Vliegveld Kemajoran Batavia.

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
flight
Berichten: 12
Lid geworden op: 20-09-2010 21:03

Re: Jakarta met de 777

Bericht door flight » 21-10-2013 23:46

beuk schreef:Op 20 oktober 2009 landde ik als gezagvoerder met een enorme KLM 777-300 op het internationale vliegveld van Jakarta. Voor mij was het de eerste keer op Indonesische ( of moet ik zeggen: Indische?) grond.
Alleen Kemajoran was het natuurlijk niet meer uiteraard.

Ik zei tegen mijn collega : "62 jaar geleden landde mijn vader, als leerling BWK, hier voor het eerst met een DC-3, na een reis van een week!"
"Hou op! Ik krijg er kippenvel van" was zijn reactie.
Toch wel een beetje emotioneel dus, haha!

Allebei zoon van een KLM'er. Die vaders van ons waren de pioniers die de KLM geholpen hebben er weer bovenop te komen na de oorlog.

Twee jaar later in 1949, landde mijn vader weer op Kemajoran, ditmaal als tweede BWK ( op de Connie inmiddels ) na een vlucht van 15 uur en 45 minuten met de PH-TDF "Franeker" .
Mauritius- Batavia non-stop 5500 km over de Indische Oceaan. Voorpaginanieuws in de Telegraaf!

Lees het verhaal maar eens na in het schitterende boek van Leo van Maare : " De Mauritius Route : KLM Constellations in het kielzog van Abel Tasman ".

"Wat is die mooie gouden wing op je overhemd? Is dat 25000 vlieguren? " vragen de stewardessen wel eens aan me.
"Nee, dat is 'the Spirit of My Father', hij reist altijd met me mee, dat is zijn oude Connie uniform wing", antwoord ik dan glimlachend.

En als ik dan later weer onder "mijn" Connie sta bij het Aviodrome, komt die ouwe altijd weer even langs in mijn hoofd. Hij is in 1984 overleden.

Ik ben zo ongelofelijk trots op hem....

Bedankt voor de foto's van Kemajoran.

Tom
De heer F.N. Beudeker?

beuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-03-2011 12:15

Mauritius Batavia

Bericht door beuk » 21-02-2016 11:32

@flight:
Inderdaad , BWK F.N. Beudeker, 2e van rechts, met witte pet.
De foto van deze helden bemanning ("de KLM doet 't weer!") stond op de voorpagina van de Telegraaf.
Afbeelding

Plaats reactie