Vliegveld Kemajoran Batavia.

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Vliegveld Kemajoran Batavia.

Bericht door TheFlyingDutchman » 05-03-2008 20:40

Beste lezers,

Een heel belangrijk vliegveld in de KLM historie was uiteraard het vliegveld van Batavia (Jakarta), Kemajoran.

Gek genoeg zijn er niet zoveel foto's van, met name de diverse gebouwen zijn maar moeilijk foto's van te vinden.

Hieronder een aantal foto's via diverse bronnen:

Afbeelding

Afbeelding
Het terras, wat een heerlijk uitzicht in een lekker tropisch klimaat met een heerlijk glas bier! Dat kon toen nog!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het vliegveld betstaat inmiddels niet meer. Wel zijn de landingsbanen als basis gaan dienen voor grote doorgaande wegen in Jakarta.
Op luchtopnamen van het betreffende terrein is dat nog duidelijk te zien.

Ik ben benieuwd of er nog lezers zijn die andere foto's van het vliegveld en de gebouwen bezitten.

awisse
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-11-2008 07:31

Bericht door awisse » 01-11-2008 07:40

FD,

Geweldige foto's van het oude Kemajoran! Probeer het terug te vinden op Google earth. Heb jij toevallig daar de coordinaten van (6.09.09,75S/106.51.00,84???)? Bedankt.

aw

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 01-11-2008 10:24

Beste AW,

Welkom op het forum.

Hieronder de Google Earth beelden van 2007 die ik heb gevonden van het oude Kemajoran-terrein, wat helaas dus niet meer als zodanig bestaat.

De oude runways vormen nu grote doorgaande wegen, en het oude terminalcomplex staat nu een groot congres/beurs-centrum of iets dergelijks.

Afbeelding

Afbeelding

Heb jij toevallig nog oude foto's van Kemajoran?
Ze zijn gek genoeg heel moeilijk te vinden, zo is mij gebleken.

Groeten, Ronald.

awisse
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-11-2008 07:31

Bericht door awisse » 02-11-2008 00:27

Bedankt Ronald, het bevestigt wat ik al dacht.
Ik had inderdaad nog wat foto's van Kemajoran, maar die heb je al via airliners.net geplaatst.

Awesome site!

awisse
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-11-2008 07:31

Bericht door awisse » 07-11-2008 05:45

Fantastisch, die fotos van het oude Kemajoran vliegveld!!!
Dat is nu precies waar ik naar op zoek was. In die hoek waar de gebouwen stonden staat dus nu dat tentoonstellingsgebouw. Maar als ik goed kijk zie ik er nog wel oude gebouwtjes staan met typisch Hollandse daken. Misschien toch nog wat overgebleven?
Leuk om te zien hoe de lange baan in aanbouw was. Mijn ouders hadden nogal wat vrienden onder de vliegers in die tijd: Hans de Ras, "Boy" Zomer, Joop Wiegant, Bob van Hoek, F. Trip, Cor Hordijk, Bleeker, Carl Andreason, dus daar heb ik mijn "tik" aan overgehouden zeg maar.
Ja wat een tijd moet dat geweest zijn! Had onlangs contact met een Nederlander in Australie, die ook regelmatig op Airliners.net kijkt en die mijn fotos van het platform met Connies op Kemajoran zag. Hij was er ook geboren en opgegroeid en was vaak op het terras van het stationsgebouw kennelijk. Hij wist zelfs te vermelden dat er een bepaalde muziek werd afgespeeld over de speakers van het terras, wanneer er een Connie vertrok naar NL. Hieronder zijn email aan mij:

Hi Alexander!

Thanks for the excellent pics of Kemajoran and the KLM aircraft! I had been looking for years for these with very little success!! I was a kid during that era and remember Kemajoran well as an operating airport, including the restaurant and terrace whence everyone departed for the planes and the trip to Holland.

Whenever the flight to AMS was called and the passengers started boarding the music always played "Auf Wiedersehen". I did the trip a few times durig the fifties... Man was that LONG!! With a zillion stops on the way!

