in Hotel Lembang.
Mijn vader was de piloot, Wim Sondaar, uitgeleend aan Garuda.

Afbeelding

Robson

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 27-07-2010 19:01

Beste Robson,

Bijzonder bedankt voor je bijdrage met fraaie foto's!
Ik neem aan dat de foto's te Batavia genomen zijn?
Stond jullie huis in één der "KLM Dorpen" Pisang Batu of Kebajoran?

Was je vader als KLM vlieger uitgeleend aan Garuda?
Ik weet dat vele KNILM/KLM vliegers in Indië uiteindelijk Garuda bemanningen moesten opleiden, wellicht was jouw vader daar ook bij betrokken?

Heb je wellicht ook nog foto's van Kemajoran en KLM Hotel Transaera in je collectie?

Gast

Pisang Batu

Bericht door Gast » 27-07-2010 19:27

In het onderwerp staat het adres vermeld: Pisang Batu 4 nummer 3.

De huisjes zijn de woningen voor KLM-personeel, gebouwd rond 52/53.

De foto's vanuit het vliegtuig zijn gemaakt tijdens het aanvliegen op Kemajoran (denk ik).

Gast

Pisang Batu

Bericht door Gast » 27-07-2010 19:53

Mijn vader leeft niet meer, mijn moeder nog wel.
Zij kan zich de namen Hordijk en Wiegant nog herinneren. De naam 'Visser' noemde zij nog.
Over de woningen: 'Het was revolutiebouw', daarmee bedoelend: snel en basaal.
Foto's van Kemajoran hebben wij niet helaas, wel van Grand Hotel Lembang, waarover een boek met gelijknamige titel is geschreven door Kester Freriks:
http://www.kesterfreriks.nl/Boeken/01.html

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 27-07-2010 20:43

Wederom hartelijk dank, ik had het genoemde adres in de onderwerpregel even over het hoofd gezien.

Erg leuk om van deze wijk nu foto's uit die tijd te zien!

Ook dit is een stukje KLM geschiedenis waar je niet veel meer over kunt vinden helaas.

Dank ook voor de genoemde boektitel, lijkt mij een zeer lezenswaardig boek.

De naam Hordijk klinkt mij wel bekend in de oren, de anderen niet direct.

Zeggen de boeken "Kemajoran", "Londen of Berlijn?", en Rimboevliegers van gepensioneerd KLM BWK Jan Hagens jou iets?
Het zijn zeer gedegen boeken over de vluchtoperatie in voormalig Nederlands Indië tijdens de oorlog en de roerige jaren daarna totaan het verlies van deze kolonie.

Ik kan je ze van harte aanbevelen als je meer zou willen weten over deze periode in de KLM geschiedenis.

awisse
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-11-2008 07:31

Bericht door awisse » 28-07-2010 00:58

Beste Robson,

De namen Wiegant, Hordijk komen mij zeer bekend voor. Zo ook de Ras, van Hoek, Bleecker, Zomer, Andreasson.

Je zegt dat je vader niet meer leeft en je moeder deze namen wist te herinneren. Heet jij toevallig Zomer?

Beste groeten,

awisse
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-11-2008 07:31

Bericht door awisse » 28-07-2010 01:02

Beste Flying Dutchman,

Ik heb het boek "Kemajoran" hier in de kast staan en uiteraard gelezen. Het is een fantastisch boek en kan het zeer aanbevelen.
Nog bedankt voor de andere suggesties.

Beste groeten

Plaats reactie