Pagina 1 van 1

Werken op het KLM Hoofdkantoor in Den Haag.

Geplaatst: 24-01-2009 15:46
door TheFlyingDutchman
Beste Lezers,

Het hoofdkantoor van de KLM zoals we dat nu kennen in Amstelveen is pas in gebruik genomen in 1971.
Tot die datum was het KLM hoofdkantoor in Den Haag gevestigd*.
Thans is het Ministerie van Verkeer & Waterstaat in het gebouw gehuisvest.

[* Omdat de KLM het kantoorgebouw in Den Haag al in 1969 had verkocht aan de overheid, heeft Gebouw 205 alias "Het Kremlin" op Schiphol Oost tijdelijk dienst gedaan als Hoofdkantoor totdat het pand in Amstelveen gereed was - zie ook de rubriek "Gebouwen"]

Van oud KLM-er Robert Paul ontving ik zijn ervaringen uit de tijd die hij in Den Haag heeft gewerkt (van 1950 tot 1958):

"Ik heb 1950/58 op het Hoofdkantoor in Den Haag gewerkt bij het Lijnbedrijf Europa onder de heren Fels (hoofd) en van der Kloot, onderdirecteur Middengroep èn een neefje van Plesman.

Ik heb de heer Plesman één keer gesproken, heel prozaïsch bij de inpandige KLM kapper.
Plesman was wel vooruitstrevend; behalve de kapper (beter binnen knippen - je werd gebeld als je aan de beurt was - dan buiten naar de kapper te gaan) waren er een snoepwinkel en een gymnastieklokaal, met een vaste gymleraar in dienst, waar je twee keer per week onder kantoortijd kon gaan sporten.

En de salarissen waren nog laag...Dus op iedere verdieping in iedere vleugel van het gebouw aan de Raamweg/Plesmanweg zat een conciërge plus een loopjongen, die je kon bellen om b.v. een brief naar een andere afdeling te brengen!"

Er waren destijds kennelijk voorzieningen voor het personeel die je nu nergens meer tegenkomt...

Mochten er meer lezers zijn die op het hoofdkantoor te Den Haag hebben gewerkt, dan hoor ik hun ervaringen graag.

Hieronder wat foto's van het voormalig KLM Hoofdkantoor die ik genomen heb in 2006:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gebouw heeft een poosje geleden een soort van monumentenstatus gekregen, dus het zal gelukkig nooit gesloopt gaan worden om plaats te maken voor een foeilelijk modern kantoorpand!

Geplaatst: 28-01-2009 14:21
door TheFlyingDutchman
Beste lezers,

Onlangs ontving ik van Robert Paul nog wat herinneringen uit zijn tijd op het hoofdkantoor in Den Haag:

Automatisering. Alle gevlogen flight coupons gingen naar het Hoofdkantoor HAG, opgestuurd door Schiphol, de buitenlandse stations en andere luchtvaartmaatschappijen. In een grote kamer zaten zo'n 10 à 20 meisjes, die van iedere coupon een ponskaart maakten. Die werden opgeslagen en verder verwerkt door Hollerith apparatuur (voorloper van IBM), een flink aantal zeer grote machines in een zaal ter grootte van een gymnastieklokaal!

Flexowriter.* Het Lijnbedrijf Europa had een afdeling, die de Europese vestigingen aanstuurde, chef dhr. Padt, en ik werkte op de Vervoersafdeling, die de dagelijkse gang van zaken begeleidde, o.l.v Hans van der Hoeven, een bijzonder fijne chef en vriend. Ik moest o.a. de klachten en claims behandelen en op een gegeven moment hadden we bedacht, dat het goede service zou zijn om aan passagiers die een grote vertraging of zo hadden gehad, een excuusbrief te sturen; we hadden in diverse talen een aantal standaard brieven klaarliggen die waren getypt met de Flexowriter, een schrijfmachine die met ponsband (als van een telex) werkte, waarmee we dus snel een boel brieven konden produceren. Nu een fluitje van een cent met de PC, maar toen behoorlijk geavanceerd.

[* The Friden Flexowriter was a teleprinter based on a 1940s IBM product that was spun off as an independent company. It could punch and read 6-bit paper tape. Unlike teletype machines that use the 5-bit Baudot code, the Flexowriter had upper and lower case characters. Because of this and the better quality printing produced by its IBM-designed typewriter mechanism, the Flexowriter could be used by itself to automate the production of office documents.]

Fotokopieën. Nu vaste inventaris op alle kantoren: in begin vijftiger jaren ging je met bijvoorbeeld een brief naar de foto-afdeling, waar dan een kopie werd gemaakt, diapositief, witte letters op een zwarte ondergrond. Wat later kregen we zelf een primitief apparaat (voornamelijk ook voor de klachtenbehandeling) om zelf kopieën te maken. De brief werd met een lamp belicht, er moest een proefstrookje worden gemaakt voor de belichtingstijd, belichten en dan kwam er een op elkaar plakkend negatief en origineel (zoals bij de eerste Polaraid foto's).

Dicteerapparaat. Ook een museumstuk: de opname werd gemaakt op een kartonnen schijf (net soort grammofoonplaatje) met een magnetische laag.