An Uncle of mine was a KLM pilot during those days on loan to Garuda. He and his family lived just beyond the view of your pics of the airport in a place called "Pisang Batu".

Did you live in Djakarta durng those days??

Greeting from nocturnal Australia (NSW) and

Erik Eriksson

Jos Heyman
Berichten: 10
Lid geworden op: 15-03-2008 21:20

Kemajoran 2006

Bericht door Jos Heyman » 08-08-2010 02:58

In 2006 I checked out the Kemajoran site in Jakarta and took the following photos of the former runway (now road) and terminal buildings. These buildings are from the 1960/70s but there seem to be some orginal buildings as well.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-03-2011 12:15

Jakarta met de 777

Bericht door beuk » 01-03-2011 13:29

Op 20 oktober 2009 landde ik als gezagvoerder met een enorme KLM 777-300 op het internationale vliegveld van Jakarta.
Voor mij was het de eerste keer op Indonesische ( of moet ik zeggen: Indische?) grond.
Alleen Kemajoran was het natuurlijk niet meer uiteraard.

Ik zei tegen mijn collega : "62 jaar geleden landde mijn vader, als leerling BWK, hier voor het eerst met een DC-4, na een reis van een week, met gezagvoerder Steinbeck".
"Hou op! Ik krijg er kippenvel van!" was zijn reactie.
Toch wel een beetje emotioneel dus, haha!

Allebei zoon van een KLM'er.
Die vaders van ons waren de pioniers die de KLM geholpen hebben er weer bovenop te komen na de oorlog.

Twee jaar later, in 1949, landde mijn vader weer op Kemajoran, ditmaal als tweede BWK op de Constellation, na een vlucht van 15 uur en 45 minuten met de PH-TDF "Franeker", met gezagvoerder Haje de Haas.
De eerste vlucht Mauritius- Batavia non-stop.
5500 km over de Indische Oceaan. Voorpaginanieuws in de Telegraaf!

Lees het verhaal maar eens na in het schitterende boek van Leo van Maare : " De Mauritius Route , KLM Constellations in het kielzog van Abel Tasman ".

"Wat is die mooie gouden wing op je overhemd? Is dat 25000 vlieguren? " vragen de stewardessen wel eens aan me.
"Nee, dat is 'the Spirit of My Father', hij reist altijd met me mee, dat is zijn oude Connie uniform wing", antwoord ik dan glimlachend.

En als ik dan later weer onder "mijn" Connie sta bij het Aviodrome, komt die ouwe altijd weer even langs in mijn hoofd.
Hij is in 1984 overleden.

Ik ben zo ongelofelijk trots op hem....

Bedankt voor de foto's van Kemajoran.

Tom
Afbeelding

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 02-03-2011 17:23

Beste Tom,

Bedankt voor je mooie bijdrage.
Prachtige herinneringen aan de gloriejaren van ons mooie bedrijf.

En wat een contrast ook, straks ga jij misschien nog eens non-stop naar Jakarta met de Triple. Ook weer schrijven van geschiedenis dus.
Heel wat anders dan de DC-2, DC-3, de Connies....

Maar geef mij die mooie machines van "toen" maar...

Groeten, Ronald

timpane
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-09-2013 12:55

Bericht door timpane » 20-09-2013 12:59

Dat is nu precies waar ik naar op zoek was. In die hoek waar de gebouwen stonden staat dus nu dat tentoonstellingsgebouw. Maar als ik goed kijk zie ik er nog wel oude gebouwtjes staan met typisch Hollandse daken. Misschien toch nog wat overgebleven?
military asvab military asvab
asvab study asvab study

timpane
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-09-2013 12:55

Bericht door timpane » 20-09-2013 13:00

Dat is nu precies waar ik naar op zoek was. In die hoek waar de gebouwen stonden staat dus nu dat tentoonstellingsgebouw. Maar als ik goed kijk zie ik er nog wel oude gebouwtjes staan met typisch Hollandse daken. Misschien toch nog wat overgebleven?
military asvab military asvab
asvab study asvab study

Plaats reactie