Globe en Klokken aan boord van KLM vliegtuigen.

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Globe en Klokken aan boord van KLM vliegtuigen.

Bericht door TheFlyingDutchman » 05-03-2008 21:32

Beste lezers,

In de tijd dat er nog geen flight-tracking en inflight entertainment bestond zoals we dat tegenwoordig kennen, waren er andere manieren om de passagiers op de hoogte te houden van tijd en de gevlogen route.

Ook werd er door de cabinebemanning veel aandacht besteed aan de passagiers en kinderen.

Spelletjes, sweepstakes, en een heuze Evenaar-crossing ceremonie werden aan boord gehouden.

Passagiersaantallen waren veel kleiner dan tegenwoordig en de reisduur veel langer.

Afbeelding
Foto van de cabine van een KLM DC7-C tijdens een Pooldienst.
Let op de globe achterin het vliegtuig.
Dit was een plastic globe die opgeblazen werd door de cabinebemanning.
Hierop kon aan de passagiers getoond worden wat de route van hun vlucht was.

Het is mij niet bekend of deze globe's ook op de (Super) Constellations zijn gebruikt. Wel heb ik ooit nog eens een promotiefoto gezien van een globe in de eerste DC8 vliegtuigen.

Is er dus een lezer die weet wanneer deze globe's zijn ingevoerd en afgeschaft dan hoor ik het graag.


Afbeelding
Hier een foto genomen tijdens de Evenaar-crossing in een KLM Super Constellation onderweg van Manilla naar Biak, eind jaren '50.
Ditmaal van achter naar voor in de cabine. (Meestal ziet men opnamen van voor naar achter).
De klokken die men ziet gaven de GMT/UTC tijd aan en de lokale tijd op het eerstvolgende station.

Een gepensioneerd KLM Purser heeft mij eens een aardig verhaal verteld over de klokken aan boord:

"Zo vertrokken wij eens vanuit Bangkok op een Oudejaarsavond met een Sydney-kist. De collega stewardess was Jos Ringsma. We moesten natuurlijk iets van oud & nieuw vieren. Vertrek in de avond, eerst diner. Maar toen was het nog een paar uur tot oud en nieuw...
Die mensen waren heel erg moe. Wij hebben toen beide klokken, Jos de ene en ik de andere tegelijk op 10 voor 12 gezet.
Een glas en een gelukwens, licht uit en slapen tot Karachi.
Probleem opgelost!"

Ik ben benieuwd of er iemand is die weet of deze klokken ook aan boord van de DC4, DC6 en DC7-C toestellen werden toegepast.
In de Jet-tijd was het in ieder geval niet meer aan de orde.


Afbeelding
Hier een tweede foto genomen tijdens dezelfde vlucht.
Er is duidelijk te zien dat er van een Evenaar crossing voor mensen die dat voor het eerst meemaakten veel werk werd gemaakt door de crew.

Afbeelding
Iedere passagier kreeg als aandenken een fraaie oorkonde.

Zijn er nog mensen die destijds foto's aan boord hebben gemaakt van andere vormen van entertainment of de maaltijdservice aan boord?

Plaats reactie