"Horeca". Koffie en thee werden rondgebracht en er waren twee kantines, een aparte voor het hogere personeel. Op Schiphol zelfs drie (de z.g.n. H-kantine), voor blue collar, white collar en leiding.

Salaris. Dit werd eind van de maand rondgebracht door iemand van de loonadministratie, die alle gangen afliep met een karretje (Zilvervloot genaamd), waarbij een ieder een zakje met tot op de cent uitgeteld contant 'loon' kreeg.

Dr. Albert Plesman. Na zijn overlijden op oudjaar 1953 vond de uitvaart plaats vanuit het hoofdkantoor te den Haag. Ik herinner me nog goed, dat hij was opgebaard in een open kist in de hal van de hoofdingang, geflankeerd door vliegend personeel. Het personeel liep er langs om afscheid te nemen. Daarna werd een lange stoet geformeerd voor de rit naar de begraafplaats; vanuit ons kantoor aan de voorzijde, konden we dat en alle hoogwaardigheidsbekleders goed gadeslaan.

Middengroep 1955

Geplaatst: 30-01-2009 12:02
door robertpaul
Een foto uit 1955 van het voltallig personeel van de toenmalige Middengroep: de Lijnbedrijven Europa en Afrika en de Charter- en Vrachtbedrijven. De baas, Jan van der Kloot, staat er niet op.
Genomen in de "voortuin" van het HK Raamweg HAG, op de achtergrond hotel De Witte Brug.

Afbeelding

Geplaatst: 04-02-2009 18:27
door TheFlyingDutchman
Als aanvulling op de herinneringen van oud KLM-er Robert Paul hierboven, uit de KLM Wolkenridder van eind jaren '40 nog wat "Haagse HK herinneringen" die daar op aansluiten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 11-03-2009 18:35
door TheFlyingDutchman
Beste lezers,

Onlangs ontving ik wederom een interessante aanvulling van forumlid Robert Paul over het werken op het hoofdkantoor in Den Haag:

Kringelplan

Tot ca. 1955 werden door de Afd. Dienstregelingen voor intern gebruik zgn. ‘kringelplannen’ uitgereikt. Dit waren stukken drukwerk van minstens 50 x 70 cm, die onder de glasplaat op het bureau gelegd werden. Het gehele KLM netwerk werd schematisch, met cirkels (de bestemmingen) en lijnen, weergegeven, kompleet met lijnnummers en de vertrek en aankomsttijden. De Europese diensten in groen, intercontinentaal in rood en poolvluchten in zwart. ('pool' als samenwerkingsverband...).

[Het zou heel interessant zijn als iemand nog zo'n Kringelplan in zijn bezit heeft, of er misschien een foto van heeft.
Als dat zo is, hoor ik dat graag!]

Telefoon

In de vijftiger jaren was het telefoonverkeer nog niet geautomatiseerd; ook het bellen tussen HK HAG en SPL liep via telefonistes. Een gesprek moest aangevraagd worden en men werd dan na één of twee minuten teruggebeld: “Schiphol voor U !!!!”. De interne nummers aan de Raamweg waren viercijferig, maar er was ook een aantal nummers van drie cijfers, die voorrang hadden.

Bellen met het buitenland ging natuurlijk ook zo en had nog wel wat avontuurlijks. In die tijd hadden we - als ik me goed herinner - maar één bestemming achter het ijzeren gordijn: Praag. Daar bellen was helemaal spannend, omdat je wist dat er meegeluisterd werd.

Geplaatst: 13-02-2010 08:40
door Robert
Ik heb van 1963 to 1971 in gebouw aan de Raamweg bij Vervoersadministratie gewerkt. Leuke tijd gehad, voetballen achter het gebouw tegenover de Kleine Witte Brug, midget golfen bij Madurodam enz. Daarna naar Noord-West Buitensingel, vervolgens naar Rijswijk. In 1975 naar Schiphol-Oost bij Personeelsreizen.
Eind 2004 met pensioen en ben tegenwoordig woonachtig in Thailand.

Gr.,
Rob(ert)

Waar zat Plesman?

Geplaatst: 19-09-2010 12:28
door jwcreutz
Hartstikke mooie foto's! Kan iemand indentificeren waar Plesman zelf zat?

Kamer Plesman

Geplaatst: 20-09-2010 03:49
door robertpaul
De "Baas" zat in de vleugel haaks op de hoofdingang (zie eerste foto), die niet zichtbaar is op een van foto's, op de vierde verdieping rechts.

Geplaatst: 08-11-2012 12:06
door boersma.hhw@kpnmail.nl
Ik heb zelf gewerkt op het hoofdkantoor van 1966/67, debiteurenadministratie Oost Europa en Afrika. De chef was de heer Brouwer, een collega was Sybesma en Han (was getrouwd met Femmy) en Martin, voor zover ik me kan herinneren.
Beneden een zaal met ponskaarttypistes olv mevrouw Breen.
Mogelijk zijn er mensen, die nog meer namen weten.
Er was indertijd een valutaprobleem met de vestiging Conakry

Met vriendelijke groet,

Hylke Boersma

Geplaatst: 08-11-2012 12:30
door robertpaul
Die zaal met ponsmeisjes maakte destijds ook grote indruk op me :D